Nu känns det som om det är dags.

Northtorp
Hej
Vi har gått och sneglat på att montera solceller på vårt hus under några år nu. Vi har sen tidigare solceller på båten och det har fungerat mycket bra men priserna på solceller har först nu kommit ner i sådana nivåer att det känns rimligt.

Förutsättningarna är goda,

- Tak i söderläge lutning 30grader.
- Inga träd eller byggnader som kan skymma.
- Uppsala där vi bor kräver inget bygglov.

Efter diverse googlade och räknande har en bild vuxit fram.
Vi kommer att satsa på en anläggning på ca 5 kw där det är en fördel om allt ingår inkl montering.
Vattenfall som vi har som elleverantör har ju numera egna paket men till ett högt pris per kWh MEN nu har ju Soleldalby.se ett vad det verkar oslagbart paket. Det 5kw inkl allt för 85t kr Det känns rätt.
Finns det någon som har erfarenhet av att ha med Soleldalby att göra? Är dom seriösa, gör dom ett bra jobb helt enkelt?
Finns det andra leverantörer som någon kan rekommendera?
Kostal Piko som ingår har ju ett webgränsnitt, hur fungerar det?
Tack på förhand, Northtorp

Re: Nu känns det som om det är dags.

filip71
Drog samma slutsats kring Vattenfall. Kan verkligen rekommendera http://www.polygress.com/

Re: Nu känns det som om det är dags.

Mats
Hej Solel dalby installerar en anl. på 6,7kw nästa vecka hos mej , har endast positiva reaktioner.Dom ger offerter på paket som är anpassade efter dina förhållanden med som jag ser det oslagbara priser,jag rekommenderar att du ringer dom för en offert.

Re: Nu känns det som om det är dags.

Northtorp
Tack för tipset du får gärna höra av dig när dom är klara. Vilken växelriktare tog du?
// Patric

Skickat från min iPhone

7 mar 2013 kl. 07:37 skrev "Mats [via Solcellforum]" <[hidden email]>:

[...]

http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Nu-kanns-det-som-om-det-ar-dags-tp5001481p5001483.html
To unsubscribe from Nu känns det som om det är dags., click here.

Re: Nu känns det som om det är dags.

Mats
Kostal 7.0

Re: Nu känns det som om det är dags.

Northtorp
Hej
Fakta och kunskapsinsamlingen fortsätter .
Solcellerna kopplas i serie i strängar har jag förstått ex vänster halva i en sträng och höger halva i en annan sträng så långt är jag med. Men nu till min fråga, hur hanterar växelriktaren strängarna? Om delar av vänster halva delvis ligger i skugga medan höger halva har full sol kommer då den högra att ge full effekt?
Skiljer sig växelriktararna åt på den punkten?
Vad gäller val av solceller så är ju prisskillnaden mellan svarta monokristalina och de blåsvarta polykristalina ganska stor vad jag har sätt ca 25-30% upp för de svarta. Därför undrar jag om ni tycker det ser konstigt ut att inte montera svarta på ett svart tegeltak?
//Patric.

Re: Nu känns det som om det är dags.

Om strängarna är kopplade till varsin växelriktare kommer den soliga strängen att ge full effekt.

Om de båda strängarna är kopplade till samma växelriktare beror det på om växelriktaren har en eller flera "MPPT-trackers". Om växelriktaren har flera trackers kommer den soliga strängen att ge full effekt.

Om växelriktaren bara har en tracker tror jag att du inte kan tillgodogöra dig all effekt från den soliga strängen eftersom den blir parallellkopplad med den skuggade strängen. Jag tror att en del effekt från den soliga strängen kommer att bli till värme i den skuggade strängen. Men jag är inte helt säker.

Re: Nu känns det som om det är dags.

När det gäller färgen på polykristallina solceller, så varierar färgnyansen från nästan svart till blåsvart.
Det beror också på belysningen.

Här är en bild på en av mina polykristallina solpaneler i fullt dagsljus, och den är nästan helt svart, bara en svag antydan till blått:

Största skillnaden mellan just denna polykristallina solpanel och en monokristallin panel är att den polykristallina är lite "spräcklig".
Monokristallina är ju helt jämt färgade svart.

Men det finns polykristallina solpaneler som är mer blåa än just denna.

Så har du möjlighet att se solpanelerna innan du köper dem så kan du se vilken färgnyans de har.
Men det kan ibland vara svårt, speciellt om man köper via nätet.

Det är en fråga och tycke och smak om man tycker det passar med en blå nyans mot svarta takpannor,
själv tycker jag det går bra om det blåa inte är alltför starkt.

När det är ont om utrymme som i en båt t ex kan det vara lämpligt att välja monokristallina solceller eftersom de har en högre verkningsgrad räknat per ytenhet.

Men har man gott om utrymme på ett tak som man inte kommer fylla helt med solpaneler spelar det mindre roll vilken verkningsgrad solpanelerna har.
Monokristallina solpaneler med en viss total effekt kommer ge lika mycket energi som polykristallina med samma totala effekt.

Det blir då lätt att jämföra genom att använda pris per installerad watt.

Polykristallina solceller kommer ta upp en lite större takyta, så det går åt lite mer underkonstruktionsmaterial som t ex aluminiumprofiler och takkrokar,
men skillnaden är väldigt liten.

Re: Nu känns det som om det är dags.

Mats
Hej Nu har Solel dalby instalerat min anläggning ,dom har väldigt mycke att göra nu så det blev instalation igår färdigt 22,00 så vi firade earth hour på taket med strålkastare producerade min första kw 08,30 idag .Bra jobb trevligt bemötande bra pris 91tusen för 6,7kw
Mats G

Re: Nu känns det som om det är dags.

Morby
Hej,
Då vill vi alla se bilder på hela projektet, från början till slutet !!!

Re: Nu känns det som om det är dags.

nelos
Det är ett riktigt bra pris för 6,7kW inklusive installation, och jag instämmer med Morby,
posta gärna bilder på anläggningen.

Re: Nu känns det som om det är dags.

Mats
Hej skall ta bilder när jag orkat ta ner ställningen ,fick 34kw första dagen så jag blev nöjd
Mats

Re: Nu känns det som om det är dags.

Mats
Hej
Nu finns bild på soleldalbys hemsida och ni kan även se min produktion där som referens objekt (ÅSA)
Har även beställt en annläggning på 3,8 kw för 55 tusen man börjar väl bli lite soltokig
MVH Mats G