Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Ska satsa på att få upp solceller under våren om vintern bara kan släppa greppet.

Har kikat på grejer från solcellsbyggarna då deras paneler passar mig i mått och effekt. Panelerna heter Dehui 300w och växelriktaren sofarsolar.

Paketpris på allt inkl monteringsmaterial för betongpannor ca 120tkr med 38st paneler

Någon som har shoppat därifrån?

Är det bra prylar eller ska man satsa på andra fabrikat?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Välkommen till forumet!

Det finns sökfunktion här på forumet, får du någon träffa på "dina" paneler och växelriktare?
Jag tror inte det. Jag tror ingen här på forumet använder de fabrikaten du anger. Det kan röra sig om ganska okända och kanske obeprövade fabrikat, och kanske därför är en chansning. Garantier? Vem svarar för och bekostar lämnade garatier att de kommer att uppfyllas om skada skulle ske? Tänk på att det inte är den svenska säljfirman som lämnar och svarar för garantierna, utan tillverkaren. Någon tillverkare lång bort i fjärran land där kanske inte moralen är samma som vi är vana vid, när det gäller att bekosta och stå för lämnade garantier. Är apparaterna överhuvudtaget godkända att kopplas till det svenska elnätet? Ditt elnätsbolag måste godkänna apparaterna(växelriktaren) annars får du inte ens koppla in den på deras elnät.

Annars är kända och beprövade fabrikat för växelriktare SMA, Fronius, SolarEdge, Kaco, Kostal etc.

Solcellsmoduler finns det tusentals tillverkare av i världen, och varje har ett 10 tal olika modeller.

Fördelen att hålla sig till välbeprövade fabrikat är att de nagelfarens dagligen av många användare, speciellt av kritiska tyska solcellsägare. Är det något som inte är bra, så kommer det obönhörligen fram i ljuset. Dessa tillverkare kan därför knappast "fuska" med något utan att det kommer fram eller strunta i att stå för sina lämnade garantier.

Ska man chansa på obeprövade fabrikat måste det vara bra mycket lägre pris. Sakerna ska ju hålla inte bara ett år, utan väldigt många år, uppåt 25 à 40 år.

Tänk också på att det inte är den svenska säljfirman som får problem om sakerna fallerar, utan du. De kommer bara att hänvisar till tillverkarna, som du kanske inte ens får tag i eller kan nå. Säljfirman har ingen möjlighet att ersätta garantiskador på växelriktare eller paneler utan det kan bara tillverkaren göra.
Anledningen till att en säljfirman vill sälja obeprövade fabrikat, kan vara att deras inköpspris är lågt för dessa jämfört beprövade och välkända fabrikat, men lämnar det låga priset inte vidare till slutkund.  De kan alltså tjäna mer pengar på att sälja "obeprövat"

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Tack!

Det var just därför jag undrade om någon här hade handlat från dom.

Firman har ju installerat ett antal anläggningar i närområdet och jag lyckas inte hitta något negativt om företaget på nätet.

Jag utgår inte ifrån att det är skitgrejer bara för att.

Men jag tar gärna tips på andra fabrikat som du nämner. I så fall gärna inköpsställen också.

Menar du att det är andra garantivillkor när man köper solcellsutrustning? Den garantin som återförsäljaren lämnar utgår jag ifrån gäller oavsett fabrikat.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Gunnar

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Jag kollade just med sökordet Dehui  på det mycket stora tyska solcellsforumet
 www.photovoltaikforum.com

Inte en enda träff.
Med sökordet sofarsolar får man 1 träff, ett inlägg 28 feb 2018. Du kan läsa själv.

Söker du där med sökordet Fronius, får man ca 10000 träffar.

I deras enormt stora databank över solcellsmoduler finns inte Dehui med.
Då är det besynnerligt.
Då kan man kanske överväga litet före ett köp.

Det klart kan röra sig om en egen klisterlapp med Dehui på som de låtit en legotillverkare klistra på solcellsmoduler, de har beställt. Precis som du kan beställa några lådor vin på en fransk vingård och få etikett med Chateau Mattiaz på

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Jag har mailat och ställt frågan till solcellsbyggarna vad det är för grejer. Jag hittade inte speciellt mycket när jag googlade heller och det var därför jag vill ställa frågan här.

Finns det någon poäng med att köpa utomlands?

Jag får ganska precis plats med 39 paneler och skulle vilja maximera effekten på den ytan (inom rimliga gränser). Om jag placerar panelerna enl skiss

Jag har 20A huvudsäkringar så det klarar sig.

solcellergarage.pdf

Växelriktaren Sofar kommer från Kina. http://www.sofarsolar.com

Dehui solpaneler kommer från Vietnam http://www.dehui-solar.com

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Så långt kom jag också men precis som Arne så hittade jag inte mycket annan info.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Vill du ha mycket effekt på en begränsad yta så skulle jag rekommendera Tyska Heckert som har en mycket prisvärd 300w monokristalin panel för endast 1800:- hos TST där jag handlat flera gånger och alltid blivit bra bemött. (Vet att även att www.rofoto.se säljer Heckert)

https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-heckert-nemo-2-0-60m-300-mono.html

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Dehui är tydligen ett nytt fabrikat med en ny fabrik.

Kan dock konstatera att det är billigare att köpa Heckert från TST. Vilket då kanske är tryggare som redan påpekats.

Då är frågan vad jag behöver för att få en komplett anläggning?

Jag har plats för 39 paneler och jag vill ha svarta. Finns det svarta monteringsdetaljer?

En inverter på 39x300=11700W Minst 12kW då antar jag?

Vad behövs mer?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Du kan/bör välja en växelriktare som är ca 10-20% mindre än paneleffekten för bästa drift och totalekonomi.
Enklast är att skicka en offertförfrågan på komplett paket till Sven weber på weber@solarladen.de

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Det ska jag göra.

Jag var på solcellsmässa idag och jag fick nu se i en broschyr att det fanns kompletta paket på upp till 15,4kW som skulle klara sig på 20A huvudsäkringar. Hur kommer det sig?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

JonteY
Har du växelriktare på max 13,8kW så går det nog bra.
23kW glas-glas-mono-paneler av märket Solarwatt, 30års produktgaranti, effektgaranti på 87% efter 30år. 26m2 solvärme (plana paneler).

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Färdiga paket ska man se upp med så varje anläggning är unik! Oftast kan man ställa in en begränsning i växelriktaren hur mycket ström den sk mäta ut som Max.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Paketet i sig var inte så intressant men jag fick inte ihop effekten. Om det sitter paneler på totalt 15kW och solen lyser för fullt innebär det då att det blir värmeförlust i invertern på 1,2kW vid 13,8kW maxeffekt ut på nätet?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Nopp, växelriktaren styr då bara bort från den optimala ström/spänningpunkten  med mppt regleringen så att den EJ tar ut maximal produktion från panelerna, det blir alltså inte en massa värme i växelriktaren.

Här själv 5.7kWp med paneler på min 3,7kw växelriktare sedan några år tillbaka utan minsta problem :)

Vanligen vill man ha ca 10-20% mer paneleffekt än max ut från växelriktaren för bästa verkningsgrad och totalekonomi.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Kan man få två växelriktare att lira ihop?

Om jag vill ha ut max effekt så får jag inte plats på ett tak utan får ta till två tak. Inte i samma väderstreck. Kan man då ha två växelriktare som tillsammans ger max effekt till nätet?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Varför inte t ansluta alla panelerna till samma växelriktare? Har själv paneler på olika byggnader till samma riktare, långa DC-kablar är inget problem då man kan dra långt med standard 6mm2 solarkabel med minimala förluster.
Vänliga växelriktare har 2 separata trackers/ingångar för olika panelfält. Finns även riktare med 3 st separata mppt trackers om man vill ansluta 3 olika takytor i olika väderstreck.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Trodde inte det skulle fungera, hur långt kan man dra dc-kabeln?

Vilka spänningar pratar vi om?

Inser att jag behöver en grundkurs i ämnet solceller...

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Roland
Påverkar det livslängden på växelriktaren att den underdimensioneras och därför får jobba extra hårt? Kan det vara vits att istället överdomensionera? Anmars talar väl mycket för att underdimensionera är bättre. Även verkningsgraden går ju generellt sett upp ju närmre växelriktarens max man är. Om man underdimensionerar så borde det då vara en fördel ljussvaga dagar då man behöver elem som mest.
123