Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Med 6mm2 solarkabel är det inga problem att ha 100m kabellängd på DC sidan,hög spänning v och låg ström A ger låga överföringsförluster! Bättre med långa DC kablar och korta AC kablar.

Finns en flik i SMA sunny design webb för att enkelt se förlusterna i kablaget på både DC och AC sidan.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Har det någon betydelse att taken inte har samma väderstreck?

En annan fråga, jag har tittat på solkartan på våra tak och när det gäller bostadshuset så är det precis som att det går en skarp gräns från rött till blått på taket. Ser ut som huset skulle vara byggt i vinkel vilket det inte är. Finns inget som skuggar heller. Vad kommer detta sig? Detta tak är det mer västlig riktning på än det taket jag ska fylla med paneler.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Nopp olika väderstreck/vinkel är just det som hanteras med olika mppt ingångar :)

Olika väderstreck ger oxå mer el under en större del av dagen (jämnare oroduktionskurva), med paneler enbart mot söder blir det en stor produktionstopp mitt på dagen vid 13 tiden.

Föreslår att du går in och gör lite simuleringar med dina tak i SMA sunny  design web

Du kan väl ladda upp en bild på fastigheten får ex hitta.se satelitbild

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
https://www.hitta.se/kartan?s=f0d4134a

Det är alltså garaget som är till höger av de tre byggnaderna jag vill sätta upp så många paneler på som möjligt. Där sitter det redan 15m2 solvärmemoduler.
Taket på bostadshuset är det taket som enligt solkartan har en tydlig och skarp gräns på den sidan som vetter mot sydväst.

Fick inte simuleringsprogrammet att lira. (mac)

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Solkarta.pdf

Här är solkartan som ska visa hur lämpligt det är att montera solceller på ett tak. På bostadshuset är det en tydlig gräns som jag inte begriper riktigt.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Ska du montera själv är det bra att ha utfört beräkning själv för årsskörden. Som magneten säger finns det gratis-program man kan använda. T.ex. har växelriktartillverkaren SolarEdge ett program kallat SolarEdge Site Designer 2. Det är enkelt att använda och du får beräknat kWh-skörd per månad och även för hela året. Välj effektoptimerare P300. Välj en viss växelriktare t.ex. SE10k, annars får du tokmycket alternativ. Du säger du vill ha 39 paneler, à ca 275 Wp, blir 10,7 kWp installerad paneleeffekt. Det programmet tar givetvis inte hänsyn till någon eventuell skugga på panelerna, utan avser anläggning som inte skuggas. I programmet kan du även lägga paneler på dina norrtakfall, för att se vad det ger. Om du inte har några speciella skuggproblem och väljer annan växelriktare än SolarEdge, så blir det ca samma årsskörd ändå. Eller använd växelriktartillverkare SMA beräkningsprogram, som magneten säger.

Jag förordar inte SolarEdge, utan menar bara att deras beräkningsprogram är enkelt och bra.
Bry dig inte om solkarta. Vad du egentligen vill veta är ju månadsskörd och årsskörd av kWh, och det får du i SolarEdges beräkningsprogram.

Allmänt anger du uppställningsorten

För varje takfall behöver du ange:
paneltyp(fabrikat och Wp-effekt)
antal paneler
takvinkel
väderstreck
montagesätt(blir co-planar with roof)

Sedan bara låta programmet svettas för att ge dig resultatet.
Men stoppa programmet och ange specifikt vilken av SolarEdges växelriktare och effektoptimerare du vill ha i beräkningen. Annars som sagt, blir det tokmånga varianter.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Ser ut som 2 jättebra tak! Är nog "utbyggnaden bakom" huset som lurar solkartan, inget att bry sig om.
Mät takytorna, gör en enkel skiss med mått lutning och riktning och be några firmor om offerter till just dina specifika tak!

En vanlig strängväxelriktare ex SMA eller Fronius blir perfekt med en takyta till varsin mppt ingång.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Jag får inte plats med 39paneler på garagetaket eftersom dessa jag tittar på nu (Heckert 300w black) bygger 1670 istället för 1640. Så det blir max 36 paneler där.

Verkar som inget av föreslagna beräkningsprogram funkar med mac. Jag är dessutom fullständigt värdelös på datorer. Därav mac-användare :)

Garaget har en riktning på 190° och taklutning 45°. Bostadshusets riktning är 220° med en taklutning på 32°

EDIT: Jag inser att riktningen inte kan stämma... Jag måste ha gjort nåt tokigt där

Tak_garage.pdf

Takbostad.pdf

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Kan ev göra en körning åt dig ikväll,
hur många paneler på huset?
Samt ungefärlig kabellängd till växelriktaren från de båda taken?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Arne
Ok här solarEgdeberäkning för ditt garagetak:
-väderstreck sydsydväst, azimut 190 grader(bara 10 graders avvikelse från optimal azimut)
-takvinkel 45 grader
-36 st Heckert 300 Wp
-SE10k växelriktare
-P300 effektoptimerare

Här är beräkningen
SEReport.pdf

Ger alltså ca 11657 kWh på ett år. Väljer du en Fronius-växelriktare och inga effektoptimerare, blir det ungefär samma årsskörd. SolarEdge kan inte trolla med knäna, utan kan bara ge större årsskörd om du har mycket som skuggar panelerna.
Jag antog Stockholm som ort, men skiljer inte så mycket om annan ort i Sverige.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Jag är tacksam för all er hjälp :)

Det känns bättre att få hjälp av entusiaster än att vara i händerna på en försäljare.

Jag måste försöka få till riktningen på taken bara. Det är tydligen inte bara datorer som jag är värdelös på...

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Skulle du t.ex. välja en växelriktare Fronius Symo på 15 kW, en Symo 15.0-3-M, då kan du ha alla 36 st panelerna på garagetaket in på ena DC-ingången(MPPT-ingång) på den växelriktaren. Blir då 2 x 18 st, dvs 2 st strängar vardera med 18 seriekopplade paneler och de båda strängarna paralellkopplade. Då får du en ledig DC-ingång på växelriktaren för ev. framtida utbyggnad t.ex. paneler på bostadshuset. Blir enkelt och billigt att bygga ut i framtiden då du bara behöver köpa till paneler, montagedetaljer + solarkabel.

En Symo 15.0-3-M kan man bygga ut och ha max 22,5 kWp panel-märkeffekt på. Så du kan bygga ut till dubbel paneleffekt. Varför inte en SMA växelriktare då? SMA är et tyskt fabrikat och är ca 10 till 15 % dyrare än Fronius för samma märkeffekt. Fronius som är ett österrikiskt företag, har å andra sidan mycket lång erfarenhet från svetsomformare, alltså kraftelektronik precis sånt som finns i en växelriktare. Båda fabrikaten har mångårigt beprövade apparater.

När det gäller kommunistregimer såsom bl.a.  Kina, så har väl sådana aldrig varit så väldigt noga med att värna sina medborgare och konsumenter och att hålla utlovade garantier. Kanske har de förbättrat sig? Patentskydd bryter de tydligen mot, säger USA. Lagar som vi i Sverige(halvkommunistisk stat) har, finns inte och gäller inte i en kommuniststat. De gör nog där litet som kommunistpamparna själva vill. Man kan även vara litet misstänksam mot att de kanske inte har den allra högsta kvaliteten på elektronikkomponenterna i sina apparater, vilket kan leda till förkortad livsläng på apparaterna.

Titta på ritningarna på ditt hus där står säkert vädertrecken.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Fanns ju en bra app att ladda hem för att få fram azimut.

Garaget 165° taklutning 45° 36st paneler
Bostadshuset 247° taklutning 32° antal paneler?
Ort:Karlstad
Kabellängden från vinden på bostadshuset till där jag har tänkt sätta växelriktaren ca 32-35m

Hur många paneler skulle vara lämpligt på huset? Huvudsäkringen är som sagts tidigare 20A
Nu har min tanke svängt från att köpa ett färdigt koncept till att handla upp de grejer som går åt hos ex tst.

Ang fabrikat på olika komponenter så har jag ingen anledning att ifrågasätta det ni säger. Om Heckerts paneler och Fronius växelriktare är bra grejer så kör jag på det.
Kvalitén från Kina är upp till beställaren att bestämma och det kan vara svårt att få reda på.
Arbetsvilkoren är nog såklart inte som hemma i Sverige.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Väljer du t.ex en växelriktare med märkeffekten 15 kW, då ger den vid 3-fas 400 Volt, max 21,65 Ampère.
Om du har 20 A mätarsäkringar, borde det gå alldeles utmärkt. Du har ju alltid en viss egenförbrukning av den uteffekt växelriktaren producerar, och ut över mätarsäkringarna går då lägre ström än 21,65 A.

På bostadshuset har du betongpannor, men vad har du på garaget?
Billigast och enklast att montera paneler på är tp-takplåt.

Du t.ex. har 2 strängar med vardera 18 st 300 Wp paneler, och paralellkopplar dessa strängar.
Maximala strömmen för en 300 Wp panel är ca 9,25 A. Har du alltså parallellkopplat så kan strömmen som högst bli 2x9,25 A = 18,5 A.  35 meter solarkabel 6 mm2 fram och åter blir 70 meter.
En 6 mm2 solarkabel av koppar har 0,00292 Ohm/m.
Effektförlust = kabellängd x resistans per meter x strömmen^2
Effektförlust = 70 x 0,00292 x 18,5 x 18,5 = 70 W
Ger 70 W effektförlust. Skall jämföras med de 39 panelernas effekt på de ger 18,5 A, vilket är 36 x 300 = 10800 W. Effektförlusten blir alltså bara 100*70/10800 =   0,64 %
Man brukar ha som tumregel att upp till 1 % effektförlust är OK.
Man ska även tänka på att det är väldigt sällan som panelfältet ger 18,5 A. Egentligen bara på sommaren kring kl. 12, och kanse inte ens då.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Ok, då satsar jag på en 15Kw Fronius.

Jag har betongpannor även på garaget.

Jag har inte 35m från garagetaket till tänkt placering av växelriktaren. Tänkte sätta den på kallvinden i garaget vilket skulle innebära ca 5m upp till taket på garaget.
Men jag förstår uträkningen, kabellängden är alltså inget bekymmer i mitt fall.
Jag ska bara fundera på om jag har lämplig kanalisation mellan vinden på huset och kallvinden på garaget. Men det finns lite olika varianter.
Är solarkabeln dubbelisolerad?

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Arne
Du får titta på databladet för den tilltänkta solarkabeln du tänker på. Där ska stå sådant du frågar.
Det kan vara lämpligt att montera en växelriktare på en plats som man lätt kommer åt.
Vi monterade vår i garaget, där man ofta går förbi.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
Vitsen med att ha växelriktaren på kallvinden är att dels är det svalt där och det blir ganska enkelt/kort kabeldragning.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

magneten
Rätt tänkt att sätta riktaren svalt,
Hur många paneler du ska sätta på huset beror ju lite på hur mycket el du vill tillverka/år?
 Och som sagts tidigare kan du ju utan vidare hänga på upp till 20% extra paneler på din SMA eller Fronius 15kw riktare (Då den effektivt styr ner uteefekten till just max 15kW under de korta perioder som panelerna producerar mer)

Solarkabel är och ska vara just dubbelisolerad och kostar endast ca 10kr/m för en bra kabel :)

Kolla även in www.rofoto.se som har helt ok priser och bra teknisk support i Sverige. (Iaf förra året då grannen beställde därifrån)

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

mattiaz
This post was updated on .
Max är dock inte 15kW, huvudsäkringarna begränsar väl ff till 13,8kW antar jag? Då kanske jag klarar mig på en mindre lika fullt? En 12kW skulle ju behöva gå på 113% de stunder som det kan mata på med full effekt.

Går det att simulera vilken effekt man får ut beroende på hur solen står? Jag begriper att man aldrig får ut maxeffekt när man har paneler i olika riktningar. Om ni förstår hur jag menar...

En annan sak slog mig också. hur står sig det svarteloxerade över tid tro? Om det blir dassig efter några år så är det lika bra att köpa blankeloxerade från början. Då finns Heckert i 310w om man skulle vill det.

Tänkte jämföra rofoto och tst för att se vad det skiljer bara jag vet vad jag ska ha.

Re: Någon som handlat från solcellsbyggarna?

Nästan i varje tråd när ny forumsmedlem visar intresse för solceller nämns att man på växelriktaren kan knappa in en önskad maximal uteffekt. Är växelriktaren på maximalt 15 kW, då kan man knappa in t.ex. 12,0 kW, och den kommer aldrig att producera med än 12,0 kW. Man kan alltså strypa ner dem på det sättet. Men det är inte säkert det går att strypa ner så på alla växelriktarfabrikat, men på SolarEdge och Fronius Symo vet jag att det går. Troligen också på en SMA.

Skaffar du en 12 kW växelriktare kan den inte producera mer än just maximalt 12,0 kW. Den kan inte producera mer än så, hur många paneler du än kopplar till den. Den "klipper" helt enkelt bort "övereffekten" som panelerna skulle ha kunnat ge med större växelriktare. Det ser ut så på effekt-tidkuvan, som om effekt klipps bort om man har för liten växelriktare.

Har du el-varmvattenberedare kan du köra den och lagra effekt som överstiger 13,8 kW som varmvatten.
123