Mitt solcellsprojekt

Re: Mitt solcellsprojekt

jos32
Hejsan, hur gjorde du med jordningen?

Jordade du varje panel eller enbart varje skena. Kopplades jorden in på husets jord på ac sidan?

mvh Johan

Re: Mitt solcellsprojekt

Hejsan

Jag har faktiskt fuskat lite och inte jordat varje panel, bara de fyra skenor som panelerna sitter på. Jorden är sedan dragen till jordplinten i proppskåpet.

Om man skall vara ordentlig så skall man ansluta en liten jordsladd till varje panelram, eftersom de är anodiserade och därför har lite halvdålig kontakt med skenorna under, men jag tror att de flesta hoppar över detta. Skall man krångla till det ännu mer skall man nog ansluta en sladd till varje sida av panelramen eftersom bitarna nog har tveksam sammankoppling i hörnen, men det är det garanterat ingen som gör.

Jag funderar även på att jorda minussidan i DC-slingorna för att möjligen förlänga livslängden på panelerna. Se länk: http://solcellforum.18852.n6.nabble.com/Forlang-solcellernas-livslangd-td4881675.html

Re: Mitt solcellsprojekt

jos32
Intressant, vad gjorde av jorden sen?

AC Jorden i huset?

Re: Mitt solcellsprojekt

Ja, skenorna är jordade till husets jord i proppskåpet.

Re: Mitt solcellsprojekt

drivmedel, jag flyttade ditt inlägg om växelriktare till avdelningen "Frågor och svar". Ämnet är så pass intressant att det förtjänar en egen tråd. Hoppas att det är ok för dig.

Re: Mitt solcellsprojekt

jos32
Hej igen

Har en annan fråga, Har du överspänningsskydd? (kikar på dina bilder och ser inget).. Är det ett måste. Verkar vara ganska dyrt.. Funderar på att skippa det men det kan vara bra och ha kanske..

Re: Mitt solcellsprojekt

Hejsan

Nej, jag har hoppat över den detaljen tills vidare. Vi får se hur jag gör...

Det finns lite mer skrivet om åskskydd i avdelningen "Frågor och Svar".

/Micke

Re: Mitt solcellsprojekt

Jag fick ett brev från EON där de hälsade mig välkommen som kund. Det gällde mitt nya inmatningsabonnemang, d.v.s. det abonnemang som används för den el som jag skickar in på elnätet. Problemet var bara att de skickade papper på ett vanligt uttagsabonnemang med årsavgifter och elpriser m.m. Jag ringde dem och undrade vad det var frågan om. Jag blev kopplad fram och tillbaka, men ingen visste riktigt vad som hade gått snett, men den sista personen jag talade med sade att jag skulle bortse från det så skulle det ordna sig.

Jag hoppas verkligen att det ordnar sig, för annars lär jag ju få en extra elräkning på den ström jag själv producerat...

Re: Mitt solcellsprojekt

Nu har jag fått nya papper från EON. Den här gången verkar det vara rätt. Jag fick fylla i mitt kontonummer så att den kan sätta in pengarna jag får för min el.

Det hade ju varit smidigare om de kunde dra av pengarna från min elräkning, men det går bra så här också.

Re: Mitt solcellsprojekt

DrivMedEl
Har läst din text men hittar inte vilken typ, mono eller polykristallinaceller som du valt. Tycks se lite blåaktiga ut på bilderna tyder på poly, eller?.
Har själv valt monokristallina till mitt projekt 3,12 - 3,6kWp.

Re: Mitt solcellsprojekt

Hejsan

Jo, det stämmer att det är polykristallina celler. Det var egentligen inte något medvetet val, det bara blev så.

Re: Mitt solcellsprojekt

Morby
Hej Micke,
Har du några bättre bilder på din elcentral med DIN brytare m.m. De bilderna du har upplagda är ok i sig själva men skulle vara kul om jag kunde klicka på dom för att få dom större?
Jag håller på och ska handla på mig dessa grejor och sätta upp snart.
Samtidigt öppnar jag upp en ny länk på mitt projekt med bilder.
Blir väl mer utomhusjobb när snön har försvunnit på taket men innan dess kan jag börja göra elinstallationen.

/Lars
123