Mitt solcellsprojekt

Re: Mitt solcellsprojekt

En solig söndag i mars var det dags att sätta igång på riktigt.

Välbehövlig hjälp anländer, här med godisskålen i högsta hugg. :-)

De första solcellspanelerna lyfts på plats.

Då stöter vi förstås problem och blir tvungna att göra en akut justering på en av skenorna.

Vi får lägga brickor mellan takfästena och skenorna. Anledningen är att en av skenorna ligger lite lägre än de andra av någon anledning. Detta gör att det blir en liten kant mellan solpanelerna där det kan samlas skräp.

Re: Mitt solcellsprojekt

Sakta men säkert kommer panelerna på plats. Det som tar tid är att koppla ihop kablarna mellan panelerna allteftersom de monteras. Det blir inte så mycket fotande eftersom det är ont om tid.

På eftermiddagen är drygt hälften av panelerna på plats.

Det blir mörkt och en byggstrålkastare riggas upp på taket.

Sent på kvällen är alla paneler äntligen på plats. Ett stort tack för hjälpen "P". Sorry för träningsvärken. :-)

Re: Mitt solcellsprojekt

Jag vill bara visa vilken fantastisk skruv jag fick med takfästena. Med denna skruv kan man ju inte misslyckas (Läs alla texter på kartongen, och kolla loggan :-)

Re: Mitt solcellsprojekt

Idag har jag jobbat med att dra in DC-kablarna från solcellerna på taket ner till förrådet där växelriktarna sitter.

Först drar jag alla kablar genom ett rör.

Jag monterar kontakter på de jordkablar som skall jorda skenorna på taket.

Här har jag fäst röret med buntband. Här syns också en jordanslutning.

Så här ser kontakterna på solcellerna ut. varje solpanel har två kablar med förmonterade kontakter. På så sätt är det lätt att koppla ihop panelerna med varandra.

Här har jag dragit ner alla kablar genom nocken ner till vinden.

Och så här blev resultatet. Ganska snyggt och diskret.

Re: Mitt solcellsprojekt

Här kommer förresten första bilden på hela anläggningen. Ytan är på ca 30 kvadratmeter. Som ni ser är monteringsskenorna för långa, men jag skall såga av dessa senare.

Re: Mitt solcellsprojekt

Nu har jag slutspurtat med de sista detaljerna. I morgon kommer elektrikern och kopplar in anläggningen. Det blir succé eller fiasko.

Re: Mitt solcellsprojekt

Idag blev anläggningen inkopplad, men jag redovisar vad som är gjort tidigare först, för ordningens skull.

Kablarna från solpanelerna kommer alltså in på vinden vid nocken.

Kablarna skickas vidare ut genom gaveln.

Och kommer till slut in i förrådet. (Som sitter ihop med huset)

Från förrådet dras ett elrör genom golvet bort till elcentralen (proppskåpet) Jag har varit lite förutseende där och dragit ner ett par tomma rör från elcentralen ner under huset. I elröret dras en massa kablar.

DC-kablarna från taket och AC-kablarna från elcentralen sammanstrålar vid växelriktarna.

Här mynnar AC-kablarna ut i elcentralen.

Re: Mitt solcellsprojekt

Idag kom elektrikern och kopplade in alltihopa.

I elcentralen monteras en AC-brytare, säkringar och en elmätare.

DC-brytarna monteras, en till varje växelriktare.

Lite kabelkanaler för att snygga upp bland alla kablar.

Och så här ser växelriktarna ut på insidan.

Re: Mitt solcellsprojekt

Solen sken idag, så produktionen kom igång omedelbart.

Under installationsdagen lyckades jag skrapa ihop 4 kWh. (Mätaren stod på 1 kWh från början)

Jag har också skaffat en trådlös display som visar vad växelriktarna producerar i realtid. Man kan titta på varje växelriktare för sig, eller på hela anläggningen. Bilden är tagen på eftermiddagen när solen är på väg att försvinna. Anläggningen ger nu 191 W.

Och så här ser himlen ut vid samma tidpunkt. Solen på väg ner bakom träden bakom en tunn molnslöja. Ganska imponerande att anläggningen ändå klämmer ut nästan 200 W.

Re: Mitt solcellsprojekt

Eon har fortfarande inte bytt min elmätare :-( Jag mailade min kontaktperson, och han sade att han har beställt ett mätarbyte för en månad sedan. Det är underentreprenören "Relacom" som skall göra jobbet. Min kontakt tyckte att jag skulle ringa och prata med Relacom. Jag tycker ungefär att det fan inte är mitt jobb att jaga Eons entreprenörer.

Vi får väl se när Relacom får arslet ur vagnen...

Re: Mitt solcellsprojekt

I helgen blev jag i alla fall helt klar med arbetet på taket.

Jag sågade av överskottet på skenorna.

Och satte på plast-pluppar.

Re: Mitt solcellsprojekt

Fan

Jag har fortfarande inte fått någon ny elmätare. Jag har tidigare frågat Eon hur det går, och de uppmanade mig att kontakta deras underleverantör Relacom. Jag tyckte ju att det inte var mitt jobb, men idag tröttnade jag och ringde Relacom. De hade ingen aning om vad som händer, men de uppmanade mig att ringa den installatör som skall göra jobbet. Jag försökte ringa honom, men han ville inte svara.

Det är ju själva fan att det skall vara så svårt. Eon skiter ju i mig, eftersom de har monopol. Och Relacom får ju också sina pengar i slutändan. Jävla sopor...

Re: Mitt solcellsprojekt

Lowrisk
Bra tips där att kontakta elleverantören tidigt. Jag gissar att de är totalt ointresserade av att få extrakostnader. Personligen skulle jag nog ringt både relacom och Eon dagligen.

Det är enda sättet att få något att ske i stora, förlamade organisationer (jag jobbar som konsult/projektledare i stora organisationer - trust me!).

Fick du någonsin något svar från Telge Energi? Jag håller på och jagar dem.  ;)

Re: Mitt solcellsprojekt

Jo, jag börjar bli lite sur nu, men jag orkar inte ta tag i saken...

Nej, Telge svarade aldrig. Jag misstänker att de har svårt att sälja sin dyra solel och därmed inte vill köpa in mera. Skriv gärna och berätta om du får svar från dem.

Re: Mitt solcellsprojekt

Morby
Kul projekt du har som jag har följt via din gamla blogg. Du har triggat igång mina hjärnceller
att påbörja ett liknade projekt på vårt tak.

Min fråga till dig är vad för sorts blåtand display har du som visar aktuell elprouktion och var hittade du den ?

Hälsn.
Lars

Re: Mitt solcellsprojekt

Morby
Kul projekt du har som jag har följt via din gamla blogg. Du har triggat igång mina hjärnceller
att påbörja ett liknade projekt på vårt tak.

Min fråga till dig är vad för sorts blåtand display har du som visar aktuell elproduktion och var hittade du den ?

Hälsn.
Lars

Re: Mitt solcellsprojekt

Hejsan Morby, kul att du har hittat hit.

Displayen heter "Sunny Beam" och är ett tillbehör till SMA:s växelriktare. Den går inte att använda fristående, utan måste kommunicera med en SMA-växelriktare med Bluetooth-gränssnitt.

http://www.sma.de/en/products/monitoring-systems/sunny-beam-with-bluetoothr.html

Starta gärna en egen tråd här i projektavdelningen om du funderar på ett projekt.

Re: Mitt solcellsprojekt

Lowrisk
Vet inte om det framgår men jag undrar vilken SMA växelriktare du köpte? Köpte du till Bluetooth piggyback eller hittade du en prisvärd modell som hade blåtand från början?

Re: Mitt solcellsprojekt

Jag har två st Sunny Boy 1700 och en 1200. Båda har piggy-back installerat från fabrik. (eller möjligtvis av återförsäljaren) De var i alla fall klara när jag fick dem och det låg installationsmanualer för piggy-back kortet i kartongerna

Re: Mitt solcellsprojekt

Äntligen har jag fått min nya elmätare.

Den är visserligen identisk med den gamla, förutom att knappen har fått en funktion, när man trycker på den växlar displayen mellan att visa "importerad" och "exporterad" el.

123