Min anläggning på 2,88kW

filip71
Beställde min från polygress i Örebro och Stefan kom på måndag och då fick vi upp baletten och på tisdagen så kopplades det sista in av växelriktaren. Riktigt bra och stabilt ser det ut att vara. Sala kommun krävde inget bygglov eller anmälan i just mitt fall så det gick förvånandsvärt enkelt. Tyvärr får jag inte köra anläggningen än eftersom nätägaren Vattenfall inte ens har bekräftat vår föranmälan och den anmäldes över en vecka i förväg. Lite trist att sån byråkrati ska ta sådan tid.

Så lite data;
12 polykristallina paneler på 240W/24V vilket gör 2,88 kW och upptar en yta av 20 kvadratmeter. Växelriktaren är en enfas SMA SB2100TL och alla paneler är kopplade till en sträng även om växelriktaren fixar två strängar men eftersom panelerna bara kör 24V så hamnade man inte i MPPT med två strängar.

https://picasaweb.google.com/109474597867040097826/2012Solcellbygge#

Re: Min anläggning på 2,88kW

Grattis till din nya anläggning.

Jag fick inte länken att fungera. Lägg gärna upp lite bilder här på forumet, det brukar folk uppskatta.

Re: Min anläggning på 2,88kW

Lasse
R6327Är inte växellikriktaren för lite för dina paneler?

Re: Min anläggning på 2,88kW

filip71
Micke wrote
Grattis till din nya anläggning.

Jag fick inte länken att fungera. Lägg gärna upp lite bilder här på forumet, det brukar folk uppskatta.
Kejrå

Fick köra lite med vinkelslipen på undersidan av pannan. Blev rätt bra.

Notera solfångarna på det gula bostadshuset, 13m2 LESOL-3+ från 1997

Re: Min anläggning på 2,88kW

filip71
Lasse wrote
R6327Är inte växellikriktaren för lite för dina paneler?
Jag funderade en del på det, men med tanke på att panelerna tappar verkningsgrad soliga (=varma) dagar och även med åldern så kommer panelerna ganska snabbt att matcha växelriktaren. Kanske snäppet i underkant men inte så mycket som man först tror. Vi får väl se...

Re: Min anläggning på 2,88kW

Även lutningen på taket gör ju att panelerna inte kommer upp i sin toppeffekt, eftersom de aldrig kommer att ha "rätt" vinkel mot solen. De blir nog ett par procent som går bort. Jag har 23 graders lutning på mitt tak, och jag räknar med att jag tappar ca 3% under sommaren och ca 51% på vintern p.g.a. att panelerna ligger lite för plant.

Re: Min anläggning på 2,88kW

Morby
Hej, har du gjort nåt mer på din anläggning?
Jag var lite nyfiken på elinstallationerna sen om du hade några bilder på elcentralen med säkringar m.m.
Håller på själv att planera min installation, så jag vet vad som ska kompletteras osv. innan jag sätter igång.

Naturligtvis öppnar jag en ny tråd här med bilder på det.

/Lars

Re: Min anläggning på 2,88kW

filip71
Visst kan jag bjuda på en översiktsbild...

Re: Min anläggning på 2,88kW

Morby
Tackar för bilden!
Snyggt jobbat.
Just din vägg löste du bra då jag har en enkel gipsvägg som jag tänkte sätta upp en byggplyfa skiva
över att kunna sätta upp växelriktaren på som väger runt 20kg.
I mitt fall kommer alla ledningar från taket via vinden ner. Få se hur jag löser det sen.

/Lars

Re: Min anläggning på 2,88kW

filip71
Anledningen att det blev en undercentral beror på att huvudcentralen var helt proppfull ;-) Finns inte ens en huvudbrytare - "bara" en jordfelsbrytare. Fast det är ju inte hela sanningen. Strömmen kommer in genom tre huvudsäkringar i bostadshuset där elmätaren sitter. Från denna går det sedan till dels en central i bostadshuset och dels denna central i garaget.

Tillägg till bilden: Det sitter ju en DC-frånskiljare på själva växelriktaren också så om inte en sådan är inbyggd så måste man ju ha en sådan med.