Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

SH

Re: Maxat tak 45x335 W (15kWp) äntligen i produktion

SH
Arne, du skriver ” Bryt först AC-brytaren, sedan först därefter DC-brytarna. Gör du tvärt om dvs bryter DC-brytarna som har full ström genom sig, blir det ljusbåge inne i brytaren. DC-brytaren ska klara det givetvis, men llivslängden på DC-brytaren blir kortare. ”

Jag vill minnas att elektrikerns råd är att alltid stänga av / sätta på de externa Garo DC brytarna först (aldrig använda inverterns inbyggda DC switch) och att sedan stänga av / sätta på AC brytare. Detta skulle vara skonsammare för invertern.  Eller hörde jag fel..?

Re: Maxat tak 45x335 W (15kWp) äntligen i produktion

När anläggningen är i gång då har du uppåt 10 Ampère ström genom varje DC-brytare(de externa) och även genom den inbygda DC-brytaren i din växelriktaren. Bryter du då med externa DC-brytaren då måste den bryta 10 A likström, och det blir en liten ljusbåge inne i den, som förkortar dess liv. Den externa DC-brytaren är givetvis konstruerad för att klara att bryta sin angivna märkström. Men varför försvåra för den och korta dess livslängd.

Om du har din anläggning drift och du vill stänga av den, då bryter du först AC-brytaren till växelriktaren och allt stannar då. Efter du gjort det flyter nämligen ingen ström alls genom de seriekopplade panelsträngarna och givetvis ej heller genom DC-brytarna och när du då bryter med DC-brytarna blir det ingen ljusbåge alls i dem.

När du ska ta idrift, blir det tvärt om, nämligen först sluta de externa DC-brytarna och först därefter sluta AC-brytaren till växelriktaren, då starta allt mjukt. Givetvis ska den interna DC-brytaren då vara sluten.

Du behöver egentligen aldrig använda den interna DC-brytaren i din växelriktare. Ja, om du ska göra service kan ska du bryta den som extra säkerhet. Dessutom går det kanske inte att öppna apparatkåpan på om inte först den interna DC-brytaren är öppen.

Principen är att aldrig manövrera DC-brytarna, ej heller den interna DC-brytaren i en växelriktare, då växelriktaren har full AC-spänning på sig, vilken den har om AC-brytaren är sluten.

Det ska stå i den skriftliga driftsinstruktionen som du fått av din solcellsfirma hur anlägningen tas i drift och hur den ställs av. Det är de som bestämt vilka brytare och alla kopplingar, och bör veta hur den tas drift och hur ställas av, och också skrivit ner det i driftsinstruktionen.

Du har ingen vanligare växelriktare utan litet udda fabrikat, en kines, men är nog ganska lika förfarande.

Det är inte så dumt att ha en inplastad kort instruktion för drifttagning och avställning av anläggningen uppsatt på väggen bredvid växelriktaren. Annars blir det "hur var det nu då?"

Jag säger ju precis det ovan som din elektriker sagt till dig, men jag förklarar också varför:
[...]

Vad din elektriker säger till dig, likt jag, är att aldrig manövrera de externa DC-brytarna då det flyter ström(eller kan flyta ström) genom dem.
SH

Re: Maxat tak 45x335 W (15kWp) äntligen i produktion

SH
This post was updated on .
Utifrån min ringa kunskap om detta, så verkar det vettigare att stänga av externa DC brytare som kostar drygt 1.000kr/st för att skapa total skuggeffekt och noll ström in i växelriktaren än att stänga av AC brytaren först och behålla full soleffekt in i växelriktaren som kostar ca 25.000kr. Känns som att upptill 10A då måste hanteras av växelriktaren på något sätt när det blir stopp i ena (AC) änden (?). Jag tänker att flödet/spänningen är ju från växelriktaren mot elcentralen.

...och samtidigt tajma in ett moln innan DC brytarna stängs av om solen skiner.

Re: Maxat tak 45x335 W (15kWp) äntligen i produktion

Arne
När du bryter AC-brytaren på växelriktaren, då flyter inte längre någon ström genom solcellspanelerna, eller genom DC-brytarna.

Vore det så att ström(ca 10 A) skulle envist fortsätta att flyta genom solcellspaneler och DC-brytare och genom växelriktaren, då växelriktaren är avstängd med AC-brytaren, då skulle växelriktaren bli väldig väldigt väldigt het. Det skulle vara hög effekt att bränna bort, ca 10 - 15 kW nu lunchtid april. En veritabel smältdegel, härdsmälta. Men så är det alltså inte, brytare du växelriktarens AC-brytare, då tar växelriktaren inte ut någon ström alls från panelerna och följdaktligen flyter ingen likström genom panelerna eller genom DC-brytarna.

Växelriktaren har inte enbart den interna DC-brytaren som bryter strömmen genom den, utan proppfull med kraftelektronik som spärrar likströmmen från panelerna när AC-brytaren är bruten. Precis, som du säger när  AC-brytaren är bruten kan ingen energi matas ut den vägen. Växelriktaren är då inte dummare än att han då låter bli att ta ut energi från panelerna.

Be din solcellsfirma förklara för dig.

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

Zyberdude
Ah, likadana paneler som jag tittar på. Ser de ut att fungera bra? Kvalitetskänsla?

Angående kontakten ts4 så borde det vara samma som mc4 fast ts4 är ip68 och mc4 är ip67.

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

Multi Contact 4(MC4) har IP-klass IP65, men även IP68 1 h/ 1meter, betyder en timma på 1 meters vattendjup. Givetvis då för ihopsatt hona och han-kontakt.

Se MC4-katalogen sidan 13
 http://ec.staubli.com/AcroFiles/Catalogues/PV_Sol-Main-11014092_(en)_hi.pdf#page=12-13

Jag tror "T" i TS4 betyder Trina.

Trinas TS4 borde inte vara samma som MC4 eftersom Trina bytte från MC4 till TS4 kontakter på sina paneler  hösten 2018, tror jag det var. Då skulle de ju inte vara någon mening att byta till något de redan har på panelerna. Kanske något annat skäl.
SH

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

SH
This post was updated on .
Tack Arne för dina förklaringar.

Då ska jag alltså inte vara rädd för att stänga av AC innan DC.

@Zyberdude: Panelernas design ser du rätt bra på bilderna, kvalitetskänslan i utförande verkar ok, jag har inget att jämföra med. Sannolikt är kvaliteten högre på paneler som kostar 2-2,5 ggr mer men jag tror inte du får ut den merkostnaden tillbaka. T.ex har mina paneler liknande MBB teknik som svindyra LG Neon2.

Om jag jämför panelernas prestanda / produktion med liknande anläggningar i Sverige på t ex pvouput (där de flesta sannolikt har optimerare på alla paneler eller inte har en stor skorsten och takkupa som skuggar delar av dagen) så står sig prestandan mycket väl (jag räknar med ytterligare 10-15% när jag monterat ytterligare 22 optimerare). Observera att växelriktarens maxeffekt på 13,2kW kapar topparna i kurvan.

Dessa paneler tillhör Trinas nya generation av högprestandapaneler för privatmarknad ”Honey - serien”. Svarta ramar och vit eller svart bakgrund beroende på önskemål. Trina är en av världens största solpaneltillvekare och tillhör Tier1 tillverkare och köptes ut från NYSE börsen 2016. Bolagets produkter har blivit högt rankade på senare tid.

Denna modell har en bra kWp/kvm och är delvis ”självoptimerande” genom att varje panel har 2x60 celler. Half Cell-paneler är smartare då de är uppdelade i 6 zoner istället för 3 zoner vilket gör att de hanterar skuggor bättre.
Det märks på slingeffekten att den inte påverkas drastiskt om en eller flera paneler får skugga. Trots detta inser jag nu att jag ändå ska installera Tigo optimerare eftersom jag då slipper den negativa flaskhals-effekten av att de skuggade panelerna bromsar upp hela slingan. Dock så kommer de skuggade panelerna fortsatt tillföra mer kW än vad en vanlig 60-cells panel hade gjort.

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

Tåbro79
Hallå, jag svarade Zyberdude på fråga om Trinas TS4 kontakt här…
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Ts4-mc4-td5017921.html#a5017925

Trina har skrivet ett dokument ECN2017001: Transition to Trina TS4 Connectors
 Som innehåller bla detta av intresse…. och mycket annat matnyttigt

Technical data    MC4           UTX          Trina TS4
Rated voltage IEC/UL1000V IEC/UL1500V IEC/UL1500V
Certificate        TUV/UL        TUV/UL         TUV/UL
Safety Class       Class Ⅱ        Class Ⅱ         Class Ⅱ
Flame class         V0             V0                 V0
Rated Current 30A(4mm2/12AWG) 42A(4mm2/12AWG) 41A(4mm2/12AWG)
Insulation
 material             PC                PV40Z         PV40Z
Connector resistance
 of plug connector ≤0.5mΩ     ≤0.25mΩ     ≤0.5mΩ
Degree of protection  IP67             IP68         IP68
Internal Reliability
Test           Passed       Passed             Passed
Mateable with
MC connector      Y               Y                 Y

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

Zyberdude
Har som dig lite problem med skugga, morgon och kväll och vår höst. Enligt mina mätningar så kommer en bit nertill på en del paneler att skuggas pga grannens träd. Tänkte då att halv celler skulle vara intressantare än helceller. Prismässigt ligger samma. Trinas de du har 148,50€ per styck, men funderar nu också på ja solar jam60s10/mr 340w för 149€ då trinas paneler är slutsålt och leveranserna dröjer från återförsäljaren.
SH

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

SH
Kan du få  JA panelerna med svart ram så är de i stort sett likvärdiga, några mm smalare. Senergia är den svenska grossist som levererade mina paneler.
SH

Re: Maxat tak 45x335W (15kWp) äntligen i produktion

SH
Härliga vinterdagar!

För att få dubbel glädje av solen så tog jag bort snön från panelerna i veckan.

Det gav fin effekt för årstiden.

12