Kostal Piko problem?

SolZilla
Hej på er
Någon som har en Kostal Piko 4.2?
Jag har en som jag tycker beter sig lite märklig. Den släcker inte ner display på natten. Det står XXXW hela natten. Tidigare har den varit helt nerstängs, dvs blank.
Grunden till att jag börjat ana att något är fel är att det förbrukas ström på natten som jag inte vet var den tar vägen.
Den stänger inte heller av sig om jag vrider på det röda vredet undertill. Dvs displayn slocknar aldrig.
Myckt tacksam om någon med samma växelriktare vill kontakta mig

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Jag har en Kostal Piko 5.5, som är mycket lik Piko 4.2.

Displaybelysningen stängs av som den ska på min piko.
När man trycker på knappen så aktiveras displayen så att den gröna bakgrundsbelysningen slår på.
När man inte rört knappen på några minuter så stängs bakgrundsbelysningen av.

Däremot har LCD-bokstäverna aldrig stängts av för mig, varken på dag eller natt.
De är alltid läsbara, men på natten när växelriktaren är inaktiv så visar den XXX W som effektangivelse.

Men jag har tolkat det som att det ska vara så, en LCD-display drar försumbart med energi, det handlar nog om milliwatt.
Om bakgrundsbelysningen skulle slå på så drar det lite mer, men den är släckt som jag förväntar mig.

Däremot har jag märkt att knappen är lite väl känslig, det verkar som att det inte är tryck den reagerar på, utan belysning.

Det röda vredet motsvarar en likströmsbrytare, så den stänger inte av växelriktaren.
Den bara kopplar ifrån solpanelerna, och fungerar alltså likadant som en likströmsbrytare som man monterar externt utanför växelriktaren.
Den stänger inte av displayen, och det tror jag är helt i sin ordning.

Re: Kostal Piko problem?

nelos
När det gäller energibehovet nattetid så skall det vara mindre än 1W enligt databladet, annars är det något fel.

Se manualen på sidan 53:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_EN_2011-05-16.pdf

Där står följande:

Consumption Piko 4.2:
Stand-by consumption < 1W
Nighttime consumption < 1W

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Hej Nelos
Det verkar som om våra växelrikare är ganska lika i modellen och lätta att jämföra

Jag har några frågor: har du märkt om din står och drar stöm på nätterna? Min tycks vakna varannan minut och tugga i sig en 75 - 80W under kort tid och sedan vila några minuter igen.

På min display och i loggen skiljer sig tillverkade/levererade kWh åt ganska mycket. Det slår på knappt 17% (displayn visar ca 1380 och loggen ca 17% mindre). Har du märkt något sådant? Att det skiljer något är ju helt normalt men jag tycker det är lite mycket.

//Mia

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Jag har aldrig märkt att våran växelriktare drar mycket ström när den är i natt-läget.
Man skulle ju kunna tolka databladet som att den som mest ska dra 1W i medeltal, och då skulle det kanske vara ok om den drar lite mer korta studer, men min tolkning av databladet är ändå att den aldrig ska dra mer än 1W.
Drar den mer än 1W vid något tillfälle i viloläget så tolkar jag det som ett fel.
Och energin måste ju ta vägen någonstans, något måste bli varmt, frågan är bara var.

Mina energiangivelser från växelriktaren stämmer ganska bra överens.
I displayen och från webb-gränssnittet anges för tillfället att totalt 3203 kWh har producerats:

I piko solar portal anges totalproduktionen till 3200.81 kWh:

Så det skiljer 2.19/3203 = 0.06% för mig.
En skillnad på 17% istället för 0.06% tyder på att det är något fel.

Det kan nog vara läge att utnyttja garantin och byta ut växelrikaren.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Ja, det verkar onekligen så att det är något som är fel i min växelriktare. I morse, innan det blev ljust, lös dessutom displayn. Detta har jag inte sett tidigare.

Företaget jag köpt mitt paket av, är kontaktat för ca en vecka sedan. De har tagit tag i "ärendet" och det har inte varit några problem med dem. Jag hoppas jag får en ny växelriktare inom kort.

Tack för hjälpen
//Mia

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Tryckknappen är känslig för ljusvariationer verkar det som, så min har också tänt displayen när jag varit i närheten av knappen med handen.

Men den har bara aktiverats när jag varit i närheten, så för min del spelar det ingen roll, växelriktaren sitter i ett eget utrymme där man nästan aldrig befinner sig.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Hej igen Nelos och God fortsättning

Tyvärr verkar det som om min solcellsleverantör gått under jorden
Det går inte att få tag i dem längre. Websidan är borta, telefonumret inte längre aktivt och mailen finns inte längre. Trist...

Skulle gärna vilja ha ytterligare info av dig om det går bra? Jag har varit i kontakt med Tyskland och har fått börja om på min felbeskrivning igen. Nu har diffen mellan display och loggen blivit ännu större. Är uppe i 26%! Tyskland påstår att detta är helt normalt?! Så min fråga till dig är om du använder Kostal programvara för att kolla vecko- eller månads- produktion? Dvs "PIKO Master Control V2.0" och i så fall om du har någon diff här?

Mycket tacksam för svar
//Mia

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Jag använder inte "PIKO Master Control", har bara provat att starta programmet.

Den information jag är intresserad av kan man ju ändå få antingen via den inbyggda webbservern, eller genom att titta på de data som laddats upp till Piko solar portal.

Om jag går in på webbservern med webbläsaren får jag idag värdet 3253 kWh total produktion:

(Går bara att komma åt från mitt lokala nätverk)

Om man istället tittar på Piko solar portal anges värdet 3251 kWh för den totala produktionen:

http://piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=a58bd0cf-0881-423f-8c50-c933a3e3fd37

Det sklljer alltså väldigt lite, och det är ju Kostals programvara i båda fallen, även om det inte råkar vara just "Piko master control".

Om du har möjlighet kan du ju konfigurera systemet så den laddar upp mätdata till Piko solar portal.
Har du nätåtkomst till växelriktaren via ethernet så ska det inte vara så svårt att göra.

Har du några bilder/skärmdumpar?

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Jag vet inte hur Piko Master control fungerar, men jag antar att det är ett alternativ till Piko solar portal, där man istället för att ladda upp data till en server lagrar data lokalt.

I så fall skulle det innebära att dina mätdata laddas ner från växelriktaren till din dator med Piko master control, och sedan raderas från växelriktaren. Växelriktaren har ju ett begränsat minnestutrymme, och klarar bara att lagra några månaders mätdata.
Det skulle då innebära att du bygger upp en databas på din PC, som du uppdaterar kontinuerligt från växelriktaren.

Men om databasen på PC:n raderas av någon anledning så börjar det ju om på noll igen, och dina mätdata försvinner.

Då kanske har en ny eller annan dator? Eller installerat om Windows?
Då skulle ju databasen försvinna, och det skulle kunna förklara skillnaden(?)

Har du möjlighet så kör piko solar portal istället, så slipper du bekymra dig om att ta backup på dina mätdata.

Re: Kostal Piko problem?

nelos
En uppdatering om mätdata:

Se sektion 9 i manualen, sidan 59:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

Där står följande:

======================
The inverter regularly records performance data, for example, the voltage generated by the photovoltaic
modules or the quantity of current fed into the public grid.
These log data are stored in the unit for about 100 days or 400 days,
depending on the set saving interval (15 min. or 60 min.).
======================

Man kan alltså maximal spara 100 eller 400 dagar mätdata i växelriktaren, beroende på loggintervall.

100 dagar är bara lite drygt 3 månader.

Så för att kunna spara mer mätdata måste data sparas någon annanstans, på din PC eller en server på Internet.

========================
There are two ways of retrieving, displaying and permanently saving all log data:
— Transfer the log data to a solar portal.
— Download the log data onto a computer.
You can, of course, make use of both options together.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Många saker på en gång

Jag inget internet hemma. Jag kör via min Iphone när det behövs. Så då verkar inte solar portal fungera. Om det inte går att ladda upp sparad data eller är din växelriktare uppkopplad hela tiden?

Jag har sparat all logg från växelriktaren med jämna mellanrum så datat finns. Växelriktaren är inställd på 15 min (dvs 100 dagar) per default så detta har jag koll på. Dock verkar det vara något mer än 100 dagar i verkligheten för juli har precis försvunnit från mätdatat.

Tycker Piko solar portal ser ut som Piko Master control, ungefär. Enl. Kostals hemsida så är dessa likvärdiga. I så fall skulle vara mycket intressant att veta om Portalen ger samma resultat som Master control eller inte. Ska se om jag kan få tyskarna till att kolla detta på något vis.

Det som är mest anmärkningsvärt tycker jag ändå är att om jag loggar in via Master controllen och t ex kollar september så får jag olika resultat varje gång?! Har diffat på upp till 50 kWh. Verkar vara en riktigt skitprogramvara

//Mia

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Det ska gå att använda solar portal med en tillfällig internetuppkopping.
Någon permanent förbindelse ska inte behövas.

Det är bara att se till att ladda upp mätdata åtminstone var tredje månad, eller minst en gång per år beroende på inställning av loggintervall.

Kör du Windows med din iPhone ska det gå att använda internetdelning från den datorn.

Kan vara en del pyssel att sätta upp det, här är en beskrivning:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/using-internet-connection-sharing#1TC=windows-7

På vilket sätt skiljer data när du startar master control? Är det enskilda dagar som försvinner, eller vissa timmar?
Program kan ju göra fel, men olika fel varje gång än mindre vanligt.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Jag använder ofta Iphonen med internetdelning när jag jobbar. Bl a för att koppla upp mig till mitt jobb via min bärbara dator. Funkar skitbra

Nu har jag försökt registrera växelriktaren på Kostals hemsida och det fungerar mindre bra

Jag får svaret att "The device ID could not be verified."... Jag använder Art.nr (8 tecken) och Ser. nr. (13 tecken). Men det verkar inte godkännas. Något jag missat? Eller måste man registrera sin växelriktare på något annat ställe för att den ska komma med i rullorna?

Enl. manualen så tar tydligen PIKO Solar Control någon sorts slumpvis visning av faserna när det ska visa produktion!? Verkar helt uppåt väggarna tycker jag (som är mjukvaruingenjör själv) men det förklar ju varför jag får olika värden varje gång. Denna mjukvara tycker jag Kostal kan slänga på tippen...

//Mia

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Min gissning är att man först måste låta växelriktaren koppla upp sig till servrarna innan man kan registrera sig där.

Annars skulle man ju kunna gissa serienummer, och på så sätt skapa en användare med en växelriktare som man inte äger.

Här är en beskrivning av hur man ska göra:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/solar_portal/KSE_EN_PSP_2012-12-04_Manual-PIKO-Solar-Portal.pdf

Där står:
==========================
To use the PIKO Solar Portal, follow these two steps:
1. Enable data transfer to the PIKO Solar Portal (either via the web server or via the inverter's control panel).
2. Register (free of charge) on the KOSTAL Solar Electric GmbH web site to use the PIKO Solar Portal.

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Mitt device-ID har följande format:
1234567890123AB45678C

Dvs först 13 siffror, sedan två bokstäver, sedan 5 siffror, och en avslutande bokstav.

Det står tryckt på växelriktarens utsida, och ska också gå att se när man loggar in lokalt på växelriktarens webbserver.

Re: Kostal Piko problem?

osse99
Hej!

Jag kan verifiera att det inte går att lägga upp något på SolarPortal förrän växelriktaren har kopplat upp sig.

Din växelriktares beteende verkar riktigt skumt, har en Centrosolar-variant av Piko 5.5 och den tänder bara displayen när man trycker på någon knapp.

Har aldrig märkt någon aktivitet på natten heller.

Ska kolla eventuella skillnader i effektangivelserna, har både PC-programet och portalen igång men kommer inte åt förrän om två veckor.

Hoppas det löser sig med din leverantör!

M.V.H

/AO

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Eftersom jag tycker du verkar ha koll på detta så forsätter mina frågor

Jag kollat att siffrorna i växelritaren och siffrorna på etiketten stämmer överens. Jag har gjort uppkopplingen så som manualen säger. Växelriktare -> korsad nätkabel -> dator -> Iphone (kopplad till datorn).

Jag tror det är något tokigt med hur uppkopplingen sker. Det går bra att skriva data lokalt till min dator men det verkar inte hända något när jag trycker på "Accept" under "settings". Ingen uppkoppling till solar portal sker. "Auto IP/DHCP" är iklickad och tror jag ska klicka i "external router"? Vad ska det stå i "router address" och "DNS address"? Gissar att det är adresser från min dator? Eller är det någon adress från Telenor? Detta kan jag inget alls om, tyvärr...

//Mia

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Här är en skärmdump på mina inställningar, och din konfiguration borde vara liknande:

Med stor sannolikhet så har växelriktaren fått en IP-adress via DHCP på formen 192.168.1.X,
där X troligen är 2, 3 eller 4 etc, eller kanske 100, 101 eller 102 etc.

Min växelriktare har t ex IP-adressen 192.168.1.102.

Du måste då konfigurera "external router", śom är den adress som växelriktaren skall skicka IP-paket till om
adressen inte ligger på det lokala nätet. Med stor sannolikhet är adressen 192.168.1.1, eller kanske 192.168.1.254.
Du kan prova dessa adresser.

Man måste även ha en DNS konfigurerad, och du borde kunna använda samma som mig, dvs adress 145.253.2.203.

Sedan måste du ha aktiverat portalen med portal-koden enligt pdf-filen.

Du borde få upp "data-export: Portal: PIKO-portal" som ovan(?)

För att sedan göra själva uppkopplingen skriver du "go online" i portal-code-fältet, och klickar "accept".

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Detta är något frustrerande...

Min växelriktare har samma inställningar som din. Min har IP-adressen 169.254.142.169. Ska då routerna ha 169.254.1.1. alt. 169.254.1.254? Har provat både med dessa och med dina. Inget fungerar. Har lyckats få fram en skärmdump men i två delar.

Det händer ingenting när jag skriver in "go online" och trycker "accept". Jag får fortfarande "The device ID could not be verified." på PIKO:s sida.... Har du några fler förslag?

//Mia

1234