Kostal Piko problem?

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Jag hade förväntat mig "192.168.1"-nätet istället för "169.254"-nätet, det skulle kunna innebära att internetdelningen inte är riktigt uppsatt, men jag är osäker på det.

Om du ger Windows-kommandot "ipconfig" så ska det gå att få fram vilken "router address" som ska användas.

Starta en kommandoprompt, t ex genom att gå till startmenyn, och sedan skriva "cmd" i textrutan längst ned.
(Alternativt genom att välja kommandoprompt någonstans i startmenyn.)

I det svarta kommandofönstret, skriv sedan "ipconfig /all". Du kommer få fram något som liknar detta:

C:\>ipconfig /all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : LAPTOP
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Mixed
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) PRO/Wireless 3945ABG Network Connection
Physical Address. . . . . . . . . : 00-18-DE-16-D5-CD
Dhcp Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
IP Address. . . . . . . . . . . . : 192.168.1.2
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
Lease Obtained. . . . . . . . . . : Sunday, June 13, 2010 5:00:51 AM
Lease Expires . . . . . . . . . . : Monday, June 14, 2010 5:00:51 AM

Den informationen borde kunna ge några ledtrådar.

Det som står som "Default Gateway" borde vara det som skall konfigureras som "router address".

Prova också kommandot "arp -a".

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Jag får det här:

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Det ser inte ut som internetdelningen är konfigurerad som den ska. Du har två separata nätverkskopplingar,
en för iPhonen och en för växelriktaren, men data vidarebefordras inte från växelriktarens nätverk till iPhone-nätverket.

Det finns inget värde för "Standard-gateway" (tomt!) på 169.254-nätet, och det borde det göra om delningen är korrekt uppsatt.

Försök aktivera internetdelning enligt detta:
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/using-internet-connection-sharing#1TC=windows-7

Sidan gäller för Windows7, är det Windows XP ska det finnas en motsvarande beskrivning:
http://support.microsoft.com/kb/306126/sv

Det är "värddatorn" som skall konfigureras, och det som ska aktiveras är:

"Markera kryssrutan Tillåt att andra nätverksanvändare ansluter genom Internetanslutningen på den här datorn på fliken Delning."

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Jag har förmodligen gjort något tokigt för "Standard gateway" är fortfarande tomt... Måste säga att jag har noll koll på vad jag pysslar med

Jag väljer "Anslutning till lokalt nätverk 2" eftersom det är denna som är min Iphone. OK?

"Anslutning. Delad..." visas.

Borde inte här vara något iklickat?

Och resultatet från ipconfig

Re: Kostal Piko problem?

nelos
I inställningarna för "Egenskaper för anslutning till lokalt nätverk 2", med valet "Hemnätverksanslutning", borde det vara "lokalt nätverk" som är markerad, eftersom det är det som växelriktaren är kopplad till.

Nu är den inställd för "Trådlös nätverksanslutning", och den används inte av växelriktaren.

Det borde inte behövas någon extra konfiguration under "avancerade inställningar", eftersom det är för inkommande anlutningar från internet. I det här fallet är det tvärtom, växelriktaren på ditt lokala nät skall ansluta sig ut till internet.

Det som skulle kunna ställa till det är brandväggen, den skulle man kunna deaktivera för växelriktarens nät.

Ändrar du "Hemnätverksanslutning" till "lokalt nätverk" så borde informationen från ipconfig ändras.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Nu äntligen har jag kunnat registrera växelriktaren på PIKO:s hemsida
Jag har också fått den att anta en adress på 192.168-nätet (192.168.0.177). Fråga mig inte hur men helt plötslig bytte den IP-adress till detta... Men jag har fortfarande inte fått någon "Standard gateway"

Nu försöker jag tanka upp data till portalen men det går inte så bra, websidan verkar fastna halvvägs:

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Bra att det gick att registrera växelriktaren!

Hittade den på piko solar portal, här är anläggningen:
http://piko-solar-portal.de/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=4a38884a-ceed-4eec-acb2-1251e9431bf7

Vilka värden ger "ipconfig" efter ändringen? Det kanske ger någon ledtråd.

Om växelriktaren ligger under 192.168.0.X så tycker jag "router address", också borde ligga där, som 192.168.0.Y(?)
Men den verkar ju ha lyckats koppla upp sig konsigt nog.

Vad händer om du provar att byta "router address" till 192.168.0.1 istället?

Dt står ju "must be placed in the same subnet" på webbsidan, och i det här fallet borde nätet vara "192.168.0", dvs nätmask 255.255.255.0.

Enligt beskrivningen av interndetdelning ska din dators nätverskort få adressen 192.168.0.1:
http://support.microsoft.com/kb/306126/sv

============================
Internet-anslutningen delas ut till andra datorer i det lokala nätverket. Nätverkskortet som är anslutet till det lokala nätverket får IP-adressen 192.168.0.1 och nätmasken 255.255.255.0
============================

Det borde väl vara den adressen som skall in under "router address".

Re: Kostal Piko problem?

jansimon
Om man väljer att lägga in IP-adress manuellt i Invertern, så kan man ju se till att den hamnar i samma samma grupp adress Dvs. 192.168.0.xxx Då hamnar man i den förvalda datorns grupp. Att sedan de övriga burkarna har automatisk adresstilldelning är ju ok. Brottades själv en del med min SMA Webbox innan jag beslutade att ge den en fast adress inom rätt grupp.....Då lirade allt som det skulle.

Re: Kostal Piko problem?

jansimon
Fast routern ser jag har ju 192.168.1.xxx ... Det viktiga är ju att alla är tilldelade samma grupp för att hitta varandra. Routern har fast (brukar väl vara så) den sätter gruppen, sedan kan man välja fast eller automatisk tilldelning på utrustning som skall prata samman sig i hemnätverket...

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Växelriktaren har ju fått IP-adressen 192.168.0.177, och "routern" (dvs Windows-maskinens ethernetkort) har troligen IP-adressen 192.168.0.1. (ipconfig ger svaret)
Så då ligger de i samma nät som de ska, nätet 192.168.0.X med nätmask 255.255.255.0.

Det är därför jag tycker routerns address borde konfigureras under 192.168.0 istället för 192.168.1.

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Du skulle även kunna titta på "info-sidan", och se om växelriktaren har registrerat att den kopplat upp sig:

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Jag har provat allt och har givit upp hoppet
192.168.0.1 fungerade inte alls men 192.168.0.254 kom jag en bit innan det stannade igen. Verkar som om växelrkiaren kopplar upp men inte tankar över datat.

Så här ser det ut nu:

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Jag fattar ingenting men nu har det kommit in data till portalen... fast bara för i dag...

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Snyggt!

Effekten 600W var ni uppe på idag:

Jag vet inte hur Piko master control fungerar, så det blir rena spekulationer från min sida, men en gissning är att piko master control tar bort de data som den laddar ned.

Så då har ju tidigare dagars data raderats från växelriktaren i så fall, och finns i en fil för Piko master control(?)

Jag har aktat mig för att köra piko master control, eftersom jag inte vill riskera att den tar mina data från piko solar portal. Om den nu gör det.

Lite synd om du inte får alla tidigare data till solar portal, men huvudsaken är väl att det fungerar framöver.

När man laddar upp data kan det vara en fördröjning fram tills data presenteras på webbsidan.
Hur mycket kan skilja, men från några minuter upp till tiotals minuter har jag sett.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Det är mycket märkligt att jag bara har kunnat ladda upp dagens produktion och att jag aldrig får något "klar" från växelriktaren. Den stå liksom bara och hänger efter några minuters aktivitet. Kanske någon time out någonstans.

Datat är sparat i loggfiler så jag får väl snickra ihop ett eget program för att kunna se årets produktion fram till nu

Ska testa om några dagar också. Det är ju inte så bra om jag ska behöva ladda upp data varje dag därför att det bara går att ladda upp en dag i taget.

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Ja, det låter ju som något som inte är som det borde.

Jag provade att klicka på länken "history" för att ladda ner mätdata lokalt till min dator:

Jag får då en textfil "LogDaten.dat" på ca 1,6Mb, som innehåller mätdata från växelriktaren.
Om din blir ungefär lika stor så finns mätdata kvar i växelriktaren, men om den är betydligt mindre så ligger inte datat kvar.

Jag får ett tydligt "klar" när överföringen är gjord. Det ska stå "OK" efter "portal-code"-fältet där man skriver "go online":

Jag skriver "go online", och klickar accept. Sedan tar det några sekunder innan hela sidan laddas igen, och då står det "OK", efter inmatningsfältet.

Men då laddar jag ju bara upp några timmars data gissar jag.
Har du hela minnet att ladda upp, 1,6Mb eller så, så kommer det ta betydligt längre tid.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Min loggfil blir ca 1.4Mb så datat verkar vara kvar (tar dock 40 min (!?) att tanka ner). Det kommer aldrig något "OK" när jag skickar till portalen. Det känns som om växelriktaren kopplar upp men den slutar skicka data efter en stund. Den börjar skicka ganska snabbt sedan går det långsammare och långsammar för att till sist stanna helt.

Läste i manualen att Ethernet skulle configureras så att "Erhåll adress automatiskt" är ibockad men då funkar det inte alls. Så här ser det ut nu i kopplingen till växelriktaren. Ska här läggas till något kanske?

Re: Kostal Piko problem?

jansimon
Standard Gateway... Skall inte den vara ifylld? Gateway ut på nätet tänker jag.......

Re: Kostal Piko problem?

nelos
Den där inställningen är för ethernet-porten på Windows-maskinen, och för den borde inte "erhåll IP-adress automatiskt" vara ikryssad, eftersom det inte finns någon DHCP-server som kan ge den en IP-adress.

Det är ju Windows-maskinens ethernet-port som ska vara DHCP-server och dela ut en IP-adress till växelriktaren.
Och det verkar ju fungera, växelriktaren fick en IP-adress "192.168.0.177".

Det tar inte 40 minuter för mig att ladda ner filen, det tar runt 1 minut eller så.

Konstigt att det det går långsammare och långsammare, är någon av IP-adresserna fel borde det inte fungera alls.

Re: Kostal Piko problem?

SolZilla
Ja, jag blir inte riktigt klok på vad som händer (eller inte händer). Nu har jag klickat i och av på så många ställen så att det är som innan. Dvs det händer ingenting när jag försöker med "go online"... Dessutom har "last portal connection" ställt tillbaks sig på "-".
Ska försöka få tag i en nätverkstekniker efter helgen. Jag har inte en aning om vad jag pysslar med
1234