Köpa montage för betongpannor

krillehus

Hej,
kommer köpa LG solar panel NeON®2 330 W black.

Vilket montage är bäst/enklast att montera på betongpannor och vart köper jag det till bäst pris?

Re: Köpa montage för betongpannor

LG Neon 330 black är inte de ganska dyra för att vara 330 Wp paneler?
De kostar nog kring 2800 kr/st medan t.ex. tysktillverkade Heckert NeMo 2.0 320 Wp black kostar ca 1850 kr/st. Du kommer att betala ganska mycket mer för en panel som är blott 10 Watt starkare, dvs 3 % effektstarkare, men du betalar 50 % mer. Det viktiga är installerad paneleffekt kW. Det är det som ger kWh-årsskörden. Vi har sedan ca 4 år Heckert-paneler likt många andra på forumet, och inga problem alls ännu. Jag säger inte att Lg paneler är dåliga, men kanske mindre prisvärda. Har du stor plånbok, då inga problem givetvis. Se ett Heckertfall men då i feb. 2019 fanns inte Heckert 320 Wp black ännu, så det blev 295 Wp:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Anl-15-9-kWp-takpannepl-t-enfamiljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html

Re: Köpa montage för betongpannor

bäst och enklast är två egenskaper som sällan går ihop.

I mitt tycke så är takstolskrokar det bästa och starkaste alternativet, såsom ex Schlettter MAX för svenska förhållanden, brukar köpa mina system från TST i Tyskland där jag handlat sedan 2013 till ett flertal anläggningar.

Enklast, att montera torde kanske vare Esdec clickfit som endast förankras runt den tunna tegelläkten så kallade läktfästen. dessa blir dock svagare samt att all tyng från modulfältet kommer att vila på den underliggande pannan då dessa krokar EJ är fribärande...