Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

A.Dent
Nu har jag kommit förbi funderastadiet och bestämt att vi ska investera i solel.
(Kärleken, en stadsdel i Halmstad)

Vi har ett 1,5-plans hus med rätt stort tak, ca 90m2 (13,6x6,7m), riktat ca 15˚ mot väst (S=0˚), lutning 45-50˚. Endast ett litet takfönster och en frånluftsfläkt finns på taket så jag max lägga 52 paneler i standardstorlek 164x99cm, vertikalt i fyra rader, 8 paneler får ligga horisontellt runt ventilation och utmed ytterkanten, totalt 52 paneler.
Under perioden nov-febr så skuggar grannens hus nedersta raden en stor del av dagen. Det finns en lyktstolpe som i januari skuggade upp till halva taket, sen har det varit mulet på helgerna så jag har inte kunnat se någon skugga.

Vår elförbrukning är nu 15-16000 kWh/år, uppvärmning luft-luft värmepump. Om 10 år är troligen de tre tonåringsbarnen  utflugna och förbrukningen går ner en del. Därför tror jag det kan vara lagom att lägga sig på ca 13kwh /år. Annars har jag 35m2 platt garagetak att utöka på. Men där skuggar vårt hus en del.

Jag planerar att göra allt utom elinstallationen själv och att köpa var del enskilt där den är billigast.

Paneler
Alt.1:Om jag hittar paneler på 230-240Wp på secondsol.de för ett riktigt bra pris så sätter jag nog några på garagetaket med för att komma upp till 13-14000kWh/år. Jag har sett 230W för 70eur +moms (0,30eur/W)
Alt.2:250-270W-paneler så billigt som möjligt.

Underkonstruktion
Det var oväntat dyrt!!! Svenska paketpriser för 12kWp anläggning verkar vara 25-30000. Om jag köper Schletter monteringssystem, allt utom skenorna, från Photovoltaik så kommer jag en bit under 15000kr totalt.
Går det hitta billigare montering någon annan stans?

Invereter
Har jag inte tittat på alls ännu. Det verkar finnas mycket att läsa här om det.

Ni som har anläggningar som producerar nästan lika mycket som huset förbrukar, hur stor del av produktionen förbrukar man själv? Jag har sett att vissa uppgett 25-40%. Stämmer det?

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

A.Dent
Så här planerar jag ha panelerna. Blå=paneler rött=taket.

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

Anders J
Egentligen skulle man kunna gå samman ett gäng och formge och strängpressa en egen aluminiumprofil. Jag vill minnas att resulterande pris är ungefär dubbla metallkostnaden och att ett verktyg kostar under 50 kkr.

Man behöver inte pressa så vansinningt mycket innan man passerar break even.

Eller så utgår man från fyrkantrör eller U-balkar, i svartjärn eller galvade. Om det fanns "generiska" fästen för 40 x 40 mm sa hade man ju alla chnaser i välden att få till det med järn- eller aluminumrör eller U-balk.

Eller så bygger i tryckimpregnerat som jag. Fast jag kan inse att om man ska ha ned fästen mellan takpannor är det bra med ett material som inte rör sig.

En anna sal jag funderat på är plåtbeslag där man låter panelerna liksom vara takpannor om ni förstår vad jag menar, det borde ju kunna gå att lösa och det är ju gansla onödigt att klä taket med ett extra vattentätt lager glas...

2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

Vi kommer att producera ganska nära husets totalt inköpta energi över året, det är bara dumt att använda elen som produceras! Det bästa att använda så absolute så lite som det går, vi använder 700kwh/år ca, grovt räknat, och köper el på timspot på natten då den är billigare, då går diskmaskin och laddning av VV Samt större den av värmen, och på dagen går 99.5% ut på nätet.

Och än större vinst nu efter årsskiftet då staten införde 60öre/kWh på skattsedeln, plus det energibolaget betalar, men energibolagens har redan börjar sjunka..

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

Snyggt med en MAXAD takyta ☺,
Har du 16 eller 20A huvudsäkring? Styr ju lite valet av storlek på växelriktaren.

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

A.Dent
Här sparas det visst inte på krutet! 25A står det på räkningen, har aldrig reflekterat över det. Det var nog standard för en villa med direktverkande el byggd 1980. Den borde jag bytt ner när jag bytte till luftvärmepump.
25A x 3 faser x 230v = 17,25kW Det tror jag inte jag skulle komma upp i ens om jag satte alla elelement på max, fullt ös på spisen och ugnen.

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

callec
Om det inte är någon större prisskillnad så behåll 25A.
Är det ofördelaktigt så välj 20A, då kan du montera upp till 15kw solpaneler och lägga det på en 12kw inverter.

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

Är nog många me dig som har kvar sina gamla 20 och 25A sedan tiden utan värmepumpar mm.ty  de allra flesta utan direktverkande el torde idag klara sig med 16A huvudsäkring om man fördelat sina storförbrukare på ett bra sätt över faserna.

Men då kan du säkert spara in lite sköna slantar, betalar 2490 kr i årsavgift för 16A hos fortum.

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

filip71
A.Dent wrote
Ni som har anläggningar som producerar nästan lika mycket som huset förbrukar, hur stor del av produktionen förbrukar man själv? Jag har sett att vissa uppgett 25-40%. Stämmer det?
Under 2014 förbrukade vårt hushåll 7457kWh. Mina solceller (sammanlagd effekt på 7,28kWp)producerade 5734kWh så på årsbasis är vi självförsörjande till 77%. Av dessa 5734kWh så sålde vi dock 4111kWh så egenförbrukningen av den egna solelen blev 28% på årsbasis med en variation på 100% i januari och 18% i juli.

Hur mycket man vill, kan eller ska förbruka själv är lite av ett ideologiskt val. Vissa vill tjäna/spara så mycket pengar som möjligt och har man ett bra avtal så vill man förbruka så lite som möjligt av den egna delen. Andra solcellsägare vill känna oberoendeskap eller känslan av direkt miljönytta och vill förbruka så mycket som möjligt själva genom att t.ex. ladda sin elbil eller köra tvätt och diskmaskinen dagtid.

Re: Kärlekens Solel, 13kWp, 52 paneler

Norrlandssol.
Här i Norrland har vi vind och vatten till 99-100%, så är nog mest för den delen att det känns bra och använda sin egen el, men ekonomisk bara att dumt att använda den, helst i combo med Timspot med billig el på natten och sälja dyrt på dagen, styr huset och vanorna lite efter detta..

Med din förbrukning så borde du klara dig med 16A eller 20A, vi har alltid haft 16A, i både gamla huset och nuvarande hus, skiljer här 1200kr/år mellan 16A och 20A, ändå har bland landets billigaste nätavgift, så från 25A till 16A är nog några slantar.

Valet av växelriktare påverkar inte huvudsäkringen märkbart, inte nu när det finns 3kw 3fas växelriktare, i mitt fall kom jag över en prisvärd 4kw/1 fas, så huvudsäkringen går fullt på en fas, men köper du en 3fas så kan du klämma in 11-12kw totalt, vilket räcker ganska långt på din årsförbrukning, samt lägre säkringskostnad.