Kapade kurvor?

jansimon
Satt och tittade på några olika anläggningar och deras effektkurvor. Det ser ut som att några får sina toppar kapade i maxläget. De är jämna flera timmar. Tittar man på valet av inverter så har man valt en underdimensionerad inverter, men inom ramen för överlasten (6950W solceller, 6000W SMAinverter). Exempel: Haparandas Stadshus (Sunnyportal.com). Är det verkligheten som ser ut så, eller är det inställning i invertern, eller någon annan parameter som styr?

Re: Kapade kurvor?

filip71
Förmodligen underdimensionerad inverter. 6000W på 6960Wp borde räcka men tydligen inte. Hade själv problem med en inverter på 2150W och 2880Wp på taket i rakt söderläge.
Men även om förlusterna finns där så är de inte större än ett par procent på årsbasis. Men kolla min kurva där jag har skuggor och slår i taket på
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/En-eller-tv-strangar-td5001720.html
Och där lönade sig definitivt att dela på strängar och sätt in en större inverter...

Använder nu denna 2150W inverter till 2400Wp i rökt österläge och slår aldrig i taket någonsin.
http://pvoutput.org/intraday.jsp?sid=19720

Re: Kapade kurvor?

De rekommendationer som tillverkarna ger på hur mycket man ska överdimensionera solcellseffekten är troligtvis satta för centraleuropa (t ex Tyskland).

I Sverige är det kallare än i Tyskland med ökad maxeffekt som följd.
Haparanda är betydligt kallare än Tyskland och det ger förbättrad energiproduktion.

Så man bör nog avrunda tillverkarens dimensioneringsråd ned en bit.

Om SMA rekommenderar 20% mer solcellseffekt för Tyskland så kanske 10-15% är mer lämpligt för svenska förhållanden.

Kostal rekommenderar 10% överdimensionering.

Re: Kapade kurvor?

Re: Kapade kurvor?

Detta är ju ännu en liten extra parameter att ta i beräkning. Tror oxå att man inte bör utnyttja överdimensioneringen till max pga. kylan. Det fanns flera anläggningar som hade den "symptomen".

Man kanske skulle skicka SMA frågan ang. överdimensioneringen, hur dom tänkt det? Hinner dock inte detta närmaste veckan då jobb tar all min tid.

Har ännu inte sett detta i min anläggning, men har inte varit och nosat i toppen än. Å kanske gör mitt ostliga läge att jag inte kommer upp dit. Tiden får utvisa. Har inte hunnit heller montera termometrar på min anläggning. Tanken är att montera en längst ner, samt på den översta panelen. Det kommer :)

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Lärdom av detta är verkligen att man inte kan generalisera anläggningar, utan varje anläggning är unik och måste ses utifrån de förutsättningar som finns.

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Har mailat SMA så får vi se om vi får svar på frågan. Intressant och se om det är något i konfigurationen eller om det är som Nelos säger pga vårat kyligare klimat!

Återkommer i ärendet.

Re: Kapade kurvor?

Anders J
Kombinationen av kallt väder och brytning/fokusering av solstrålning i kanten av moln kan ju också, för korta perioder, he en effekt som är ganska rejält mycket högre än nominellt. Sannolikt inget kriterium att optimera växelriktare efter, men kanske ändå tänkvärt för oss i den höga nord som kan ha kalla paneler men ändå bra solstrålning, se http://s-solel.se/2014/04/01/568-kwhkwp-i-mars-manad/

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Jag har varit och är i kontakt med SMA i Tyskland. Dom ringde idag, men hade inte möjlighet att ta det.. Men när dom tittar på den kapade kurvan för bla. Stadshotellet i Haranda, sunnyportal.com, så skall det inte vara så. Det är inget beteende som en inverter normalt skall göra. Vi får se om dom ringer imorgon och jag har möjlighet att ta det. Återkommer i ärendet.

Re: Kapade kurvor?

jansimon
SMA mailade mig idag och vad dom kan utläsa av anläggningen så kan man inte se några direkta fel. Ivertrarna lägger ut i display:n korta meddelanden som bara ligger kvar några minuter, så där kanske man kunde läsa ut någon information enligt serviceavd.

Väntar på svar på ytterligare frågor ang. Den kapade kurvan, och om invertern vid en given effekt kapar toppen. Det motsäger ju den överlast som man rekommenderar i dokumentation.

Dom rekommenderar att hela tiden köra systemet i Sunny web design för att få ok om vald sma inverter. Återkommer med fortsättning. Det är en viss tröghet att kommunicera med en stor organisation.......

/Janne

Re: Kapade kurvor?

nelos
Att effekten inte ökar över 6000W är helt enkelt för att det är växelriktarens maximala effekt, och den reducerar själv effekten för att inte gå sönder/överhettas.

Att toppen kapas korta stunder är väl i sig inget konstigt, men i det här fallet ser det ut som man förlorar en hel del energi eftersom effektreduceringen sker under lång tid.

Om man går ner några tusenlappar i pris på växelriktaren så ska man under hela växelriktarens livslängd inte göra en större förlust på den energi man inte kan tillgodogöra sig än på skillnaden i inköpspris på en lite större växelriktare.
Så det får inte röra sig om en förlust på mer än några tusen kWh under hela livslängden.
Annars är det mer ekonomiskt att öka storleken på växelriktaren.

Även elpriset kommer alltså spela roll för om det lönar sig att gå upp en storlek med växelriktaren eller inte.

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Så verkar det vara. Trodde i min okunskap att den överkapacitet som tillverkare säger skall kunna hanteras och inte kapas bort...... tänkte jag.... men så verkar inte vara fallet med Sma:s invertrar......

Re: Kapade kurvor?

jansimon
På min följande fråga får jag detta svar:

"In your specification for your inverters you say thats it's okay to have a +20% effect overload in the plant towards the inverter? If I understand it right?"

Svar från SMA Serviceavd:

"Yes, you understood it right, it is usually cost-effective to underdesign of the inverter.
The relation between the connected DC power and maximum inverter input power is called the “nominal power ratio”.

Sunny Design recommends a nominal power ratio which is calculated on the basis of the location, mounting type, azimuth angle and inclination.
For example for the location: Stockholm, mounting type: Roof, azimuth angle 0° (south) and inclination 40°, the recommended nominal power ratio is between 82% and 120%.

For the nominal power ratio 82% the “Energy usability factor” is still 99,8%. That means, that the inverter indeed sometimes cuts the output, but on average over the year 99,8% of the DC power is converted into AC power and only 0,2% of the DC power is cut off.

I hope this answer was helpful. If you have any questions please do not hesitate to contact us."

Detta ger ju inte svar på problemet som några SMA-anläggningar har med kapade längre toppar. Men helt klart bör man som sagts tidigare verkligen titta till sina förutsättningar noga när man anpassar sin anläggning och väljer inverter. Tydligen har man lagt in många faktorer i Sunny web design/sunny design. Ett bra verktyg när man matchar med SMA.

/Janne

Re: Kapade kurvor?

När man tittar på kurvorna på Sunnyportal så är det inte ovanligt med kapade kurvor som även är lägre än inverterns kapacitet.
På pvoutput.org syns detta fenomen väldigt sällan.

Detta är bara min reflexion.

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Ja det skall bli intressant (när solen visar sig igen) och se hur ens egen anläggning kommer att bete sig med övereffekt. Hur kommer den ev. Kapa bort energin?

Tiden får utvisa detta fenomen.

Re: Kapade kurvor?

nelos
Har lyckats hitta en anläggning med Kostal Piko som klipper vid 6 kW:

http://www.piko-solar-portal.com/PlantViewPublicGeneral.aspx?plantId=dc23d896-7ff3-4693-a0cb-82c508a46dde

Det intressanta är att Kostal inte har någon växelriktare med 6kW uteffekt, de närmaste är 5,5 och 7 kW.
Ska leta vidare efter fler anläggningar.

Har ännu inte sett någon svensk anläggning med kostal som reducerat effekten, det var inte så många system upp förra sommaren.

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Idag så kunde jag ana att min inverter kommer att kapa effekten vid 6kW. Mellan molnflaken så kom jag upp i 6kW och tittar man på kurvan så är den platt vid flera mätpunkter. Men får invänta en molnfri dag för att se att detta är fallet......

Re: Kapade kurvor?

Ops..jag har massor av övereffekt, 6380w på 4000w växelriktare, visserligen Öst/Väst läge, men kommer att slå på varvstoppen mitt på dagen,

Undrar hur mycket DC spänningen spelar in i verkningsgraden? Såg SMA 4000 ville ha 150-180v och nominell 400v och Max 440w, mina paneler ligger på 36.8v och 11st..

/A

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Norrlandssol: Öst/västläget kommer att göra att du fördelar effekten. Teoretiskt fördelar du ju det på 2x3190W, med en topp när båda sidorna belyses, men jag gissar att detta "optimala" läge kommer enbart vara i kortare stunder. För din del skulle jag tro att det är ett rätt val av inverter.

Skillnaden för min del mellan SMA6000 och 7000 modellen i merkostnad hamnade på ca: 1600kr. Utslaget på inverterns livstid så är jag rädd för att jag skulle valt den större modellen. Räknar man med 15års livslängd så skulle det innebära en merkostnad på 107kr/år. Risken är väl att jag lätt hade kunnat ta ut mer effekt än den kostnaden... Nå det får framtiden utvisa. Lärorikt och en till parameter att ta med sig i optimeringsarbetet :)

Re: Kapade kurvor?

När det gäller DC-spänningen så skall även det optimeras. Tror du ligger bra med de värden. Styrkan med SMA är att den startar sin produktion på en låg spänning jämfört med många andra invertrar. Detta var en av anledningarna till mitt val av SMA. Max DC-spänning för din inverter är ju 750Vdc. Att du hamnar på 405Vdc obelastat är inga problem.