Kapade kurvor?

Re: Kapade kurvor?

En del ångest här med, vart relativt bra pris på SMA 4000, och rymms exakt 11x2 st 290w på taket, hoppas jag! Kommer att bli trångt, men tänkte lite att verkningsgraden kommer att vara bra med mindre soligt väder..

I höst vet jag..

Re: Kapade kurvor?

Jag har 7,2kW paneler med 5,5kW växelriktare till min öst/väst-montering, och det fungerar bra.

Har ännu aldrig sett någon effektreducering.

Re: Kapade kurvor?

Jag tror det blir bra. Nelos anläggning skvallrar ju om detta. Rätt tänkt oxå detta med att titta på verkningsgraden. Alla bäckar små blir en å....... = kortare återbetalningstid

Re: Kapade kurvor?

nelos
Min dimensioneringsskillnad är 7200/5500 = 1,309 => 31%
Med 6380W på 4000W växelriktare blir det 6380 /4000 = 1,595 => 60%.

Det är lite mer, så topparna kommer kapas, frågan är bara hur mycket.

Re: Kapade kurvor?

Norrlandssol.
Läste igen, SMA 4000 har högsta VDC på 550v.

Ja kanske vart alldeles för mycket DC effekt..61% låter otroligt mycket..

Too late...

Re: Kapade kurvor?

nelos
Vad rekommenderar Sunny design för era anläggningar?

http://www.sma.de/en/products/plant-planning/sunny-design-web.html

Re: Kapade kurvor?

jansimon
För mig rekommenderar man faktiskt 6000 (med tillägget att jag har en överdimensionering i systemet) men inget rött läge, samt naturligtvis 7000-modellen, utan !-tecken... Jag har en verkningsgradsvinst med den mindre invertern på 1.5%..... Så rätt val kanske......

Re: Kapade kurvor?

Uffe
Hej Norrlandssol,

Jag körde en snabb simulering av din anläggning i PVSyst (antog Luleå, öst/väst och 30 graders takvinkel). Med 2x11x290W och en SMA 4000TL bör årsproduktion ligga strax under 5000 kWh och du får du "Inverter loss over nominal inverter power" = -0.6% d v s du förlorar endast ca 30 kWh/år p g a för liten växelriktare. Går du upp till en 5000TL så tjänar du ca 20 kWh/år (ingen förlust av liten växelriktare men något sämre verkningsgrad). Enl PVSyst simuleringen är en 4000TL helt ok för din anläggning.

Antar att du har en 4000TL-20 (4000TL-21 har 750V Max DC-spänning). Om du har en -20 bör du se upp med Voc för strängarna då den vid -10°C överskrider max DC input. Detta kan skada växelriktaren vid t<-10°C, instrålning >1000W/m2 samt att växerliktaren är avstängd (under drift ligger strängspänningen på Vmpp<Voc). Sannolikt ytterst sällsynt men kanske värt att hålla koll på!

Uffe
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Kapade kurvor?

Norrlandssol.
Hej igen

Oj det var inte så stor skillnad! Trodde det skulle betydligt större effekt som klipptes bort! Fördelen är väl att verkningsgraden/effekten ökar vid mindre sol/mulet.

Vid -10 står solen så lågt, eller snö på panelerna, eller vad menar du förresten? Växelriktaren sitter i förrådet som håller perfekt öl temp, 4-5gr på vinterhalvåret.

Ja det är sannolikt en 4000TL -20.

Lunchen slut, på med solmössan och ut..

/A

Re: Kapade kurvor?

På min kommande anläggning månadsskifftet maj/juni

41st BenQ Sunforte 325w, inverter SMA STP 12000tl.
4strängar, 3x11 paneler på A samt 1x8 paneler på B.
Göteborg -45 am, 33 graders takvinkel.

Några andra ideer?

Re: Kapade kurvor?

Uffe
Norrlandssol. wrote
Vid -10 står solen så lågt, eller snö på panelerna, eller vad menar du förresten?
Ja, det var ungefär så jag menade

[...]

Callec, är det optimalt att lägga 3x11 på MPPT-A och bara en på MPPT-B? Tänker på spänningen? Har du kört systemet i Sunny design Web? Inte bäst att köra A:2x11st + B:2x11st. ?

Re: Kapade kurvor?

callec
Det är SMA-design som ger mig dessa värden. reagerade också som du.
Jag har manuellt försökt ändra, men det blir bara sämre.
Det som är bra är att de 8 panelerna ligger i en rad högst upp på taket.

Re: Kapade kurvor?

jansimon
Ja förvånande är det. Det är väl så att de tre pararella strängarna hamnar på ca: 420Vdc. Effekten 10725kW.
Å sedan lägger du 8st i sträng på B? B-strängen hamnar lite lågt. Går inte att fördela om med några fler paneler på den strängen?

Det kanske blir det optimala då..... Sunny design web verkar ju tänka på allt, så det är ju bara att förlita sig på detta.