Installerat SolarEdge anl, tipsar om att kolla AFCI.

MP

Installerat SolarEdge anl, tipsar om att kolla AFCI.

MP
Hej,

Drog igång min egenprojekterade 12,9 kwp anläggning precis före jul och såg att i SE17K så är inte AFCI på som default (Arc Fault Detection), det bör man ju såklart ha igång för att detektera om det skulle bli dålig kontakt någonstans med brandrisk som följd. När man aktiverar det så utlöser den ett arc fault som ett test första gången och slår ifrån, snacka om att man får "panik" innan man inser att det bara är att starta om igen så passerar testet utan att det slår ifrån. Jag har versionen med setapp så man gör allt med mobilen vilket är mycket enkelt. Även om man lejt bort installationen kan det ju vara värt att kolla för jag tror inte det är lag på att slå igång funktionen i Sverige (likt det är i staterna m.fl. länder).

För den intresserade finns en kort video, kolla från 30s med och utan AFCI :https://youtu.be/Uv7mF5QH38E

För övrigt trist att ta i drift så här års, fått in 170 kwh i januari (Mjölbytrakten) och det syns tydligt att de skuggade panelerna producerar betydligt mindre, men de stryper i varje fall inte de övriga.

/MP

Re: Installerat SolarEdge anl, tipsar om att kolla AFCI.

Arne
Vi har en SE12.5k som är ca 5 år gammal, och jag tror inte den har ljusbågsdetektering.
Grattis till att din anläggning är igång. Du kommer att glädjas varje månad nu framåt, när produktionen dubblas varje månad och fullständigt urartar till ett maximum i maj. Maj brukar ge mest då 1 dag längre än juni och ännu endast litet bladverk på träd.

Det finns ingen display på din växelriktare, jag tror SolarEdges med Setup saknar display. Hur kan du då se om den fungerar och producerar normalt om du inte skulle ha internetåtkomst till den?
MP

Re: Installerat SolarEdge anl, tipsar om att kolla AFCI.

MP
Hej, man kan se status via lampor men dock inte siffror på produktionen. För att se alla status etc som normalt sett syns i displayen måste man ansluta mobilen till växelriktarens wifi genom att scanna en QR-kod med "SetApp-appen", inget internet behövs alltså. Då ser man allt i relatid och kommer åt alla inställningar för "comissioning" etc. Display är väl att föredra såklart, antar att det handlar om en kostnadsfråga i vanlig ordning..

Re: Installerat SolarEdge anl, tipsar om att kolla AFCI.

BiEilh
Intressant information till mitt kommande projekt.
vad ligger kostnaden på att importera en sådan lösning till sverige?