Hur många solpaneler

jekroth
This post was updated on .
Jag har 4 st 250w solpaneler i sydläge 45 graders lutning mitt Sverige ingen skuggning.off grid 24v 2x190 ah batterier nya, inverter som drar 0.7watt i standby.

Jag vet att vi befinner oss i sämsta tiden för solelproduktion men...
Jag laddade upp batterierna med batteriladdare via elverk 3 Dec har jag 100%, 26,8v jag kopplade på laddregulator, Solceller och inverter som står i standby, inga förbrukare är anslutna
Idag 6 Dec så har jag bara 86% 25,3 v kvar i battererna
Mina Solceller är kopplade 2st i serie och diod sedan parralell kopplade med se andra 2 solcellerns

Verkar det rimligt?, jag har fått in ca 2 ah/dygn
Är verkningsgraden så dålig

Re: Hur många solpaneler

Jag har fått in 0 (noll) från min anläggning idag. Det får man väl räkna med i dessa grå tider.

Sen beror det väl lite på komponenternas tekniska data och hur panelerna är kopplade, osv...

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Jag har ingen tidigare erfarenhet av Solceller och frågeställningen är alltså verkar det jag beskrev i mitt föregående inlägg normalt eller verkar det som om något är fel.

För mig är anläggningen undermålig/misslyckad om egenförbrukningen är högre än inströmmen oavsett årstid och väder.
Det betyder att jag antingen behöver fler Solceller eller ännu bättre en vindgenerator

Re: Hur många solpaneler

Tåbro79
Vet du hur din laddningsregulator funkar? Brukar finnas flera "moder".

Om batteriet behöver laddas från låg nivå, körs "max" laddström upp till kanske 80-90% av fullladdat, sen med minskande ström till fulladdat eftersom det då är konstant laddspänning. Då, om det nu funkar så, är det i ditt fall inte så konstigt att det bara blev 2 Ah som du skriver, eftersom det var ganska fulladdat?

------------

I min solcellsanläggning 22x260W paneler, under dessa decemberdagar med mulet väder har det varit 400-900Wh/dag.....

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Som det är nu så sätter jag dit fulladdad batterier och regulatorn visar 100% tre dagar senare utan att någon förbrukare ens varit ansluten är batterierna nere på 86%
Regulator och inverter har käkat upp det som försvunnit samt det som möjligen tillkommit
Så jag misstänker att regulatorn eller invertern kanske inte är helt frisk
Invertern skall dra 0,7watt i standby
Jag får försöka byta ut en del i taget

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Kolla först att batterierna är bra. Det gör du genom att först ladda dem fullt, sedan låta dem stå ett dygn helt utan någon anslutning. Inte laddare, inte regulator, inte förbrukare. Efter ett dygn ska spänningen vara 25,4 Volt. Mät också blocken var för sig, spänning 12,7 V.

Kommer du åt att mäta på solcellerna? Vänta då tills det blir sol och mät spänningen på varje panel för sig. Då kan du se om de är hela.

Re: Hur många solpaneler

Tåbro79
Eller så är det batteriet som laddar ur sig eller så "lurar" laddaren dig. Den mäter nog bara spänningen och tolkar den till laddningsnivå.

Fulladdad blycell brukar vara några hundradelar mer än 2,1V, så ett 12V batteri är strax över 12,6V. Ett 24V blir lite mer än 25,2V fulladdat.

Här finns att läsa om batterier, på svenska.
https://www.victronenergy.se/support-and-downloads/technical-information
The energy unlimited book

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Tack då är jag på rätt väg, Hämtade batterierna idag och har satt dom på laddning. Pratade med batterilagret och kommer att åka dit så dom får testa batterierna.
Jag har när jag monterade solcellerna i oktober mätt volt var för sig och dom var istort lika

Mitt nästa steg tänkte jag vara att byta regulatorn jag tror jag kan låna en.
Steget efter det tänkte jag ta bort invertern under en period för att se om den drar mer än vad som är angivet
Panelerna ligger på markstativ så det är lätt att komma åt.
Blir det någon skillnad om jag seriekopplade alla 4 istället för som nu 2+2

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Principen är att med seriekoppling får man högre spänning i systemet, strömmen blir mindre och förlusterna lägre i ledningarna. Men det som styr är vilken spänning regulatorn klarar. Vad står det på den?

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Den klarar 100v så 3 paneler är väl igentligen max,
men 4 paneler under de mörkaste månaderna tänkte jag. Men jag vinner kanske inget på det

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Vilken spänning är panelerna på?

Re: Hur många solpaneler

jekroth
250 watt och jag har för mig strax under 8A

Re: Hur många solpaneler

jekroth

4545-48 är den jag har

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Okej, regulatorn ska ha högst 100 V. Vad är panelernas tomgångsspänning (open circuit)?

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Jag får kolla imorgon

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Tomgåmgsspänningen är. 37,2v

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Ja, då har du redan den lösningen som använder dina solceller på bästa sätt.

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Okey det är tomgång spänningen som ska räknas mot regulatorns max.
Batterierns kollade och är i bra kondition.
Och tack för hjälpen med att reda ut att solcellerna verkar rätt konfigurerad.
Hur vet jag hur många Solceller jag kan ansluta regulatorn..

Nu väntar jag på att få hem en låneregulator så jag kan få något att jämföra med.

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Regulatorns Module current är 45A. Vi kan anta att spänningen är 50V. Effekten från solcellerna blir då 2250W. Det blir 8 paneler. Nu får man aldrig ut panelernas maxvärde så kanske det går  att ha 10 paneler för teoretiska 2500W. Men jag hoppas på kommentarer på detta senaste påstående. Det förutsätter attt regulatorn kan hantera 25V 45A till förbrukare och det kan den, men det står inget i manualen om regulatorn samtidigt kan ge 25V 45A till batteriet.

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Förresten, har du sett att växelriktare (inverter) inte får anslutas till Load-uttaget?
"Inverters must not be connected to the load output."
12