Hur många solpaneler

Re: Hur många solpaneler

Svenne

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Jodå den ligger direkt på batterierna

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Jag tror att 45A är max, för summan av förbrukare och laddare.

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Okey är det för att gå +-0 en solig dag på sommaren

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Jag förstår inte vad du menar?

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Invertern behöver mer än 45A för att leverera max.
Men om laddaren max lan ladda 45A så går jag minus i batterbanken.
Så jag tänkte att om vi har optimal intrålning med sol, mina 4 Solceller, laddare och inverter så kan jag förbruka 45A utan att batterierna dras ur, men det finns heller ingen kapacitet kvar att ladda dom med där av +-0 eller tänker jag fel

Re: Hur många solpaneler

jekroth

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Ja, det är riktigt, man måste balansera laddningen hela tiden, titta på mätningarna många gånger varje dag, fundera på vad som kan göras bättre, med mera, med mera   :-)

Du frågade om kabellängden tidigare, eller?

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Ja jag skulle vilja flytta in batterier, laddare och inverter i klubbstugan men den ligger 50m från solcellerna, blir kabel förlusten stor.
Som du märker är det här ett helt nytt område för mig

Re: Hur många solpaneler

Svenne
This post was updated on .
Här är en kalkylator:
https://www.elproman.se/sv/content/spanningsfallskalkylator

Jag antog 16mm2 area. Längden 50m. Spänningsförlusten blir 2,25 V, effektförlusten blir 45W vid max ström (2,25 x 20). Det är okej, koppar är dyrt.

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Tack
Då är det ingen realistisk lösning att flytta in prylarna då blir det till att bygga ett skåp ute i hangaren. Jag trodde att jag kunde använda samma area som solcellerna redan har 4-6 mm för det är kablarna mellan solcell till regulatorn jag avser

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Jag ändrade just beräkningen eftersom de redan räknade med dubbel ledare.

Re: Hur många solpaneler

Svenne
Med 6 mm2 ledare blir spänningsförlusten 6V, effektförlusten 120W.

Re: Hur många solpaneler

jekroth
Tack
12