Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Fabbe
Som rubriken lyder,
i och med att Etc el (som jag tänkt ansluta mig till) betalar 1kr / kWh om man är momsreggad och 0,8kr/ kWh om man inte är det känns det som att det är lika bra att regga sig.

Kan ju bli jobbigt om man inte gör det, blir granskad av skattemyndigheten och då får momsa på de 0.8 kronorna.

Hur tänker ni?

När jag kollar på skattemyndighetens hemsida hänvisar de till verksamt.se, som i sin tur säger att jag inte kan momsregga mig pga att jag inte har något registrerat företag.

Någon som har koll?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Anders J
Fyll i "Skatte- och avgiftsanmälan" SKV 4620, namn pch personnummer, kryssa i "momsregistrering" och ange 1/1 2014 och nettoomsättning (vad det nu ser ut som att bli).

Antagligen kommer de att svara med att undra vilken verksamhet man bedriver, men litet valuta för pengarna ska man ju ha.

Frågan är ju om man skulle ligga på blanketten och se om det kommer några signaler från verket?

För att citera Bengt Stridh i går kväll: "Det är politikerna som måste se till att återinföra en gräns för intäkter, som var 30 000 kr innan lagen ändrades ifjol."

Sannolikt sker det, frågan är bara när.

Fast om man får 0,80 kr utan momsregistrering och 0,80 kr med (eftersom man betalar in 0,20 kr i moms) så förstår jag inte vitsen. Är det fler elhandlare som gör så?

Jag har bett min elhandlare (Kraftringen) om besked hur de tänker agera.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
Dan

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Dan
går fick jag brev från Telge energi där de sa upp mitt avtal och skickade med ett nytt där det krävdes att jag skulle vara momsregistrerad, ringde skatteverket och de sa att det skall betalas moms från första kronan, jag hävdade att jag var microproducent och på årsbasis köpte mer el än jag producerade, de bad mig då skicka ett mail istället, så vi får se vad de svarar. Hon sa även att jag kunde dra av momsen på min anläggning och det är ju 30 000kr om jag varit momsregistrerad innan jag köpte den vilket jag inte var men borde man inte kunna göra det retroaktivt?

Måste man ha en bokföring med revisor nu också?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

magneten
Samma här, har idag bytt till vattenfall från och med 1 Jan.
Nej du behöver inte ha nån revisor, momsdeklaration är tämligen enkel att lämna in, räcker med 1 gång per år och går även bra att göra på nätet.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Fabbe
Meddela gärna vad svaret blev från skatteverket.

//Fabbe

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Det finns ju en ruta att fylla i på skatteanmälan där datum för första inköp/försäljning skall anges. Dock skall det inte gå att få tillbaka moms på anläggningen som privatperson,  har dock inte provat å det vore ju toppen om någon kunde hitta ett sätt för detta!

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Har du företag och anläggningen monterad på privatbostad så ska det tydligen gå att dra av momsen:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Yrka-moms-avdrag-p-anlaggning-td5005403.html

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Morby
Som frågar avser så har jag inte momsregistrerat mig, än. Vattenfall kräver ju det då jag ämnar sälja elen till dem.
Men som solen lyser nu så säljer jag ingen el just nu. Den nyinstallerade elmätaren visar för utgående ström 0,00 och det lär säkerligen fortgå året ut och en bit in på nästa år. Så jag misstänker att nödvändigheten att momsreggat sig lär nog bli nästa år.
Vilka har redan momsreggat sig?

/Lars

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

magneten
Så då var min ansökan om momsregistrering godkänd, fick komplettera några uppgifter (handläggaren ringde upp och det gick fint att lösa på telefon)

En intressant syn som skatteavdraget har är att man får göra avdrag för inköp av anläggningen om man säljer all den producerade elen.

rent tekniskt så hade det ju räckt med en separat elmätare från nätbolaget som var ansluten på inkommande matning till fastigheten,  före den befintliga mätaren.

En annan lösning på problemet skulle kunna vara om man valde att "sälja" sin egenkonsumtion (till sig själv) till den egna fastigheten!
På detta vis så innebär det ju att man säljer all producerad el och att anläggningen uteslutande används för ekonomisk verksamhet, vilket berättigar för momsen drag på anläggningen,  och ev. underhåll eller?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Morby
This post was updated on .
Intressant! Har själv ej ännu idag momsregistrerat mig. Går i tankar att göra det men blir liksom inte av.... För jag känner inte än att "blåslampan" jagar mig. Men när jag läser detta från dig så påminns jag att det är hög tid att fixa detta.
Jo jag har läst blanketten för ansökan:

https://www.skatteverket.se/download/18.7afdf8a313d3421e9a926/1362383994499/462032.pdf

Var det denna du använde?

Sedan funderade jag med om man kunde få momsen tillbaks på inköpt material såsom solcellspaneler och prylar till detta. Men det är en sak som jag funderar på då är om jag själv konsumerar det mesta av solelen och bara säljer säg 10% av den totala produktionen. Kan jag då få tillbaks 10% av den betalda momsen eller kan man begära avdrag för hela momsen? Det är lite av detta jag funderar på. Har haft i huvudet att lämna in ansökan på skattekontoret och ställa frågan där men misstänker att de inte kan ge svar på denna fråga direkt.
Sedan finns det nån fråga vid ansökan för utbetalning av bidraget till Länsstyrelsen om man fått nåt annat bidrag till sin solelsinstallation. Kommer denna momsutbetalning att blandas in i detta t.ex.?

Kommer sedan in på att varför inte någon av bildningsförbunden kör en halvdag eller heldags kurs för solelsproducenter vad man ska tänka på när det gäller skattemässiga fördelar som mikroproducent av solel. Jag tror säkerligen att det finns många fler än oss här på forumet som önskar lite djupare info om detta.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

magneten
Jo den blanketten är det,  fyllde i lite godtyckligt bara.

Själv så exporterar jag  runt 70% o det vore väl inte oskäligt att sälja de sista 30% och ta upp det som inkomst samt betala in momsen även på denna försäljning. Och på så vis få rätt att även dra av utgående moms? Då jag ju sålt hela min produktion.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Fick samma när de skulle betala ut pengarna, du måste vara momsregistrerad..! Och denna blankett var ingen lek, fattar inget hur man ska fylla i den, stupade efter jag fyllt i namnet.!

Nån som kan bidra hur denna skall fyllas i.?

/Andreas

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

nelos
Det mesta i blanketten handlar om företag, och det är det ju inte frågan om.

Jag skulle stryka ett streck över allt som har med företag att göra.

Skriv under "Övriga upplysningar" att det är produktion från solceller som är avsikten med anmälan.
Då ska det nog kunna gå.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Det är bara att kryssa i rutan för momsregistrerin,  att du vill redovisa momsen för helår,  sen hoppade jag över de flesta fälten och skrev vad det gällde på övrigt eller i något ledigt fält,  alltså försäljning  av solel från mikroproduktion från privatperson. Lämna ett telefonnummer oxå så ringer de upp och fixar till om man missat något!

Fick frågan om jag sålde all el eller bara en del av produktionen,  ty sålde man all el så fick man göra avdrag för inköp av anläggningen.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

nelos
Intressant, här är en tråd om momsavdrag för anläggningen:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Yrka-moms-avdrag-p-anlaggning-td5005403.html

==========================
Har glada nyheter att lämna. Skatteverket godtog mitt svar. Och godkänner avdraget. :)
==========================

Vet inte om det räcker att vara momsregistrerad eller om det krävs en företagsregistrering.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Morby
Gratulerar till svaret du fick!

Själv håller jag på fortfarande med blankettens ifyllande.
Vet inte om jag har kryssat i lite för mycket men vad säger den samlade kunskapen här innan jag postar detta till Skattemyndigheten. De 1000 Kr var nåt jag höftade till :

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

callec
Det räcker så
Skriv under och skicka in

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Skattemyndigheten säger att man ej behöver lämna belopp när det är så små summor, jag kryssade redovisning varje år.

Hur lång tid tar det att moms nr?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

filip71

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Morby
Och min ansökan tog drygt 2 veckor.
Inga frågor fick jag utan allt gick igenom med ett Registerutdrag som skickades via ett brev till mig.

Så här står det:
Huvudsaklig verksamhet "Generering av elektricitet"
SNI-kod 35110
Moms redovisas för helt beskattningsår.
Momsdeklarationen lämnas i samband med inkomstdeklarationen.
Redovisning ska ske enligt bokslutsmetoden.

Är det samma som ni andra har fått?
Sen kanske man ska ringa Vattenfall och lämna momsnummret till dom så blir de glada?
123