Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Mono Wafer
"Redovisning ska ske enligt bokslutsmetoden" Vad menas med det?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Morby
Ja det undrar jag också.
Någon här kanske kan förklara för oss som inte är så bevandrade i detta område.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

callec
Kan det inte riktigt, men tror så här

Bokslutsmetoden är när redovisningen redovisar all betald och tillgodogjord moms.

Fakturametoden där tar man upp även fakturerad moms som du ej ännu har fått in, samt moms på fakturor som du ej ännu har betalt.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Anders J
Antingen kan man bokföra en faktura som en fordran (åt ena eller andra hållet) från den dag den ställs ut och så bokför man en gång till då betalningen sker.

Eftersom vi enbart är intresserade av absolut minsta möjliga besvär så är det bokslutsmetoden som är enklast. I princip så upprättar man då ett bokslut direkt i deklarationen och i vårt fall så finns det ju bara årssumman av all försåld elenergi under året samt momsdelen av detta.

Det är ju också helt ok att skriva vanlig svenska och beskriva vad man fått och varför, då kommer det säkert att stiligt brev från dem, med diarienummer och allt. Vi ska väl ha litet valuta för pengarna?

Så det är inte så svårt som det låter.

Jag har svårt att tro att skatteverket ifrågasätter de summor man anger, de borde ju vara några få hundringar för de flesta och det är ju också alldeles uppenbart att det kommer att bli ett slut på denna idioti, frågan är ju bara när.

Annars kan man ju ta kopior på alla tolv månadsavräkningarna och dränka dem i papper!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Vattenfall säger att se ej betalar ut ersättning om man inte har lämnat in sitt moms nummer till dom.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

BengtK
Under förutsättning att vi/ni enbart har denna "verksamhet" (solelproduktion ) , så är detta ganska enkelt.
I princip 3 saker att hålla reda på :
1. Sålda kwh per år ( exempel 5000 kwh )
2. Ersättning för denna sålda el ( säg 1,30 kr / kwh = 6.500 kr/år )
3. Moms , som betalats ut på detta belopp ( 25% dvs 1.625 kr )

Allt detta finns redovisat från el-bolaget ( på som mest 12 fakturor/kreditnotor )

Vid deklaration  skall momsen ( 1625 ) sedan betalas in  till skatteverket.

Sålda kwh blir underlag för skattereduktionen ( 0,60 på 5000 kwh dvs 3000:-).

Momsregnummer är en förutsättning för att kunna rapportera till skatteverket ( från elbolaget ) och uppgifter enl 1 och 3 ovan kan då automatiskt påföras våra deklarationer.
Vi kan då bara sätta ett kryss och godkänna - vi får se längre fram hur det blir.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

magneten
Även momsen på ersättningen för nätnyttan skall redovisas och betalas in.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

BengtK
Helt rätt !
Även när det gäller nätnyttan är nätägaren ( fr o m juli 2014 ) skyldig att göra denna utbetalning tätare / troligen 1 gång i månaden /, tidigare 2 ggr om året.
Så även här blir det högst 12 fakturor/kreditnotor per år. Denna inrapportering till skatteverket skall nätägaren göra - på det momsregnummer, som hänger ihop med anläggningen, så att det i deklarationen hamnar rätt.
[...]

Morby, mitt Registerutdrag avseende momsreggning har samma uppgifter som ditt. Jag blev fundersam om min reggning blev fel, för jag blev idag uppringd av en representant för Företagarna och har även fått lite reklam som riktar sig till företag. På ren skaraborgska, "vilken jävla skit", att åka på när man inte har något företag, och för att man bara har momsreggat sig.
Har någon mer av er (som inte har eget företag) också blivit uppringda av företagarna och/eller fått reklam?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

BengtK, min nätägare sa att de bara kommer att betala ut nätnyttan en gång per år. Jag förstår dem, och själv bryr jag mig inte, då det är så lite pengar det handlar om. De har (ännu) inte efterfrågat mitt momsreg.nr. Frågan är om det blir en utbetalning eller i form av ett avdrag på en av de vanliga fakturorna från nätbolaget.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Monowafer,

Du anger att du har fått reklam riktat till ett företag och till och med
blivit blivit uppringd av dig firma, som du varken har kontaktat
eller beställt något av. Tydligen pga att du i kraft av privatperson
av Skatteverket tvingats registrera dig för moms, för att du inte
vill skänka bort dina dyra solströms-kWh, utan utnyttjar din rättighet
att få några ören för dem. Det är idioti i kvadrat att tvinga hederliga
medborgare att momsregistrera sig för sådana bagatellsummor,
som det är frågan om. Vad kostar inte denna fullständigt onödiga
byråkrati oss skattebetalare, dels hos oss, dels hos skattemyndigheten,
hos elnätsägaren och hos elhandelsbolaget? Det är ingen annan än vi
skattebetalarna som tvingas betala all denna onödiga byråkrati på
skattemyndigheterna. Denna onödiga byråkratikostnad skall istället dras av
från lönen, som alla dessa medborgarfientliga politruker oförtjänt får.

Vad jag genast tänker är hur dessa firmor kommit över skattemyndigheternas
register över momsregistrerade privatpersoner, och därigenom kommit över namn,
postadress, telefonnummer m.m. Privatsfären skall vara skyddad och inte
av myndigheter lämnas ut till kreti och pleti.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Mono Wafer
Arne, jag skrev "uppringd av en representant för företagarna", alltså inte någon okänd firma, Företagarna är väl en intresseförening för just företag. Jag tror nog detta med momsreggning för solcellsägare kommer att försvinna, frågan är när.

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

BengtK
Se ovan i tråden. Min nätägare meddelade att de enligt ny förordning (?) skulle betala ut nätnyttan med tätare intervall / tidigarer 2 ggr per år / nu varannan månad / Feb , april gjordes detta men juni ännu inte gjort.

Det dras från min normala E-faktura.

Är inte så viktigt
[...]

Mono Wafer !

litet tillägg : utbetalning har skett 2015-07-08 . ( 109:- ! direkt till ett konto jag har meddelat nätägaren)

Tyder på utbetalning i 3-månaders intervall .

Högsta utbetalningen hittills
[...]

Skatteverket skriver:
"Om ni är flera som gemensamt säljer el mot ersättning in på nätet ur samma anslutningspunkt, till exempel vid samägd fastighet, ska samtliga vara momsregistrerade. Ett alternativ är att ni utser en representant för redovisningen av momsen (så kallad representant för enkelt bolag). "
Vad kan de mena med samägd fastighet, är det typ samfällighet, eller faller en vanlig villa där paret äger hälften var under detta begrepp?
Jag äger halva fastigheten, och båda elnätsavtalen (in- och utmatning) står på mig, avtalet med elhandelsbolaget står på mig, och jag har själv bekostat hela solelanläggningen. Skall min fru ändå behöva momsregga sig?
Hur har ni andra i liknande situation gjort?

Re: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Arne
Monowafer,
Om det är du ensam som har tecknat avtal med elhandelsbolaget om att elhandelsbolaget köper din solström,
så måste det i Herran namn räcka om du momsregistrerar dig.

Det som kommer att hända, är att du som avtalspart gentemot elhandelsbolaget, är den som mottager betalning för solströmmen, inkl. moms. Alltså, du får momspengar i din ficka, men bara under kort begränsad tid. Fogden vill ha dessa momspengar av dig. Du får inte behålla momspengarna. Din fru kommer ju inte att vara mottagare av någon ersättning för försåld solström och moms därpå, och borde i rimlighetens namn, inte tvingas vara momsregistrerad. Tar din fru inte emot någon moms, varför skall hon då vara momsregistrerad? Fogden har då ingen moms att avtvinga henne.

Ovan är min bedömning, vad som är rimligt.
Men eftersom skatteverkets byråkrater är oberäkneliga, är man aldrig säker.

Gör det inte krångligt för er. Fogden är endast ute för att avtvinga er momsen,
och får han den är han helt nöjd, och ni gör då inget fel.

SV: Hur många har momsreggat sig? Och hur gör man?

Fabbe
Säljer din fru el så ska hon momsregga sig. Gör hon inte det så slipper hon.

Skickat från min Windows Phone