Hjälp en dummy!

monifo
This post was updated on .
Hej alla duktiga! Jag har en anläggning på mitt tak på ca 8 kW fördelat på båda sidor om taket i östlig och västlig riktning. Det är tunnfilmspaneler från Solar Frontier.
Meeen, eftersom jag inte är praktisk på något sätt och har noll koll på elinstallationer, plus att jag inte kunde vara med och fråga då elektrikern var här, frågar jag nu er som antagligen vet sådant här.
Jag har två frågor:
1) under panelerna hänger kablarna hipp som happ-skall de verkligen göra det?! Se bild!
2) har jag den säkerhet som behövs mellan paneler och växelriktare samt mellan växelriktare och elcentral. Se bilder!
Skulle bli väldigt tacksam för något klokt svar om detta så att jag kan känna mej lugnare eller åtgärda det som behövs.
Tack på förhand!

Re: Hjälp en dummy!

tor_fransson
Hipp som happ låter ju inte bra. Du har inte möjlighet att lägga upp lite större bilder, det var väldigt svårt att se?

Re: Hjälp en dummy!

Kablarna får EJ ligga/hänga löst under panelerna! De skall klamras fast i montagesystemet, så att de EJ kan skavas eller röra sig.

Angående allt kablage under växelriktaren och bort till arbetsbrytaren så ser det ut som att elektrikerna missat att klämma detta oxå! Skall ej hänga löst så att ex ett barn kan rycka tag i nån kabel...

Mitt råd är att du låter någon besikta hela installationen innan du betalar! Då det tyvärr förekommer mycket slarv och direkt felaktiga farliga montage allt för ofta...

Har du fått snö och vindlastberäkning för just ditt montage? Krävs för att garantierna ska gälla på både paneler och tak.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Tack snälla för ditt svar!
Tyvärr blev jag nog ännu mer orolig nu-anläggningen har suttit på mitt tak i över ett år och varit betald lika länge.
Vem vänder man sig till för en besiktning?
Tror inte att jag fick någon snö- och vindbelastningsberäkning... Kan man begära det i efterhand?
Suck.  😢

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Hmm, jag vågar nog inte klättra upp är jag rädd. Bilden är tagen från min altan.

Re: Hjälp en dummy!

Är det en seriös installatör så åtgärdar han dessa brister ty du har ju någon form av garanti på montage vanligen 5 år men minst 2 skulle jag tro enligt konsumentköplagen.

För besiktning kontakta ex någon solcellskonsult  såsom ex Solkompaniet. Vart i landet bör du?

Självklart ska du kräva att få snö/vindlastberäkning för systemet som de projekteras och sålt till dig!

Får man fråga vilken firma det handlar om?

Re: Hjälp en dummy!

Gunnar
Det ser inte ut att vara en riktig elektriker som gjort installationen. Brytarna sitter så nära varandra så att det är svårt att komma åt vredet på den vänstra brytaren. Den svarta kabeln skulle varit lite längre för att kunna klammas upp på ett snyggt sätt. Det saknas också skyltar som ska finnas enligt regelverket.

Re: Hjälp en dummy!

tor_fransson
Jag menar att du skall ladda upp större versioner av de bilder du redan laddat upp. De är så pyttesmå att man inte riktigt kan se vad de föreställer.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Det är en seriös installatör i Malmö. Har mailat nu och påmint om dessa kablar plus att jag bad om en snö/vindlastningsberäkning.
Jag bor på Österlen.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Det var nog en riktig elektriker, och jag tror bara att det är bilden som gör dem orättvisa. Det är inga problem att komma åt vreden. Vad är det för skyltar som skall vara? Skall be om sådana också. Har du en bild?

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Bilderna är små därför att jag fick meddelande om att jag inte kunde lägga upp så stora filer. Var tvungen att förminska dem. Sorry, men vet inte hur man gör.

Re: Hjälp en dummy!

tor_fransson
Förminska dem till 750 pixlar, inte till 250 som de är nu.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Det gick att fixa! Tack Tor! Har gjort det nu!

Re: Hjälp en dummy!

tor_fransson
Nu gick det bättre att se!

När det gäller panelerna finns det ett rekommenderat avstånd mellan kablarnas uppfästningspunkter, och dina verkar ligga löst på takpannorna. Så skall det inte vara. Hoppas någon här har bättre minne än jag, var den informationen finns att hämta. Det nämndes i någon av de senaste månadernas projekttrådar.

I övrigt har du ju DC och AC-brytare som det skall vara, och det är fort gjort för en elektriker att snygga till kablarna, främst AC-kabeln till växelriktaren, och fästa upp den. Jag har en nästan identisk installation fast med skruvade kabelklammer som håller de nedhängande kablarna, så att inte någon som snubblar i mörkret råkar ta tag i någon kabel och dra sönder kontakten.

Magneten har ju ovan redan nämnt dessa två problem. Med tydligare bilder är det ju än mer uppenbart.

Varningsskyltar, som någon nämnde, kan du beställa och klistra upp så att man fattar vad brytarna är till för. Varningsskylt vid elcentralen skall varna för bakspänning, och hänvisa till dessa brytare.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Tack för svar Tor!
Nu blev jag lite lugnare. Har skrivit till installationsfirman och bett om att få kablarna uppfästa samt att jag skall få dessa varningsskyltar uppsatta.
Den som som skall finnas i huvudelcentralen/proppskåpet, sitter där den skall. EONs elektriker vägrade nämligen att sätta upp en ny mätare förrän skylten satt där. Bra!
Skönt att du säger att DC- och AC-brytare ser ut som de skall. Var orolig över detta.
Tänkte ringa mitt försäkringsbolag i morgon och höra om de har någon som kan besiktiga anläggningen. Kan de ha det? Det ligger ju i deras intresse att anläggningen inte ställer till något, tänker jag.
Tack alla duktiga och snälla för era svar!! Nu känner sig kärringen lite lugnare.

Re: Hjälp en dummy!

Roland
Jag känner inte igen metoden att fästa panelerna. Kan någon mer erfaren kommentera? Skenorna verkar ju löpa från takfot till nock samt att panelerna tycks länkade mellan med ett bleck om jag inte ser fel? Är panelerna monterade liggandes eller ståendes och vart på panelsidan sitter panelklämmor? Jag tror inte att något är fel men jag känner ej igen montagemetoden.

Kablarna på teglet ser väl inte så snyggt ut och borde ju vara fästa mot skenorna (fast dessa löper ju inte längsmed?) men jag tänker iofs att även om något skulle gå av så är inte betongpannorna av antändligt material. Så jag skulle nog personligen ändå sova utan att vara allt för orolig.

Re: Hjälp en dummy!

magneten
Det finns små kabelklips som man kan fästa i panelramarna om den saknas ett skensystem för att förlägga kablaget. Tror det var max ca 25cm mellan fästpunkterna som gällde.

Ligger kablarna mot pannorna och nöter så kommer det troligen inte att hålla i + 25år utan det kpmmer nötas hål i isoleringen med tiden :( tråkigt fel om man om 10-20 år ska behöva laga en massa trasiga kablar..

Ser som sagt ut att vara oroväckande långt mellan montageskenorna, har du någon bild uppifrån så man ser vårt skenorna löper under panelerna?

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Nix, har inga andra bilder och vågar mej nog inte upp på taket. Panelerna är liggande.
Jag har blivit lovad nu att kablarna skall fästas upp, så det bör väl finnas något fiffigt sätt för det.
Anläggningen är köpt i paket och ser nog ut som den skall, hoppas jag. Det vill säga, skenorna sitter förhoppningsvis där de ska.
Jag borde nog ha tänkt på allt detta tidigare, men jag är som sagt en blåögd dummy som litar på att folk gör det de säger att de skall göra...

Re: Hjälp en dummy!

magneten
Är panelerna monterade i porträtt/stående läge eller i lanskapsläge/liggande?

Det är bara på bestämda ställen som panelerna får klämmas där skenorna SKA ligga. För att panelerna EJ ska böjas vid snölast. Se detta exempel från mina REC paneler som är 1 x 1,64 m (monteras de i rött område så gäller inga garantier längre)

Re: Hjälp en dummy!

monifo,

Det verkar i alla fall vara en service-vänlig solcellsfirma du har som till och med jobbar på söndagar med att lova att utföra ytterligare jobb på anläggning som de tidigare har monterat hos dig.

Solar Frontier tunnfilmsmoduler ger ca 112 Volt/st. Dvs kopplas 8 st i serie är man redan uppe i 900 Volt. Jag ser på fotona bara 2 strängar(dvs 2 st minus och 2 st plus) gå in till växelriktaren. Med tunnfilm brukar det vara många parallellkopplade strängar. I ditt fall med 8 kWp, borde det kanske vara ca 4 strängar, men vet inte riktigt. Kanske har du special-växelriktare? Tunnfilmsmoduler är inte så effektstarka, kanske ca 170 Wp/st, dvs 8 kWp blir 47 st. Det finns kanske en DC-kopplingsbox på vinden?

Monifo varför börjar du först nu, 1 år efter montaget, fundera om din anläggning är korrekt utförd?
Beror det på att den fungerar dåligt?
12