Hjälp en dummy!

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Som sagt, skämmigt: jag vet inte mer än det jag ser från marken.
Jag jobbade när de sattes upp så jag såg inte heller, men jag utgår ifrån att alla delar hörde ihop och således är korrekt monterade.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Arne, nu har du skrämt upp mej igen! Hade ju lyckats lugna ner mej.
Jag har ingenting på vinden annat än möss! MÅSTE det vara 4 strängar? Kan det inte vara så att det är OK med 2? Dom kan väl för allt i världen inte ha missat att koppla in alla paneler?!
Kan det inte vara så att det kommer in flera strängar till DC-isolatorn som sedan kommer ut som två röda och två svarta som går in i växelriktaren?

Re: Hjälp en dummy!

Dom kan absolut vara paralellkoppla i DC säkerhetsbrytaren, ser dock inte ut som att det är totalt 12 st kablar in till brytaren?

Om du har 48st 170w solar frontier paneler totalt? Så måste de vara kopplade i hela 6st strängar för att EJ överskrida max spänning in till växelriktaren.
Max systemspänning för solar frontier moduler och växelriktare är 1000 volt, allstå MAX 8 moduler i varje sträng!

Detta bör i så fall stå i dokumentationen som du fick med till din anläggning, kolla under ex stränkkonfiguration då det ju ska finnas en ritning över hur panelerna är kopplade. Eller i ett utdrag från växelriktaren designprogram där de designat just din anläggning.

Datablad för modulerna
fe-sf-powermodules-datablad-eng.pdf

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Nu har jag pratat med ansvariga som lovat att åtgärda det som felas, nämligen skyltarna vid brytarna och kablarna på taket.
Jag drog även detta med att ni tycker det ser ut som få strängar från taket, men där fick jag ett definitivt svar: vad gäller den biten är allt så korrekt som det kan bli. Alltså är jag lugn där.
Tack alla för att ni brytt er! Svårt att vara ensam dummy när man inte vet vad man pratar om egentligen...

Re: Hjälp en dummy!

magneten
Tycker att det är bra att du ber om hjälp! Ty detta är ju inget som gemene man normalt har koll på! Samtidigt är det ju av stor vikt att installationen är proffsigt utförd då den ju annars är du som kund som kommer att stå ensam med eventuella problem i framtiden.

Fick du snö/vindlastberäkningen samt elschema över hur allt är ihopkopplat?
Kan ju vara bra att ha vid eventuella problem eller arbete på anläggningen i framtiden.

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Jag är också glad att jag frågade, för jag har ju ingen koll själv.
Skall få allt åtgärdat, inklusive beräkningen och en dokumentation. Så allt är i sin ordning nu.
Hoppas bara att detta sker innan snön kommer...
Tack än en gång alla!

Re: Hjälp en dummy!

Martin1981
Du har ingen AC brytare på utsidan av huset? Men din nätägare kanske inte kräver det?

Martin

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Nä, det tror jag inte att jag har. Det sitter en vid växelriktaren men vad Eon gjorde ute i elskåpet har jag ingen aning om.

Re: Hjälp en dummy!

Martin1981
Den nätägare jag har så kräver att växelriktarens huvudbrytare skall finnas lätt åtkomlig på utsidan av huset för deras elektriker ifall dom behöver slå av den när dom skall utföra arbete på nätet.

Martin

Re: Hjälp en dummy!

monifo
Hmm, jag antar att det är i sin ordning eftersom EONs tekniker som var här och bytte mätare, var väldigt, väldigt noga med att allt skulle vara rätt och riktigt.
Men jag kan inte svära på vare sig det ena eller det andra.

Re: Hjälp en dummy!

tor_fransson
Eon kräver inte annat än att det är en skylt i mätarskåpet som anger var AC-brytaren finns (i mitt fall inne i garaget).

Om de skall utföra arbete på nätet räcker det ju att bryta "min" huvudströmbrytare i mitt mätarskåp, produktionsanläggningen sitter ju innanför den. Tror att Eon också märkt upp själva, längre in i nätet, att där kan komma bakspänning från min servis, så de kan traska bort till mitt mätarskåp och slå av där.

Vid arbete innanför "min" huvudströmbrytare måste de dock in i garaget och slå av AC-brytaren, men de bedömer väl att de i så fall kan ta kontakt med mig.
12