Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Hej!

Jag har börjat att läsa på om solceller den senaste veckan, ett mycket intressant ämne!
Väntar nu på en offert från Vattenfall, vet inte om jag vill köpa ett nyckelfärdigt system då det förmodligen går att komma undan betydligt billigare genom att göra en del själv/anlita lokala hantverkare i kombintation med att beställa på internet.

Bor i ett sutteränghus i Spånga som har en lämplig takyta i plåt (12,2m*5,6m, taklutning 16 grader) i sydväst vilken är helt ren från skorstenar och dyligt. Jag kommer i ett första skede inte att fylla taket helt med solceller, men den 1a omgången ska monteras så att användningen av takytan maximeras när omgång 2 av solceller monteras lite längre fram i tiden.

Vilka tumregler fins när det gäller utnyttjande av taket, kan ytan med fördel fyllas helt med solceller eller är det bäst att lämna en "servicekorridor" på lömpligt ställe som kan användas för snöröjning och eventuell reparation?

Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

jansimon
Hej och skoj att du fått upp ögonen till denna fascinerande och vettiga investering!

Ja utan tvekan kommer du undan billigare om du hanterar allt själv som du får. Men det är väl vettigt att ta in från Vattenfall så du vet vad det inte skall kosta :)

Är man det minsta intresserad av detta med solceller så finns det chans att komma ner i pris, men visst kräver det en del research och sökande, men det är för många kopplat till nöjeskontot.

Ja jag tycker du skall planera för hela taket. Man kan ju komma upp på ovansidan panelerna från andra sidan. Snöröjning är ingen jättevanlig sysselsättning skulle jag säga oavsett var du bor i Sverige. Den årstid det eventuellt är mycket snö, produceras det väldigt lite el. Det skulle isf vara ur säkerhetsaspekt det behövs.

Det finns mycket kunskap att hämta ur detta forum. Läs och begrunda. Ställda frågor kommer att få svar, jag lovar :)

Välkommen!

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Det är inte alls dumt med lite fri yta mellan raderna på något ställe för förmlättare åtkomst vid ev. service på någon panel i framtiden.

Med din takvinkel o väderstreck är det ok att välja 10-20% mer panel effekt än vad växelriktaren ger som max.

Bygg o projektera så mycket du har råd o plats med på en gång, ty du kommer garanterat vilja ha mer och större när du väl kört igång din anläggning.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Jag valde en servicegång i mitten.
Det förenklar service, det förenklar montaget.
Lättare att rengöra etc. etc.

Tyskland är nog billigast på kompletta materialpaket.
Glöm inte av att du själv kan begära en spec. Precis som du vill ha det.
Läs projekttrådarna som finns här, där finns det många tips.
Lycka till

Re: Helt grön på solceller - komma igång

jansimon
Callec då! Du tappade ju nästan 1kW Solceller. Skippat servicegången och flyttat ut panalerna ;-) Den dag jag bygger fullt på mitt tak så packar jag. Service får ske via baksidan taket. Men visst alla sätt är bra!

/jansimon

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Servicegång eller inte, det är frågan :) Låter helt enkelt som att man får välja mellan att vara praktisk och tappa lite W, vilket kan vara väl så skönt om något "skiter" sig.

Imponerande med alla snabba svar!

Finns det något bra planeringsverktyg där jag kan ange "rita upp" antal paneler och deras position, som spottar ur sig förslag på passande inverter, kabalage och monteringssystem?
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Optimalt kunde jag ökat effekten 6 x 325w, nästan 2kw.
Men då uppstår andra problem, produktionen blir då för stor.
Men jag ska kanske sätta in en eller två paneler till högst upp vid takluckan.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

De flesta invertertillverkare har program som man kan få fram/anpassa systemet. Annars finns PVsyst. Ett bra program. Något som man kan rita och optimera på ett mer visuellt plan är det dåligt om (rätta mig någon om jag har fel). Men du kommer långt och lär dig mycket under vägen med de som redan finns.

Själv använde jag SMA:s Sunnydesign till att börja med, sedan PVsyst. Kolla gärna på att ta en mindre inverter än vad som finns i effekt på panelerna. Skulle gissa att du kan ligga på en 15-20% lägre effektstorlek än vad panelerna ger. Vinkeln och värmen under den varma årstiden sänker verkningsgraden.

Lycka till med den mest spännande fasen i projektet. "Planeringen och projektering" :)

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Om produktionen blir för stor så är det bara att bränna på med värmeelelementet i växthuset ;-) Tropisk odling året om :D

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Det finns en hel del program till din hjälp

Jag jobbade innan mitt projekt mycket med SMAs designprogram. Googla
Börja med det och gör lite olika alternativ, ex 3 rader med 11 paneler i varje rad.
Så får du en bra servicegång, det kan se lite konstigt ut, men du tittar inte så mycket på taket som du tror.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Jag har redan kört grönsaksodling året runt.
Har 2st högtrycksnatrium 400w samt en liten luftvärmepump.
Det drar 3000-4000kwh/år
Om jag kör så då går det jämnt upp.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Jag gjorde ett mellanrum på ca 15 cm mellan mina två panelrader så att jag precis kan sätta ner en fot i taget och ta mig fram (behövdes inter mer på mitt "platta" tak.

Har också kört och testat mycket i SMA Sunny design vilket jag tycker är väldigt lättanvänt och tydligt, bara att ladda hem och testa, o fråga på forumet vid funderingar!

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Sitter och pillar med SMAs program, ser kompetent ut men eftersom jag inte är så duktig på el kanske någon kan hjälpa mig tips kring grundvalen när jag skapar ett nytt projekt i SMA?

Select project type:
PV projekt with self consumption (rätt för en vanlig villaägare?

Enter project data:
low eller medium voltage?
Inverter grid connection? 380v?

Configure PV system
I min skiss har jag 5 rader med 7 paneler per rad, i verktyget kan jag lägga till 3st arrays. Hur mappar mina 5 rader á 7 paneler mot 3st arrays?

Med vänliga hälsningar, Daniel

Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

magneten
Angående arrays så.avser det om du har paneler med olika ŕiktningar, så i ditt fall med samma montage på alla paneler så ska du bara ha 1 arrays, sedan kan du ha flera olika strängar på den.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Anders J
Varmt välkommen hit, tror du kommit alldeles rätt!

Om du knappar in panelantalet i SMA:s program så kommer det att föreslå hur panelerna ska grupperas i seriekopplade strängar och så stöter och blöter du här några varv och du kommer garanterat fram till något.

Jag vill bara fästa din uppmärksamhet på ett par sajter, dels http://www.ev-power.eu och dels http://www.secondsol.de.

När det gäller nya paneler så tror jag EV är prisledande. Sist var jag med och tog hem 32 st 250-wattare och vi hamnade på 0,53 EUR/W (plus svensk eller tjeckisk moms, hur man nu har det...) och fick frakten med TNT i rabatt, 600 kg! Snabba och effektiva.

Secondsol är ett slags solcells-ebay och ger en fingervisning om de kontinentala priserna. Du kommersat finna att de tyska panelpriserna inte nödvändigtvis är låga, det verkar som om de litet ligger kvar på höga nivåer sedan deras inledande höga subventionsnivå. Men man kan göra kap om man är litet orädd. Just nu ligger det t ex uppe 94 st 235 W-paneler á 105,75 EUR, plus moms och endast i hela 32-pallar. Men då är det returer eller konkurslager och så och man kan notera att priset inte kryper lägre än kanske 10 procent under EV-powers nypriser.

Vill man slimma sitt projekt ekonomiskt och har stora ytor kan man köpa tunnfilmspaneler i spannet 0,25 - 0,40 EUR/W.

Och så håller jag med tidigare skribenter här, om du bygger ut en del av taket så kommer du ofelbart att börja planera för mer, så fyll taket! Fast just jag har valt en klätterväg...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
ah, ok jag ska testa vidare! Tack :)
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Tack för det! Vad är dina intryck av panaler från EV?

Priset är ju riktigt bra i förhållande till det mesta, nu vet jag inte hur det är med solceller med med många andra typer av varor så får man vad man betalar för...är det för billigt så får man göra avkall på något. I fallet med EV så hoppas jag att deras låga pris beror på stora volymer :)

En klätterväg vore ju populärt, då skulle grabben gå i spinn!

Jag ska leka vidare med SMA design. Jo om jag fyller hela taket, visst är det då viktigt att montera alla kablar till solcellerna en rad i taget? Jag tänker att det blir svårt att komma åt annars.
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Anders J
Det där med att "man får vad man betalar för" vet jag inte om jag riktigt tror på. Tillverkning av halvledare (vilket det ju i praktiken är) kräver toppkoll på processen. Att priset är högt tyder på vinst i något eller några led och är inte liktydigt med hög kvalitet.

Det verkar också som egentligen ingen vet så mycket om verkningsgrad och livslängd, panelerna är ju provade på olika vis i felra stadier som en del av produktionsprocessen, så jag har valt att tro att panelerna från EV är lika goda som några andra. Om bara tio år vet vi litet mer!

Ibland har jag stött på att någon leverantör pratat om hur liten inverkan temperaturen har på just deras dyra och fina paneler, men varje gång jag hör sådant trams så hänvisar jag till diodekvationen och då uteblir svaret alltid. En kiseldiod är en kiseldiod även om den är jättestor!

Jag har som sagt 32 st snygga och sprillans nya monokristallina svarta paneler liggande i ett garage i Länna, men det är ju väldigt svårt att bedöma kvalitet egentligen. Man brukar ju kolla att de ger effekt innan man bär upp dem på taket och i övrigt bra och jämn finish. I vilken fabrik de egentligen har tillverkats är ju ändå höljt i dunkel.

Jag skrev klätterväg och inte klättervägg ;-)

Exakt hur panelerna seriekopplas är en av de saker du får meka med och stöta och blöta här. Men det brukar falla sig naturligt att man får minus i ena änden och plus i andra och så får man se hur många MPPT-ingångar växelriktaren har och hur evt skiggning slår.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Jag hoppas att du har rätt, gör det hela betydligt billigare med paneler från EV iställer för Yingli. Även om effekten per panel är lägre så är det som du skriver betydligt kostnad sett till  kr per watt. Ser ut som dina paneler från EV skulle passa fint på mitt svarta plåttak :)

Jag skickade precis in ansökan om statligt bidrag, baserat på paketet XXL från Vattenfall. Då har jag 82000 kr som bidragstak. Om jag löser det hela billgare så antar jag att bidragsutbetalningen kommer att baseras på den faktiska slutkostnaden.

Finns panelerna från EV med i SMA design?
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

magneten
Jo det e inga problem om man inte vill utnyttja hela bidraget.  Bättre att söka så man vet att det räcker.