Helt grön på solceller - komma igång

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
hehe ja det kanske är så :)

Jag har startat en ny tråd kring dessa paneler, de kommer från ett parti paneler som är fraktskadade. Hittade ett företag som köpte in panelerna från försäkringsbolag.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dumsn-lt-att-kopa-250W-Poly-panel-for-under-1000kr-tp5005571.html

Tveksamt om jag köper innan jag vet om jag får bygglov :(

Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Jag ser ingen som helst ekonomisk vinning i att bygga med 300w paneler om du har möjlighet att sätta upp 250w för 1000 kr styck.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Det blev affär på 36st polypaneler 260w renesolar :)
Nu ska jag fylla i bygglovsansökan :(
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

callec
Tror att du har gjort en väldigt bra affär

Du kommer antagligen att klara hela bergvärmeförbrukningen och kanske lite till.
Och till ett så "nice price"

Grattis
Vilken växelriktare väljer du?

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Stort tack

När det gäller val av växelriktare så har jag tittata på SMA och kört deras designprogram.

Med 35st paneler, 16graders taklutning och azimut 52 rekommenderar programmet en STP 7000TL-20.

Om den är optimal har jag svårt att utala mig om än, ska kanske kika lite på Fronius och andra märken.

Några tips vad man ska tänka på vid val av inverter? Om jag i framtiden vill bygga ut med fler paneler i en annan riktning så verkar det bli problem för STP 7000TL-20 att hantera ett sådant scenario. När jag lägger till ett till array i med helt andra förutsättningar blir det automatiskt 2st växelriktare.

Kan också nämna att grannen har en hög tall som jag ska höra om vi kan ta ner. Syns till vänster på bild, skuggar mitt tak en del på morgon/förmiddag.
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

callec
Som jag ser det hade valet blivit SMAs 9000
Tror att 7000 klipper av för mycket på sommaren.

Titta på pvoutput på de som har liten växelriktare mot de som ha en större.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

magneten
Jag hade definitivt kört på 7000 även om den klipper bort några watt ibland så blir det troligen inte någon ekonomisk vinning på att välja en dyrare större riktare. En större riktare kommer även att jobba oftare i ett för växelriktaren lägre område med lägre verkningsgrad. Ju närmare växelriktarens max man ligger ju högre verkningsgrad får man.

Hade jag däremot kommit över en 9000 till samma eller bättre pris än 7000 så kanske..

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Ok, en 7000 eller 9000 är frågan :)

På ebay ser det ut så här
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Anders J
Det verkar ju som om priserna på SMA:s växelriktare inte skiljer sig så himla mycket.

Att köpa solpaneler på e-bay eller secondsol har jag inga problem med, men en så pass dyr produkt som en SMA trefasväxelriktare, hur gör man då om man faktiskt får problem och behöver garantisupport?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Du har en poäng, tror säkert att det går att få support från Tyskland men då blir språk och avstånd barriärer.

Solel Dalby säljer SMA 7000-TL20 för 18900kr, 9000:an kostar 20990kr
Azimut 52
123