Helt grön på solceller - komma igång

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Jag har kört SMAs verktyg på 3 paneler:
budget Schutten
mellan Yingli
lyx BenQ

En SMA STP 7000TL-20 på ebay kostar EUR1965, 9000TL-20 kostar EUR 2198

Några spontana reaktioner på tabellen nedan, är det ok tal...något som sticker ut?

Tabellen baseras på:

Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Jag gjorde en liten jämföresle mellan panelerna, räknar jag på fel sätt?
Benq med sin högre W och verkningsgrad blir ju otroligt mycket effektivare (och dyrare) på samma yta. Skulle vara kul att veta hur skillnaden påverkar återbetalningstiden.

Solceller 28st paneler täcker en yta 48kvm (formodligen kör jag fler paneler men börjar nog med 28st)

Ev EU Schutten 250w 15,4% verkningsgrad
4842 euro inkl frakt
250x28x0,154=1078 effektiva watt
Effektiva w per kvm (1078/48)= 22,5

Solel Dalby BenQ Sunforte 325w 19,9% verkningsgrad
10000 euro inkl frakt
325x28x0,199=1810 effektiva watt
Effektiva w per kvm (1810/48 = 37,7
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

callec
En skillnad som du bör ta med är åldringseffekten.
Här sticker BenQ SunForte ut.

Degrationen efter 25 år garanteras till 87% av nyvärdet, oftast garanteras 80% av nyvärdet för andra.
Nominell produktionstid beräknas oftast till ca 30 år, BenQ beräknas till 40 år.

I Sverige blir nedgångarna inte så stora och sannolikt håller alla paneler längre här.
Jag har bara ett tak och ingen mer plats att sätta paneler på, därför valde jag BenQ.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Fick du ett bra pris på dina Benq Sunforte?
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Förutom http://www.nordhenergy.se som gjorde jobbet och gav mig ett bra pris kan du köpa panelerna eller alltihop från http://www.pv-solartechnik.de

Obs. BenQ SunForte och SunPower är samma panel byggda och patenterade av AU Optronics Corp. Som äger det mesta här i världen.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Norrlandssol.
Vilken årsförbrukning har huset? Har du hyffsad takyta och lever snålt och bor i snålt hus så, för mig otroligt lätt val, valde Ev Power panelerna, min anläggning är betald på 6år, oavsett verkningsgrad, samt att panelerna kommer att stå för snudd på hela husets inköpa energi i kWh, och räknar man kronor så vinst varje år.! 6500-6800kw X 1.5kr, samt att anläggningarna producerat mer än estimerat varje månad hittills..

Huset förbrukade 7200kwh/år före solcellsinstallationen.

Gjorde precis allt jobb själv, fick bidrag för bägge anläggningarna, samt bra pris på paneler och installationsmatrial och växelriktare.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
byggnadens energianvändning är 9000kWh (bergvärme), hushållsel 4000 kwH.

Funderade på på poly-moduler från EV? Dom ser ju också trevliga ut.
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Norrlandssol.
Tycker 290,300w var kanon för vårt tak, eftersom de var smala och långa, så kan använda betydligt mer av takytan då, om man endast skall ha en 1 rad paneler/taksida.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Anders J
Tabellen från beräkningsprogrsmmet är ju en utmärkt stomme för en excelkalkyl.

Jag har hållit mig till 15 års avskrivning när jag räknat på det. Panelerna håller nog längre, men det bär emot att tänka ens så långt när det gäller växelriktare och annan infrastruktur. T ex solexponerad PVC-isolerad kabel ser inte riktigt kul ut och då antar jag att den inte är just så mycket äldre.

Den där 1000 V-klassade kabeln för solinstallationer är troligen mycket bättre.

Att förutsätta att att de dyrare panelerna ger 87 % av nominell effekt men andra bara 80% efter en viss tid är ju inget som någon har en aning om än på många år, så man får vara litet försiktig. Om man misstänker att verkningsgraden har sjunkit under 87 % när man går där med rullatorn, hur gör man då? Tar ned panelerna och kör dem till ett laboratorium? Troligen är det fullständigt ofarligt och helt meningslöst att lova en viss procent av ursprunglig effekt efter decennier.

Klart är ju också att om man tar dryga externa kostnader för installation så drunknar ju panelkostnaden litet i det.

Men för mig som gjort i princip allt själv och som dessutom har mark och tak i överflöd så betyder ju kostnaden per kW allt och per kvm nästan inget alls, men där har man ju säkert olika preferenser och gör olika bedömningar.

Tycker jag.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Norrlandssol.
Håller med dig Anders, jag har hållit budgeten hyffsat låg, valde ej den billigaste växelriktaren, men vart ändå bra pris på den, samt prisvärda paneler och allt annat material likaså, samt precis allt jobb gjort själv.

Och precis som du säger går det bra att lova nåt 20år framåt i tiden, och vem vad detta bolag heter om 5år? Uppköpt, eller nerlagt, bytt namn.

Och garantier kostar pengar..! Vi köpte en mycket lätt begagnad Kia Ceed diesel kombi, när vår bil vart inlöst och påkörd, årsmodell 2014 med 500mil, kan säga att garantierna säljer bilen! Otroligt snygg bil, men knappt körbar! Dåliga stolar och en ljudnivå jag ej hört i annan bil, knappt nån värme i varken stol eller kupé, då åker man otroligt skönt i 20år gammal Volvo med endast 50 000mil, Kian såldes efter 70mil..

Vi har 25-30år gammal solpanel på stugan, tror den är norsk, funkar och laddar batteriet otroligt, och nån verkningsgradskillnad märks ej, men svårmätt eftersom batterierna är fulladdade snabbt.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Vad tror ni om dessa? Solcell Renesola virtus II poly 250w. De har fått riktigt bra beryg hos Photon.
http://www.swedensol.se/pdf/renesola.pdf

Jag har reserverat ett parti för cirka 1000-lappen styck, inkl frakt.
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Norrlandssol.
Hur stor anläggning har du funderat på? Jag skulle hellre satsat på 300w paneler om de rymms..

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
35 paneler på strax under 70 kvm.

300w poly hos EV EU kostar 2000kr st inkl frakt om jag beställer 35 st. Alltså det dubbla jämfört med 250W Renesola-panelerna. Kan det vara värt att betala det dubba för EVs 300w?

Med vänliga hälsningar, Daniel
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

magneten
Men den stora prisskillnaden hade jag definitivt valt renesola ty du får ju trots allt väldigt mycket mer watt/investerad krona.

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Norrlandssol.
Låter mycket märkligt att dessa skall kosta hälften motför ev power..?? nä då skulle jag med välja 250w, men skulle ändå tänka framåt, så man ej bygger 250w paneler på taket, och sen vill bygga ut och det ej ryms..

Bäst att bygga stort och klart direkt..

Sökt bidrag eller fått beviljat?

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Anders J
Nej, nu måste du glömt EUR/USD-väljaren i fel läge eller nåt. 300 W poly kostar 162 EUR eller 0,54 EUR/W och 250 W mono kostar 139 EUR eller 0,55 EUR/W. Köper man ett helt tak brukar man få ytterligare litet eller som i vårt fall frakten.

Om man bygger med 250-- eller 300 W beror väl mest på vad som passar bäst på taket diemsniosnmässigt. Dessutom tycler jag de helsvarta 250 W mono är snyggare, men det är ju en smaksak.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
När jag kollar igen på deras hemsida och testar att lägga till 35st  300w poly och sedan 250w mono, så här ser det ut inkl frakt och moms. Totalsumma EUR 6862 = 62 886kr --> 1796 SEK per panel

När det gäller 250 blir det Totalsumma EUR 5886 = 53 942kr --> 1541 SEK per panel

Jag hade nog halkat till när jag räknade förra gången. Renosola 250w poly kostar 2/3 av en EV EU 250W mono.

Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

danielu
Jag sökte bidrag idag, ja på ett sätt lika bra att planera för att maximera ytan och det gör man inte med 250w poly. Samtidigt blir det riktigt mycket dyrare att köra på högeffektpaneler, vet inte om det går att räkna hem.
Azimut 52

Re: Helt grön på solceller - komma igång

Anders J
Ha, tror du är fast nu;-)

Men litet nyfiken blir jag allt, de där 250-wattarna för <1000 kr, det är ju otroligt billigt om de är momsade, jag tycker jag kollar ganska noga, hur lyckades du nosa dig till ett sådant kap så snabbt?
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
123