Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Hej, ny här!

Jag har ett hus med  90m2 tak 30 grader 0 grader mot söder. Jag har kallt in en prisuppgift av min elleverantörs rekommenderade leverantör av solpaneler.

Jag har under årren byggt om och ändrat huset och redan innan solcellerna lyckats sänka förbrukningen av el från 18-20.000 Kwh till idag 12-15.000 Kwh beroende på väder.
Det jag gjort är:
- Byggt egen värmeväxlare 60m2 växlad yta
- Isolerat vinden till 1m isolering
- Byggt vintersolfångare för att värma krypgrunden (med ståhöjd) 12m2
- Byggt en passiv (än så länge) 6m3 vattentank i krypgrunden
Sedan innan består huset av separat innerskal och ytterskal. Inga genomgående reglar någonstans.

Nu har jag fått förslag på nedanstående:

Jinko Solar 265W, poly 42 st
StecaGrid 10000+ 1 st
Överspänningsskydd DC 1 st
Elcertifikatmätare total produktion
Solar-log 250
Konsumtionsmätare
Optimerare för en panel (P300)
Solpaneler installation

Det blir ca 70 m2 solpaneler

Ca 135.000 kr

Tillkommer elektriker för inkoppling till nätet för under 10.000 kr
I priset ingår allt till fungerande anläggning.

Gör jag jobbet själv:
Ca 115.000 kr

Eftersom jag håller på med en massa annat tänkte jag vara lat denna gång och låta leverantören göra jobbet.
Jag vill dock inte placera panelerna ovanpå takpannorna. Därför kommer jag att ta bort alla pannor och montera korrigerad plåt med nockhöjden ca 25mm. Pris ca 5.000 kr. Har talat med projektledaren och han säger att det faktiskt är bättre att göra så och inga problem för dem vid montering.

Fråga: Är det ett bra pris?
Fråga: Vad skall jag tänka på?

Jag har ju en vattentank på 6m3 för att hålla värmen i krypgrunden från sommar till vinter. Den är förberedd för att både kunna värmas upp och att ta värme ifrån till tappvattnet.
Jag läste tester av solcellspaneler och såg att prestandan faller fort när de värms upp. Jag tänkte då att jag skulle kunna placera en vattenslinga under alla paneler som kyler luften underifrån och håller panelerna svalare ån utan kylning. På köpet får jag varmvatten som jag kan värma tanken med.

Fråga: Är det någon idé?

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
Har du en och samma takyta utan besvärande skuggning så hade jag definitivt valt bort lösningen med optimerare (såvida du inte har obegränsat med pengar) !

Hade även valt en växelriktare med inbyggd loggning/wifi såsom Fronius eller SMA med blutooth så behöver du inte köpa solarlogg utrustningen!

Angående elcertifikatmätaren så kan du förmodligen strunta i denna såvida du inte har VÄLDIGT hög egenförbrukning av ström sommartid/dagtid såsom elektrisk poolvärme? Du får ändå elcertifikat för all el som du exporterar via din vanliga elmätare från nätbolaget :) och för en 11kW nläggning så är det inte alls ovanligt att man exporterar så mycket som 70-80% av produktionen.

Med ett "vanligt" plåttak  att montera på så finns det ett mycket prisvärt montagesystem som jag hittat på www.rofoto.se  kostnad ca 130:-/modul! (för montage på tegeltak brukar det kosta 300-400:-/modul med montagematerial)

Angående montaget av vatten slangar så hade jag struntat i detta då det kan bromsa luftflödet bakom modulerna vilket kanske medför en högre temperatur trots "vattenkylningen" det kommer ju även bli väldigt mycket vatten med en låg tempertaur om luften bakom modulerna skall kylas märkbart.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Ja, jag har en och samma takyta. Kan bli lite skugga i Januari o Februari.

Jag har jobbat väldigt mycket med energibesparing som hobby och kan därför det mesta. Speciellt solfångare, vattentankar och värmeväxlare men kan nästan inget om solceller eftersom jag inte kunnat bygga dem själ. Men nu börjar priserna bli rimliga och med det kommer mitt intresse.

Jag berättade ovanstående för att förklara att jag ännu inte vet något om vad det är för prylar som följer med, som "optimerare". I prisförslaget står det 0kr mitt för just optimeraren.

Det var intressant med elcertifikatet. Jag har funderat om jag egentligen behöver det för jag kommer ju att förbruka all el själv med tiden även om elleverantören köper på sommaren och säljer tillbaka det på vintern.

Vad det gäller vattenkylningen har jag en vattentank på 6m3 vatten så den orkar säkerligen kyla ner länge. Jag tror inte att luftströmningen störs märkbart för slangen skall bara vara 7mm i diameter och
kanske 10st under varje panel. Men det kanske inte fungera för det blir åtminstone 50-60 mm mellan slang och panelens baksida. Möjligen gör jag ett test.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar,

En solcells effektsminskning pga temperaturökning, är 4 % per var 10:e grads temperaturökning.
Sedan är det solcellen inne i solcellsmodulen, som skall kylas. Så fort solen lyser genom täckglaset värms solcellerna snabbt upp.

De finns de forskare som redan har tittat på att kyla solceller för att inte enbart utvinna ström utan även varmvatten. På sommaren då sådant varmvatten kan utvinnas från solceller, ja då finns inte större behov att värma bostäder, utan snarare att kyla bostäder.

Sedan är det så att har du bara en vattentank på 6 m3 och låter det vattnet cirkulera upp på taket under modulerna, ja då blir det snabbt varm, kanske 30 grader, och då kyler det inte längre, utan snarare värmer solcellsmodulerna. Du skulle istället behöva ha kallvatten, ca högst 20 grader, bättre kallare, som du pumpar upp i en slinga och sedan leder till avlopp. Vad kostar inte det färskvattenkostnad?

Har du 90 m2 takyta, mot söder och taklyútning 30 gradre, så låter det kalas för solceller.
Och ingen nämnvärd skuggning, alltså ingen skorsten, flaggstång eller träd som ger kärnskugga. Då har du väl förspännt.

På 90 m2 takyta kan ca 56 moduler à 1,6 m2, teoretiskt få plats. Blir 14,6 kwp installerad effekt.
Bör ge skörden ca 13500 kWh per år, om Mellansverige.

Du behöver bara:
 solcellsmoduler
 montagematerial
 växelriktare
 solarkabel
 DC-brytare
 AC-brytare
 några solarkontakter, t.ex. krimpfria.
 och kanske överspänningsskydd för varje sträng.

Du behöver inte elcertifikatmätare, och inte någon extra loggningsutrustning.
Elcertifikat får du i alla fall för den ström som passerar "baklänges" genom din elmätare, alltså som du säljer.
I välkända växelriktare såsom Fronius, SMA, SolarEdge finns redan inbyggd webserver och WiFi, och då behövs ingen loggningsutrustning.
Någon konsumtionsmätare behöver du heller inte. De menar en extra energimätare(kostar troligen ca 3000 à 4000 kr).

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Byter du ditt tak till trapetsbleckplåttak, så är det lättast och billigast att montera solcellsmoduler.
Jag tror då du kan komma undan ganska billigt. Välj trapetsbleck, inte korrugerad takplåt. Alltså inte sinusformade åsar utan platta. Det är bättre att montera på trapetsblecktakplåt pga platta åsar.

Väljer du solcellsmoduler med effekt på ca 260 Wp, så blir de ofta prisvärt, jämfört effektstarkare och  därmed dyrare moduler. Man skall försöka få så många Wp, som möjligt för pengarna. Det är nämligen de som producerar ström, inte priset. Wp = watt peak, dvs märkeffekten.

Troligen kan du få plats med ca 51 moduler på ditt tak. Om moduler på 260 Wp, då blir det en anläggning på 13,26 kWp. Bör göra ca 12500 kWh/år. Gör då 3 strängar à 17 moduler. Parallellkoppla 2 sådana strängar och anslut till växelriktarens ena MPPT-ingång. Den andra strängen kopplas till den andra MPPT-ingången.
En Fronius Symo 12.5-3-M på 12.5 kW bör vara lagom.
Trapetsbleckskenor av alu som skruvas med plåtskruv i takplåten blir bra.
Med modulklämmor klämmer du fast solcellsmodulerna i trapetsbleckskenorna.
Du drar sedan solarkabel från modulfältet till DC-brytare och vidare till växelriktaren.
Jag tror du kommer bra mycket billigare undan än det du nämner ovan, om du gös så och även monterar själv.
Tänk också på att dina solcellsmoduler bör ha antireflexionsskickt på täckglaset. Bra vid snett infallande ljus, morgon och kväll, fångar in mer ljus till solcellerna. Många billiga asiatiska solcellmoduler saknar det.

Tänk också på att en säljare gärna vill kränga på kunden onödigt lull-lull.

Eftersom du inte har besvärande skuggning, så behöver du inget dyrt SolarEdge-system, och alltså du behöver inga effektoptimerare.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Tack Arne!

Jag håller på med en massa andra projekt samtidigt så jag får leja bort jobbet. Det är dock bra med råd så jag vet vad firman håller på med.
Alla förslag och idéer lämnar jag vidare till projektledaren och diskuterar dem med honom.

Vad det gäller vattenkylningen kommer jag naturligtvis att styra den. Vattnet sätts på först när det blir riktigt varmt under panelerna och kyler luften därunder. När luften under är kallare borde modulerna inne i panelen bli lite svalare. När vattnets temperatur blir för högt stänger pumpen av sig. Men det kan ta tid. Jag värmde vattnet i tanken förut med en 12m2 solfångare. Den stod och gick en hel sommar och när sommaren var slut hade vattnets temp ändrats från 5 grader till ca 22 grader. Tanken är egentligen till för att jämna ut temperaturen i källaren från sommar till vinter och det fungerar faktiskt väldigt bra. Vad jag vill säga är att det tar lååång tid att värma upp den tanken. Det primära med att kyla solcellerna är inte kylningen av cellerna utan att billigt och enkelt få lite extra värme i tanken, det är det som är tanken (kunde inte låta bli :) ).

Jag vill naturligtvis inte köpa en massa onödigt till solcellsanläggningen därför är det bra med era tips. Jag vill däremot kunna mäta det som kommer från solcellerna mm.
Idag har jag en mätutrustning för temperatur med en massa sensorer inkopplade så jag vet i stort sett hur tempen fördelas i huset, i källaren, solfångaren och i tanken.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Arne
Normalt har en växelriktare en massa instrument inbyggda, nätspänning, DC-spänning, utmatad AC-effekt, utmatad AC-energi. kWh per dag, per månad, per år. Därför finns redan energimätare inbyggd i växelriktaren. Det litet mindre kända växelriktar-fabrikatet du nämner vet jag inte hur det är. Kanske saknas instrument i den, vore besynnerligt i så fall. Alltså du får veta hur mycket solström din växelriktare producerar. Din elnätsägare mäter sedan med sin elmätare hur mycket du matar ut på allmänna elnätet. Skillnaden är din egenkonsumtion av solström.

Här är några exempel på data som loggas direkt från min SMA växelriktare och som laddas upp gratis till www.pvoutput. org var 5e minut :) Alltså helt utan dyra extra mätare och dylikt.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Jag tittade lite närmare på specifikationen och det visar sig att en del av det inte ingår:

Elcertifikatmätare total produktion 0 st - kr
Solar-log 250 0 st - kr
Konsumtionsmätare 0 st - kr
Optimerare för en panel (P300) 0 st - kr

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Fantastiskt mycket info man kan få ut så enkelt!

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Så här ser paketet ut:

Jinko Solar 265W, poly 42 st
StecaGrid 10000+

Datablad för StecaGrid :
http://www.suntexab.se/files/doc/stecagrid8000_10000_3ph_specification_en_4.pdf

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
Ser att växelriktaren endast klarar en inspänning på max 845V på DC sidan.... Detta gör att man kan ha färre paneler i varje sträng, och effektiviteteten sjunker något samt dyrare montage.

Vanligt idag är att växelriktarna brukar tåla upp till 1000V  ex Fronius och SMA, man kan då ha upp tilll 22st standardpaneler i en sträng. Jag hade defintivt kikat på något av dessa märken då de har en väldigt stor marknadsandel, dessutom är de inte längre speciellt dyra, utan snarare väldigt prisvärda.

Kanske även värt att satsta på en så känd paneltillverkare som möjligt?

ex SMA riktare och heckert paneler för knappt 100000:-

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Arne
linnar,

Man kan knappast kalla några moduler och en växelriktare "ett paket", som du gör.
Det saknas en hel del grejer i det så kallade paketet.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Jo, naturligtvis, det finns mer i paketet. Jag villa bara visa vad dessa delar har för namn i paketet.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Arne
Men det nämnde du redan i ditt första inlägg!

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Ja, i första inlägget tog jag med mer delar. Jag tog till och med delar som inte följer med. Såg inte när jag kopierade att de inte följer med.
Övriga delar i paketet, som monteringsdeatljer, kablar och kopplingsdosor mm finns bara med i paketet i klump som "Monteringsdetaljer". Så jag vet inte vad det är eller hur de ser ut.

Jag har ännu inte beställt grejerna. Leverantörens projektledare/säljare och jag skall träffas och gå igenom grejerna först innan jag exakt vet vad som följer med. Jag har dessutom talat med honom om vad ni föreslår här och han är beredd att leverera det ni föreslår.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
Då varje installation är unik så är det klokt att designa "paketet" efter just dina unika förhållanden för att få en så välpresterande och prisvärd anläggning som möjligt!

Då försäljarna färdiga paketlösningar sällan är det bästa/rätta/optimala valet.

Sammanfatta gärna vad du och leverantören kommit fram till  då vi ju har diskuterat många alternativ här,  förhoppningsvis ger han dig även ett bättre pris på anläggningen om du väljer mer prisvärda lösningar samt väljer bort "onödig" extrautrustning.

Angående överspänningsskydd DC står det angivit 1 st,  du måste dock ha minst 1-2 st DC skydd/sträng! Normalt monterar man det på varje sträng närmast växelriktaren,  men man kan även placera ett extra DC skydd närmast modulfältet på varje sträng.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Jag återkommer när jag talat närmare med honom. Möjligt att jag lägger till några solcellsmoduler till.
Han är intresserad av era förslag så detta skall nog bli bra.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
Extra paneler kan vara klokt att lägga till redan från början! Ty har man väl börjat med solceller så vill man oftast bygga ut maximalt inom en snar framtid....kraftigt beroendeframkallande kan jag lova!

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Ja, jag har insett detta. En av få, kanske den enda, beroendeframkallande jag gillar!
1234