Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Nu har jag funderat färdigt i det stora:

Jinko Solar 265W, poly..........................45 st = 74m2
StecaGrid 10000+ .................................1 st
Överspänningsskydd DC .........................1 st
Solar-log 250 ........................................1 st 5 000 kr

Jag valde trots allt StecaGrid 10000+. Motsvarande annan kostar mycket mer.

I avtalet har jag gjort upp att kunna ändra lite under resans gång. Vad jag undrar över är min egen mätning och hur den går till. Jag har idag mjukvara mm för att kunna mäta värme i mina solfångare, vattentanken, grunden, inne, ute osv. Jag kan koppla in 64st sensorer och har kopplat in 9 av dem. Har några dussin färdiga sensorer liggande för ytterligare mätning.

Jag valde preliminärt Solar-log 250 för egen mätning, är den bra?

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Arne
Du har tydligen redan handlat. Litet sent då att fråga forumet om råd.

Ofta behövs ingen extra solar-log för tusentals kronor. För t.ex. Fronius Symo- växelriktare och även SMA, och SolarEdge, finns redan så de laddar upp data till de företagens webservrar och man får i sin dator fina diagram och effekter och energi. Då behövs alltså ingen extra apparat för 5000 kr. Det har försäljaren kanske inte berättat för dig, eller han kanske inte ens vet.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
DC överspänningsskydd behövs det minst 1 st till varje sträng! Till en SMA eller Fronius riktare kan man ha max 22 paneler i varje sträng då dessa växelriktare tål upp till 1000volt DC. Hur skall dina strängar se ut? Blir väl minst 3 st då din växelriktare ej tål så hög spänning...alltså behövs minst 3 st DC skydd.

Vad kostar din växelriktare? Tycker faktiskt att både SMA och Fronius med inbyggt wifi och webbserver är väldigt prisvärda och då skulle du klara dig med endast 2 st  strängar (44 paneler tolat)

Har en äldre anläggning på jobbet med solar-log utrustning som dock inte verkar fungera längre...

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Jag har inte handlat grejerna men har en principöverenskommelse att jag kan ändra mig gällande ingående delar.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Jag har ännu inte diskuterat de ingående detaljerna och vet inte hur det kommer se ut men företaget är rekommenderat av min elleverantör som bra på alla sätt.

Växelriktaren har jag för mig kostade 20.000 kr och alternativet kostade 33.000 kr.

Solarloggen kostar 2.500kr och installation kostar 2.500kr.

Jag tog er på orden och fyllde i stort set hela taket med solpaneler. Det blev ca 74m2.

Jag kommer att ta bort alla takpannor och lägga korrigerad plåt direkt mot taket som sedan panelerna skall skruvas fast i (och in i taket). Jag kommer se till att en del skruvar går in i takstolarna.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
Gjorde en snabb koll på nätet och det verkar endast skilja 5000 kr mellen stela 10000+ och Fronius 10 M som kostar 20000:- på TST (finns säkert billigare oxå)
http://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-fronius-symo-10-0-3-m.html

Vill dock höja ett varningens finger för Steca 10000+ som du tittat på då den endast verkar ha 1 MPPT ingång vilket ju förklarar att den blir lite billigare...Normal standard idag är att man har 2 Mppt ingångar som är oberoende av varandra och optimerar de olika strängarna var för sig vilket är öskvärt.
På TST kostar Steca 15000 lägger man sen till 5000 kr för solar-log + installation så är det ju exakt samma pengar som en Fronius  kostar!!! Du får då en bättre växelriktare med 2 mppt som tål upp till 1 000 volt,  wifi och webbserver. Samt en betydligt vanligare modell som sålts i många exemplar....

Inser inte din installatör dessa fördelar tycker jag att du skall överväga att själv stå för inköppet av växelriktaren och låta honom leverera det övriga materialet!  Han borde då rimligen göra ett prisavdrag på 25 tusen för stela + solar-log och så kan du köpa dig en bättre riktare för dessa pengar!!

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Välkommen till klubben av soldyrkare

Ville väll bara fylla på med att du får en Fronius 10kW för 21.000kr i Sverige:
http://www.solcellsgrossen.se/vaxelriktare/fronius-vaxelriktare/symo-10.0-m

Med den och eventuellt en Smart-Meter (ca 3700kr + installation), så får du bra kontroll på hur strömmen flödar mellan paneler, elnät och hus. Se min länk nedan till SolarWeb så får du en bild av hur det ser ut. Fronius har förutom inbyggd webbserver och gratis online uppföljning ett inbyggt API där du kan hämta ut det mesta som kan intressera en loggare :-)

Jag kan tyvärr inget om Steca.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Tack för svaren!

Jag har också kollat upp lite. Man kan hitta billigare priser och dyrare än det som ingår i mitt projekt. Det som inte framgår är att jag fått rejält med rabatt när jag varit tveksam. Om jag lägger all rabatt på elektroniken slår de delarna allt annat i pris. Det handlar om under 15.000 för både Steca och mätgrunkan.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

TommyE
Det är bra, det viktigaste är att du blir nöjd, vi gör bara valet lite mer besvärligt genom att ge alternativa lösningar hela tiden  Har du bestämt dig så kör hårt, det ska bli roligt att höra hur det går sedan.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Det gäller att inte bli solbränd

Din anläggning ska du ha i många år, så köp bra grejer som inte ger dig problem.
SMA kör med blåtand som standard och det fungerar alldeles utmärkt.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Det finns väl ingen anledning att ingå skriftlig principöverenskommelse med en solcellsfirma.
Det är väl bättre att titta runt litet på alternativ, och seden helt enkelt att bestämma sig och handla om pris och kvalitet stämmer.

Om du anger utrustningen som du principkommitöverens med solcellsfirman och totalpris, inkl. moms, då kan nog forumsmedlemmarna se om det är prisvärt. Är det bara utrustning och du monterar själv, eller är det en nyckelfärdig anläggning? Man skall inte stirra sig blind på eventuella rabatter man får, utan totalpriset är dock viktigare.

Du borde inte förlita dig på en enda sollcellsfirma, utan inhämta anbud från ca 3 st olika.

Och hur är det med garantin för den mindre kända Steca-växelriktaren, som du verkar vara intresserad av?
En växelriktare är en apparat som har ett svårt jobb och kan mycket väl fallera.  Hur många års funktionsgaranti lämnar Steca, utan att du behöver köpa en dyr garantiförlängning? SolarEdge lämnar 12 års garanti och Fronius 5 år.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Tack för välkomnandet!
Jag gillar att få alternativa lösningar.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Ja, det skall hålla länge.
Jag har talat med folk som köpt de grejerna jag principiellt men inte stenhårt bestämt mig för. De är kanonnöjda. De är visserligen inga solnördar så de struntar säkert i smådetaljer om hur det skall kopplas bäst osv.

[...]

= Det har jag gjort och tycker det valda företaget som också min elleverantör föreslår är bäst vad det gäller blandningen pris, ingående grejer, bemötande och att de gör allt till färdig anläggning.

[...]
= Jag håller på att bygga om huset plus lite annat så jag har inte tid att bygga detta själv, därför valde jag att ett företag tar allt ansvar från start till det fungerar. Komplett kostar det ca 140.000 kr. Arbetskostnaden ca 20.000 kr av det. Alla ingående delar kostar alltså 120.000 kr. Jag fick bra rabatt också men det har jag dragit ifrån i dessa priser. Har jag tur kan jag få 20% i bidrag av 140.000 kr.

"Du borde inte förlita dig på en enda sollcellsfirma, utan inhämta anbud från ca 3 st olika."
= Jag har frågar fler än 3st men jag backade ur för de var inte alls kundvänliga eller var luddiga i sitt svar.

[...]
= Återkommer med det men det verkar som det är 10 år.

Detta ingår i priset:
Materialpaket (Solpaneler, växelriktare, montagesystem, kablar, kontakter, kopplingsbox och brytare)
Materialpaket tillbehör (Elmätare, solarlog och displayer)
Installationstjänst projekt (Projektledning, systemstart, dokumentation, protokoll)
Installationstjänst start (Säkerhet, resor, lyft, ställning och transport)
Installationstjänst montage (Montage av paneler och kabeldragning)
Inkoppling på elnätet (Inkoppling av behörig elektriker)

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Glömde en sak:

Min överenskommelse med företaget innebär att jag kan ändra mig vad det gäller antal moduler inom 4st, vilken elektronik jag vill ha (de har ett antal olika i sitt sortiment), hur det skall monteras och vilken tid monteringen skall påbörjas och lite annat, de verkar verkligen vara beredda på att göra som jag säger.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
En fråga till er som varit med ett tag:

Apparaten som skall mäta osv heter "Solar-Log 250" och måste kopplas in av en elektriker.
Den kostar 2.500kr.

Finns det andra metoder att mäta strömmens olika variabler på?
"Solar-Log 250" med montering och inkoppling kostar 5.000 kr. Men å andra sidan ger den mig oändliga möjligheter, verkar det som.

Jag menar om det finns någon hemsnickrad metod ungefär som "LoggerSoft" som jag använder till att mäta temperaturer med. Den är strålande bra! Den innehåller också möjligheten att mäta ström men bara genom att mäta en diods blinkande på en elmätare. Dioden lär visst blinka olika fort beroende på hur mycket el som förbrukas och de blinkningarna gör "LoggerSoft" om till ett streck i ett diagram.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

magneten
Som jag tror har nämnts tidigare så har ju www.pvoutput.org en kostnadsfri tjänst där man kan välja att ladda upp en massa olika mätvärden såsom produktion, konsumtion, temperatur, spänning på elnätet, ström/spänning/produktion för varje enskild sträng mm. med ex. 5 min intervall som manb sedan kan göra olika typer av kurvor och jämförelser mellan olika dagar/månader/år det går även bra att skapa jämförelser mot andra anläggningar om man vill.

Själv så loggar jag inte alla dessa värden men här är 1 exempel på hur det kan se ut, läser av min SMA växelriktare med en gammal (gratis) android telefon via bluetooth som sedan skickar upp all data via husets WIFI. En mycket bra gratislösning måste jag säga! från Pvouput kan man sedan via en app/widget i sin vanliga telefon få grafer och visning av sin aktuella och historiska produktion "live" var man än befinner sig :)

För att få upp olika loggade parametrar kan man klicka på de små kvadraterna (i olika färger) strax under diagrammet i mitten
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=24585&sid=44984&dt=20170128

widget i den vanliga telefonen som hämtar data från pvoutput.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Du kan alltid köpa en billigare elmätare. ex den här för 699kr:
http://www.energibutiken.se/sv/elmatare/216-elmatare-3-fas-mid-med-import-export-trippmatare.html
Jag har inte provat den själv, men har en annan mätare från samma leverantör och den har fungerat i snart 3 år.

Jag vill veta.
1. Hur mycket produceras.
2. Hur mycket går på export.
3. Hur mycket går in i huset.
Vad jag kan se så visar Solar-Log precis det, jag gjorde det lätt för mig och köpte en Smart-Meter som känns om en jämförbar produkt som Solar-Log - har inte ångrat mig en sekund men jag är logg-nörd. Smart-Metern (och säker Solar-Log) ger en hel del extra info också, ex så kan jag läsa ut hur lasten i huset fördelas över faserna, i både A och W, mkt praktiskt.

Du kan bygga detta med en eller två egna elmätare till ett förmodligen mkt billigare pris. Men då blir det inkoppling av två enheter istället för en, det drar säkert iväg några kronor för det också.

Har du sett den här filmen? https://www.youtube.com/watch?v=gB94VInonuQ Den påminner mycket om hur det ser ut med Smart-Metern och som loggoholic skulle jag inte kunna slappna av om jag vet att det finns en produkt som ger mig all den infon och jag inte har den

Slutsats, köp den - det svider bara lite när pengarna lämnar plånboken, sedan är det glömt. I total summan så är det "små pengar".

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Att betänka: Om det nu är så att du väljer en Steca växelriktare med endast en MPPT så är det väldigt viktigt att du inte har något som skapar skugga på någon/några enskilda paneler under dagen!

Med allt kopplat till en och samma MPPT så kommer anläggningen hela tiden att prestera som den sämsta panelen på hela taket.

Det är av denna anledning man oftast ex vill koppla panelerna i olika '"fält" till separata MPPT ingångar för bästa prestanda.
Ex vintertid när solen står lågt så kanske bara de "översta" modulerna på taket nås av solens strålar medan de längre ner förblir skuggade under stora delar av dagen...

Förlåt om jag verkar negativ men det är väldigt tråkigt att upptäcka sådana här saker i efterhand... Kanse har du inga problem med delbeskuggningar under dagen, ja då kommer det förmodligen att funka toppenbra!

Grattis till en rejält stor anläggning iaf!

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Lite matte också:
Som folk säger sakerna ska hålla och vara  drift länge. Säg 25 år för att ha en siffra.
25 år = 300 månader, Solar-Log kostar 5000kr eller 16,67kr i månaden. Inte mkt att fundera över.