Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Linnar
Min inverter är på +10Kw. Solcellerna är på max 12Kw.
Monteringskostnaden för elmätaren gissade jag.

Det är intressant detta med pulslängd. Jag har frågat runt om vilken elmätare jag kan använda och de flesta säger att det måste vara den elmätare den är byggd för och det är en elmätare med Solar log:s egen logga på.

Anm:
Jag råkade skriva min användare med stort "L".

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

EchoBoy
Om jag har förstått det rätt angående valet mellan modell 250 och 300 så kan man inte mata in mer är 10,99kW som paneleffekt i konfigureringen, detta går att finna svar på.
Vet några som har mätare från Schneider, dom har lite längre pulslängd men verkar fungera, tror dom kostar som en från Solar-Log. Det är en KDK-Dornscheidt med Solar-Logs logga och rekommenderas av dom.
Min uppfattning är att din leverantör borde veta detta med pulslängden.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

Linnar
Det är den mätaren jag tittat på, kostar 1500kr om jag beställer den från Tyskland.

Re: Har fått förslag på solcellspaket, är detta bra:

linnar
Lite uppdatering:
Nu har jag haft min anläggning i drift i 5 år.

Den har fungerat felfritt under hela tiden. Som mest under en dag har jag fått in nära 100kWh. Det som förvånar mig är att jag inte fått en enda elräkning sedan jag installerade solcellerna.

Jag fick tillbaka 37.000kr i subventioner (30%) efter ett par år. Jag blev överraskad för jag fick ett brev året innan att pengarna är slut...

I tråden skrivs det en del om min elmätare som kostade 2500kr + installation på 2500kr=5000kr. Det slutade med att jag installerade den själv och därför inte ville betala 2500kr för installationen. De gick med på det så de skickade ingen faktura alls, inte ens för själva apparaten. Till det kom en nedsättning av monteringen från 20.000kr till 10.000kr. Kanske för att jag var med då och då och jobbade plus att det är lättare att sätta upp på plåttak. Vad det gäller mätaren som mäter producerad ström var det intressant i början men numera tittar jag bara någon gång per år.  Min elleverantörs statistik är bättre än min egen på det jag sålt. Mellanskillnaden är det jag förbrukat själv.

En sak som jag frågade deras expert om:
Min solceller är inte placerade med långsidan uppåt, de så att säga ligger ner. Jag frågade varför de gjort så för alla andra jag sett "står upp".
----
Han svarade att cellerna ligger grupperade nedifrån och upp i några rader (minns inte hur många rader, kanske 5-6st rader). Om  det kommer snö på bara en liten del av en sådan rad får man ingen ström alls från den raden. Ofta samlar sig snön längst ner vid varje solcells slut. Om de då står uppåt kommer ingen rad av cellerna ge ström. Men om de ligger ner kommer de rader av celler i varje panel som är snöfria ge ström.
----

Just det har jag undersökt och det stämmer. En vinter när snön smälte på våren blottades över halvan av varje solcell. Jag såg hur strömmen ökade hela tiden medan det smälte. Om de stått upp hade jag inte får någon ström förrän hela solpanelen var fri från snö.

Jag har ingen skugga alls på mitt tak. Inte ens på vintern fast det står villor nära. Jag har en glänta framför huset och på vintern går solen upp i ena kanten av gläntan och ner i andra kanten. När det blir ljust längre på dagen passar det så bra att solen står över hustaket på huset jag trodde skulle skymma på senvintern.

I övrigt står huset 0,3grader "fel" från Söder och taket har 35 graders lutning.

Problem då?
Nej, inga problem alls som just nu betyder något. Det som kanske kan bli problem om en massa år är att jag kan se att 3 kablar hänger ner från solcellerna mot takplåten. Dessutom är solcellerna fastskruvade i en list som i sig bara sitter i takplåten med ganska stora plåtskruvar.
Det jag kan göra för att förbättra är att plocka bort solcellerna uppifrån rad för rad och lägga 45x75 tryckimpregnerat som skruvas fast genom plåten in i taket och ovanpå dessa skruva fast solcellerna med de fästen de sitter i nu. Då kan jag också åtgärda kablarna som hänger ner på plåten.

Med facit i hand är denna investering den bästa jag gjort. En sådan stor avkastning på satsat kapital tror jag inget kan mäta sig med.

1234