Gammaldags design av solpanel

den-nenne

Hej! Som synes ovan så föreligger det ett renoveringsbehov för plåttaket till min fastighet. Tanken infinner sig då att kombinera modern miljöteknik (solpaneler) med ett forna-tider-utförande.
För att inte 'förstöra' en gammeldags (1926) design på taket behövs nog ett grundmaterial som kan moduluppbyggas. Dessutom, solpanelerna måste kunna fästas 'vattentätt' gentemot befintligt ('krulligt') tak. Hoppas jag inte är ute och cyklar alltför mycket!
Jag vore mycket tacksam för era synpunkter!

Re: Gammaldags design av solpanel

Det finns solcellsmoduler, som smälter väldigt bra in i gammal miljö.
Se fotot nedan på kyrkan med solcellsmoduler på taket.
Det är svårt att säga vilken typ av solcellsmoduler det är.
Se även för kyrka kyrkor:
http://www.solaranlage.eu/photovoltaik/einsatzbereiche/kirchen

Ytterligare foto på byggnadsminnesskyddad byggnad.
Jag tror det är tunnfilmsmoduler.

Re: Gammaldags design av solpanel

den-nenne
Tack för Dina tips, Arne! Var kan jag hitta dessa 'diskreta' moduler inkl tunnfilmsmoduler? Vet Du om det finns några arkitekter som kan designa en integration av solelmoduler i mitt tak? Jag bor i Kristinehamn.

Re: Gammaldags design av solpanel

På det taket som ditt foto visar, så ser man att det skuggas.
Det är en nackdel. Vidare har du många pipor som sticker upp genom taket,
vilket gör det svår att belägga det taket med solcellsmoduler.
Vissa kan kanske flyttas, eller helt tas bort.

På de foton, som jag visar, tror jag det är tunnfilmsmoduler,
pga de har samma färgton och ofta nästan svarta.

Solcellsmoduler av monokristallint kisel har psykedeliskt mönster och är blåtonade.
Även polykristallina solcellsmoduler är blåtonade, men har snöblomme-mönster.

Du är nog ute efter solcellsmoduler som integreras i taket.
Annars fäster man en stödkonstruktion i takytan och på den monteras solcellsmoduler.
men då kommer solcellsmodulerna upp ca 100 à 150 mm ovanför takhuden.

Jag har ingen erfarenhet av integrerade solcellsmoduler, men se tråd i detta forum, t.ex.
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/4-3kW-tunnfilmspaneler-takintegrerat-tp5010215.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/12-3-kw-tunnfilmsanlaggning-i-ost-och-vast-tp5008772.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/9200kWh-r-integrerad-losning-fr-n-Solteq-tp5008373.html
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/11kw-takintegrerat-tp5008253.html

Sök med sökord "takintegrerat", "solceller", "byggnadsminne", "kulturhus".

Jag känner inte till några arkitekter, som gör sådan, men det måste väl finnas.

Re: Gammaldags design av solpanel

den-nenne
Hur stor nackdel är det med skuggningen?
Piporna kan nästan alla tas bort.
Solcellsmodulerna skall integreras i befintligt tak 'som det är' och
så att jag får ett nytt tak. Jag har en offert på cirka 160,000:- för
renovering av befintligt tak (vattenblästring + ommålning mm). Hellre
då använda dessa 'skönhetspengar' (+sannolikt en hel del mer) till
något aktivt och klimatsmart!

Re: Gammaldags design av solpanel

Tema skuggning:

Totala ljuset som träffar marken och hustak och allt annat benämns globalstrålning, och består av:
-diffust ljus
-direkt solsljus(alltså solstrålar).

En dag med av moln helt täckt himmel, är inte svart som i en kolkällare, utan mycket ljus finns ändå.
Men det ljuset är så kallat diffust ljus. Det kommer nämligen ifrån alla håll från himlavalvet, och har ingen riktning. Det blir alltså inga skuggor från föremål.

I Sverige består globalstålningen över ett år sett ca till hälften av diffust ljus, och resten är direkt solljus.

Har du solcellsmoduler som ständigt är skuggade, dvs aldrig träffas av direkta solstrålar,
så får du grovt sett, ca halva kWh-årsskörden jämfört med oskuggade solcellsmodulerna.
Så kan man säga.

Men det är mer komplicerat än så.
Har man ett solcellsmodulfält där enskilda solcellsmoduler delvis skuggas,
så kan man säga att varje sådan solcellsmodul, som träffas av någon skugga,
att dess solströmproduktion helt bortfaller. De enskilda oskuggade
solcellsmodulerna i samma modulfält producerar emellertid solström.

Därför är det inte bra med skuggning.

Re: Gammaldags design av solpanel

magneten
Leidners villa på Facebook har en snygg integrerad lösning.
https://m.facebook.com/profile.php?id=814652605257379

Se även Plushusfamiljen.
https://m.facebook.com/profile.php?id=1457684394443402

Re: Gammaldags design av solpanel

Henke
Jag slår nog ett slag för mina paneler jag har integrerat på taket.
Byggnadsnämnden från kommunen var ute i veckan och frågare om det var plåt

Till skillnad från de andra två lösningar är nog denna den mest ekonomiska fördelaktiga också.

Dessa är från Solibro.

4,32kWp 62% underdimension:
32 st Solibro-SL2 135W tunnfilm 35° taklutning, sydö.
SolarEdge SE7K
SolarEdge P405 13 st

Re: Gammaldags design av solpanel

magneten
Ser ut som att det ligger litebetong damm (ev från kap av betongpannor?) på dom! Vilket inte alltid är så bra för glasytor, så se till att rengöra dom försiktigt om det är så.

Men snyggt är det iaf!