Funderingar ang. Solceller!

m0nne
Hejsan! Ägen en villa som jag vill få ner kostnader på. Funderar på att köpa detta paket http://www.swedensol.se/kompletta-solcellspaket/solcellpaket-10000w

Ligger på ungefär 1000:-/månad förutom vintern då jag just nu kör på elpatron (ca 3000:-/mån).

Jag undrar vad ni tror om det hela? Är helt ny på området så jag har inte den blekaste igentligen, men av tidigare erfarenheter så funkar det bäst att fråga folket som vet och inte företag som vill sälja. Så vad tycker folket!? Verkar det vara en vettig investering? Vad bör jag tänka på? Vid en vild gissning vad tror du jag kommer tjäna på ett år ca? eller rättare sagt slippa betala ;-) Jag bor i närheten av Göteborg om det spelar in!

MVH,
Monne

Re: Funderingar ang. Solceller!

Jag har inte byggt min anläggning än (och bor i andra landsändan).
Men min lilla erfarenhet av detta är att det skiljer ganska mycket i pris, så be om offert från många olika företag - det kan löna sig.

Re: Funderingar ang. Solceller!

Hej Monne!

Vi har själva monterat(juli., 2015) en solcellsanläggning på ett hus (16,35 kW installerad effekt).
Vi planerar nu att montera ytterligare en anläggning på annat hus,
ca 11,5 kW, som snart skall handlas upp. Vi har alltså en viss erfarenhet.

Frågor: skall ni själva montera anläggningen eller låta någon firma montera den?

Vad har du för tak, som du tänker lägga moduler på(tegelpannor, korrugerat plåttak, plåtfalstak)?

Jag skulle tro att du tjänar ca 30 à 40 tusen skattefria kronor på att själv montera för en anläggning på 10 kW, som du tydligen funderar på. Allt arbete får du icke göra själv, såvida du inte är behörig elektriker. Det du inte får göra är att ansluta 3-faskabeln till växelriktaren och montera växelströmsbrytaren på den kabeln. Men allt annat kan du själv göra om du inte har tummen mitt i handen. Under tråden solcellsanläggningar-projekt finns många projekt väl dokumenterade med text och bild, och ger en bra insikt hur det är att bygga en anläggning.

Ditt tilltänkta paket på 10 kWp, från firma har anständigt pris.
Av praktiska skäl, ingår inte precis allt. Det du behöver ytterligare är:
1 st växelströmsbrytare.
2 st DC-brytare (en för varje solarmodulsträng)
Överspänningsskydd på DC sidan(ett för varje sträng av de båda strängarna).
Flexrör ca diam 25 mm(för att lägga solarkablarna i), ev. markslang (om du behöver gräva ner växelströmskabel eller solarkablar) diam. ca 50 mm, rostfri klammer, och skruv därtill, buntband(för att fästa upp solarkabel).
Frakt hem till dig, ingår ej heller(kan kosta 2500 à 5000 kr)
Montaget av prylarna ingår ej.
Elektrikermaterial + arbeten(kanske 5000 kr).

Överspänningsskydd behövs inte om man inte vill skydda sina solcellsmoduler och växelriktare mot överspänningar, som kan uppkomma vid blixtnedslag i närområdet. Man kan alltså avstå från överspänningsskydd. Annars kostar ett överspänningsskydd, per sträng ca 2000 à 3000 kr, inkl. moms.

Jag kan nämna att vi skall snart köpa in en anläggning på 11,5 kWp, och har nu pris på ca 117000 kr, inkl. moms, levererat till montageplatsen. Vi monterar själva. Det är med:
46 st moduler Münchner Solar MSP 250-AS-30, malltså 250 Wp.
1 st växelriktare SolarEdge SE16k.
1 st SE1000WiFi01, kommunikationsmodul för trådlös internetaccess.
23 st SolarEdge effektoptimerare P600, dvs på 600 W
200 m Solarkabel 6 mm2, svart och röd.
25 st MC4-kontakter.
Montagestsystem för tegelpannetak och korrugerat plåttak(alu-profiler, takkrokar, takstolsbultar och klämmor etc.)
allt inklusive frakt.

Vad vi behöver därutöver, är samma som för ditt Swedensol-fall, ovan.

SolarEdge-System är dyrare än vanliga växelriktarsystem, men har stora fördelar tycker vi, nämligen vid skuggning är det bra, och om man har flera tak, som skall beläggas med solcellsmoduler, och som tittar i fler än 2 väderstreck.
Växelriktaren är överstor, så vi kan enkelt(i princip bara köpa fler moduler och montagdetaljer, inget på växelströmssidan behövs) bygga ut i framtiden till max 21,6 kWp. Dessutom har vi 1 effektoptimerare per varje 2 st solarmoduler, vilket gör att skuggning blir ett mindre problem. (Man kan ha effektoptimerare på varje modul, vilket vore bättre, men är givetvis dyrare).

Du glömmer nämna i vilket väderstreck(azimut) dina tilltänkta tak tittat åt, på vilka du avser att lägga solcellsmoduler, och vilken uppvinkling(grader) de har jämför med horisontalplanet(platta marken).
Du nämner heller inget om hur(olja, el, värmepump) ni idag värmer huset, eller hur ni tillverkar ert varmvatten(el, olja, värmepump, pelletspanna).
Intressant i sammanhanget är också hur många kWh ni nu förbrukar per år?

Lägger du solcellsmodulerna på tak som tittar från öster, söder till väster, och uppvinkling på takytan ca 30 grader, så kan du räkna med att solcellsmoduler på totalt 10000 Wp, ger ca 9000 kWh per år.
Av dessa 9000 kWh, kanske ni själva tullar ca 3000 kWh, resten, dvs 6000 kWh går ut på allmänna elnätet.
Ni sparar då ca 3000 kr, pga ni slipper köpa dessa 3000 kWh(antas 1 kr/kWh, alla skatter inkluderade). För de 6000 kWh, ni kör ut på allmänna elnätet och därmed säljer får ni väl en ca 1,50 kr/kWh, exkl. moms.
Alltså, ni sparar 3000 och tjänar 1,5 x 6000 = 12000  dvs får 12000 kr  skattefritt mer per år i plånboken.

För såld solström får ni:
ca 0,40 till ca 1,15 kr/kWh, exkl. moms(beror på till vem ni säljer)
0,60 kr/kWh i billigare skatt på er lön.
ca 0,20 kr/kWh för sålda elcertifikat.
ca 0,05 kr/kWh i nätnyttoersättning.

Vad det här svaret möjligen till någon nytta?

Arne