Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

knauer
Hej,

funderar på at köpa en Fronius Smart Meter till min Fronius växelriktare
men det verkar som om man måste ansluta sig till en "premium" tjänst
för att tex kunna se hur mycket av solelsproduktionen som konsumeras/exporteras,
stämmer detta?

Vet någon vad Fronius vill debitera för denna "premium" tjänst?

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

Hör med firman, där du köpta Froniusen.
De vet nog och hjälper dig säkert gärna.

Borde du inte ha lagt din fråga under "frågor och svar"?
Det är ju inget projekt precis.
Eller i din egen tråd här "6.76 kW anläggning" under "Solcellsanläggningar - Projekt".

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

Jag tycker att det är svårt att utläsa om det krävs premium för att se köp, sälj och förbrukning. Kan inte heller nu så här direkt se vad det kommer att kosta, men det är iaf gratis fram till mitten av 2016.

Det som talar för att köp, sälj och förbrukning kommer synas är att det gjorde det innan jag aktiverade premium - man som sagt det är svårt att se.
Prova maila och fråga.

Hittade ingen email adress heller. Men dom har ett kontaktformulär här:
http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-F40DAC2B-F20E30BF/fronius_international/hs.xsl/68_228_ENG_HTML.htm#.VyjAwfmLTic

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

TommyE
Den som söker den ska finna :-)

http://www.fronius.com/cps/rde/xchg/SID-0BE04621-873362C7/fronius_international/hs.xsl/83_33025_ENG_HTML.htm#.VyjKFfmLTic

citat
This means that the latest Premium features will be freely available to current users until mid-2016.
After that, Fronius Solar.web Premium and all its features are available for € 1,90 per month (or € 19 per year).
Fronius Solar.web with all features for the daily monitoring remains free of charge as Fronius Solar.web Classic.

Slut citat.

1,90EUR per månad (ca 17kr enligt google)
eller 19 eur per år (175kr också enligt google).

För 175kr / år så köper jag premium om det krävs för att se köp, sälj och förbrukning :-)

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

knauer
Ber om ursäkt för att jag postade i fel kategori.

Tack Kirunasol, jag hittade av en slump en sida där Fronius proklamerade att
man skulle ta betalt för premiutjänsten, dock inte hur mycket.

Min leverans av paneler har försenats 1 vecka pga av slarv från leverantörens sida
och jag blev glad när man erbjöd mig en Fronius Smart Meter som plåster på såren.

Snål som jag är så är jag dock tveksam till att betala ca 175kWh av min produktion för
att få tillgång till data som jag själv kan vaska fram via nätägarens månadsrapport.

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

Det var givmilt. Ta mätaren och sälj den i värsta fall :-)
Du kan kanske använda den tillsammans med andra tjänster för att logga. Nu är jag dålig på dessa tjänster, så någon annan kan kanske komma med förslag?

Jag gjorde egna sidor som visar det som jag vill se. Men det kräver å andra sidan en egen server och det kostar också lite, om du inte redan har en dator som står på dygnet runt.

Men jag tycker att det känns väldigt underligt att sälja en elmätare för flera tusen och sedan ta betalt en årsavgift för att kunna använda den som den är tänkt att använda. Det skulle förvåna mig mycket om just den funktionen är premium.

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

Jörgen Hjertman
Om du köper Solar Web pro appen så behöver du inte premium.
Kommer inte ihåg vad den kostade.  Jag ser
inte det då jag har köpt den.

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

TommyE
25kr för Android
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fronius.solarwebpro

35kr för Apple
https://itunes.apple.com/se/app/fronius-solar.web-pro/id431601276?mt=8

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

Jörgen Hjertman
TommyE har du midnattssol nu?

Re: Fronius Solar web Premium - Fronius Smart Meter

TommyE
Ja