Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
This post was updated on .
Moi! Är man som jag lycklig ägare till en Fronius växelriktare med inbyggd datalogger kan man göra en hel del roliga och nyttiga saker med all data som skapas. Själv har jag kompletterat med en Fronius Smart Meter och med en sådan blir det verkligen användbart.

Det vanligaste är att man kopplar upp sin växelriktare mot Fronius egna tjänst Solarweb. En bra tjänst där man får en god översikt över realtidsdata så väl som historiska data. Man kan även exportera data till PVOutput och titta på den där.

Men det tar inte slut där... Med hjälp av det i dataloggern inbyggda Fronius Solar API (JSON) kan man själv ladda ner både realtidsdata och historisk data. (Archive data).

Denna tråd är för oss som håller på med sådant och kanske även med hemautomation (Jag kör med openHAB och är en stor användare av MQTT för att föra över datan.). Kanske kan det ge inspiration eller avskräcka. Jag tänkte att jag kan visa lite av det som jag har gjort hittills. Jag har egentligen bara börjat greja med det här.

Igår fick jag till ett pythonscript som körs via crontab (på en linuxdator) dagligen strax efter midnatt. Scriptet hämtar gårdagens data för produktion, import och export, summerar datan per timme (en "downsampling" det är fullt tillräckligt, API:et lämnar mätvärden per 5 minuter vilket är alldeles för finupplöst) och slutligen lagrar datan i InfluxDB.

Med hjälp av Grafana kan jag sen gå in och skapa vilka grafer jag vill. Något som jag saknar i Solarweb är att kunna se "Energibalans" (Vad som går genom elanslutningspunkten oavsett hur mycket jag producerar eller konsumerar). Nedan ett litet exempel på en snabbt tillsnickrad sådan graf:

En stor fördel med att själv spara undan datan är att jag själv äger den. Jag är inte beroende av något företags tjänster för att jag ska få tillgång till den. Om jag har en bra backup så finns den alltid kvar. Jag kan även skapa precis de grafer jag vill över vilken tidsperiod jag vill.

Kuulimme ...

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
Hyvää päivää!

Grafana och influxDB är fina grejer! Jag har börjat titta lite grann på att visualisera realtidsdata.

Här är en "gauge" som i realtid visar energibalansen, dvs vad som händer vid matningspunkten till elnätet. I openHAB har jag en sitemap som automatiskt hämtar in en uppdaterad bild var 5:e sekund.

"gaugen" ändrar färg beroende på effekten. I mitt fall blir den exempelvis brandgul först och röd sen när exporterad effekt riskerar att bränna säkringarna. Energiimport visas på vänstra sidan i en annan färg.

Ser att det även hängde med en så kallad singlestat i nederkanten på den bilden som visar elproduktionen i realtid.

Naturligtvis kan jag se energibalansen i retroperspektiv... Nedan visas den i grafana.

Näkemiin!

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
Hyvää päivää!

I grafana kan man bygga upp en så kallad dashboard.

Exempel på en sådan (ej ännu igenomtänkt)

Dashboard

Näkemiin!

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Perwis
Tjusigt. Är intresserad av att göra samma sak. Kan du dela med dig av hur du har gjort detta?

30x275W Amerisolar AS-6P30 Poly, Fronius Symo 6kW växelriktare, Fronius Smart Meter, Schletter montagesystem för falsat plåttak, 5 graders lutning, Orientering NO.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
Perwis wrote
Tjusigt. Är intresserad av att göra samma sak. Kan du dela med dig av hur du har gjort detta?
Hei sinusta Perwis

Du måste inte ha någon hemautomation uppsatt men det finns många fördelar med det. Om du exempelvis har openHAB (det finns även andra alternativ) så ger det dig många möjligheter att till exempel styra så att all uppvärmning av varmvatten sker vid de timmar på dygnet när elen är billigast.

Det finns många olika sätt att göra detta på och allt beror på vilka förutsättningar som finns och hur långt man vill gå.

Först måste man ha en server som går 24 timmar om dygnet och installera en "Time Series Database" (exemplevis influxDB) på den. När du väl har det så kan du med hjälp av ett pythonskript hämta data från din växelriktare och lagra det i databasen. Då äger du själv datan som är lagrad och du är inte längre beroende av att externa tjänster ska fungera. Nästa steg är att installera Grafana för att visa upp datan på lämpligt sätt.

Nu vet jag inte vad du redan har och vad du har för förutsättningar och kunskaper om operativsystem och programmeringsspråk.

Om du startar från noll kanske en Raspberry Pi med openHabian kan vara en bra start?! se https://www.openhab.org/docs/installation/rasppi.html Kostar inte mycket om man bortser från tid. openHabian är inte nödvändigt men jag tycker det ger många fördelar som sagt.

Har du jobbat något med linux, till exempel Ubuntu tidigare?

Sen när du väl kommit så lång så hjälper jag dig med pythonscriptet och lite annat som behövs.

Pian se on juhannus. Hyvää iltaa ja ota se huolellisesti silakalla.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Perwis
Jag har redan en unix-server som går dygnet runt med Unraid och möjlighet med virtualisering. Kanske borde man köra allt i en VM för högre säkerhet? Vilket OS rekommenderar du då?

Jag är dock ingen unix-mästare och kan inget om pythonscript så några pekare var man ska börja vore hjälpsamt.

Så influxDB är nästa steg?
Och vore smutt att få kolla på ditt Pythonscript.
[...]

Har du redan en unix-server så blir det ju lättare att komma igång. Det är väl inte så viktigt vilken unix distro du kör. Själv föredrar jag open source så det har blivit linux (Ubuntu) för min del då det finns mycket hjälp att få om man bara kan googla lite.

När jag gjorde mitt eget script så utgick jag från akleber/mqtt-connectors Ett utmärkt script för att hämta inverterns realtidsdata. Därefter har jag byggt på det en hel del med bland annat med att hämta inverterns historiska data vilket ger en bättre exakthet.

Andreas Kleber som gjort ursprungsscriptet har på det sättet att det skickar ut alla värden via MQTT som är ett mycket bra och enkelt gränssnitt att kommunicera med exempelvis hemautomation. Alla bra hemautomationssystem kan plocka upp data via MQTT. Vad du behöver göra är att komplettera scriptet så att det även lagrar data i influxdb. Du kan tjuvkika på ett annat script som gör detta.

Du skulle ju kunna prova att få igång ovanstående script först. Då får du en enkel omkomplicerad start.

I scriptet ges en referens till en URL där du kan läsa på om influxDB och Grafana.

Att lära sig göra grafer i Grafana kommer att ta lite tid men med lite tålamod så kan man komma riktigt långt.

Så du skulle kunna starta med att installera influxDB och mosquitto (för MQTT) och därefter se om du kan få igång pythonscriptet. När allt verkar fungera kan du göra så att pythonscriptet alltid körs i "bakgrunden" och du kan testa att göra lite olika grafer och annat i Grafana för att visualisera datan. Jag kan visa hur du fixar det senare. När du blivit varm i kläderna så kan du bygga på pythonscriptet och du kan få se mina tillägg men det kommer att ta dig lite tid att komma dit.

MQTT behöver du inte installera om du tror att du aldrig kommer få någon användning för det. I så fall får du plocka bort MQTT-specifika rader från pythonskriptet.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
Moi!

Jag var medlem i Fronius solar.Web Premium och de skrev tidigare att mitt medlemskap skulle vara 30 år. Idag raderade Fronius mitt medlemskap . Nu kostar det en slant om man vill vara med. Vad man går miste om ifall man inte betalar för Premium är väl främst "Daily production and consumption curves" för mer än 3 dagar.

Men nu har jag ju min egen databas så jag tror inte jag kommer att bli Premium-medlem.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

TommyE
Jag mailade och frågade vad "f.n dom håller på med", men med vänligare ord. Dom kan ju inte ge mig premium i x antal år och sedan ta tillbaks det.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Perwis
Stort tack. Då vet jag var jag ska börja.

Sen ang. fronius undrar jag också vad de håller på med? Jag säljer nog fler Fronius genom att jag visar deras app på min telefon för alla som är intresserade av solceller än vad de skulle tjäna på min prenumeration.

Men desto större anledning att fixa en egen lösning.
[...]

Hyvä päivä!

Jag kände att det behövdes en egen tråd för Fronius tar numera betalt för Solar.web Premium så jag startade en sådan.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
Perwis wrote
Stort tack. Då vet jag var jag ska börja.
Om du behåller MQTT i scriptet så kan du exempelvis prova att installera Node-RED för att få saker att hända vid olika "events". Som en rolig övning kan man exempelvis låta spela ljudet av en kassaapparat i ditt Sonos högtalarsystem varje dag då solel-produktionen (första gången på den aktuella dagen) överstiger den egna konsumtionen (export sker).

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
Hyvää päivää!

Idag är det soool!

Jag provar mig fram i Grafana vad det är jag vill se för data i mitt Grafana Dashboard. Jag ändrar på det lite varje dag men tycker att det börjar likna något som jag kan gilla.

Tjo på er!

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

fredriko
Kul tråd!

Jag är mitt uppe i att installera solceller hemma och kommer ha en Fronius/Smart meter kombo.
Vill inte heller betala för Premium så om tiden infinner sig så tänkte jag också bygga mig en egen lösning.

Jag har ingen lokal server utan tror jag kommer begära ut data mha molnfunktioner i Azure, lagra historisk data på fil och pusha realtidsdata till någon strömningstjänst (PubNub t.ex.), för att sedan visualisera det i Microsoft Power BI.

Helt gratis vad det verkar!

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

fredriko
Är Fronius Push Service en premiumfunktion?

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
fredriko wrote
Är Fronius Push Service en premiumfunktion?
Nej det är det inte, det går utmärkt att konfigurera utan tillgång till Fronius Solar.web Premium

[...]

Kul att det finns någon mer som gillar att greja med liknande saker!

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

fredriko
Hepp!  Smidigt

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Det finns faktiskt en liten work around premium tjänsten. Helt enkelt skapa gäst access och använd den, du blir då utloggad och får se flera av premium tjänsterna. Fantastiskt :-)

Ex denna är premium och jag kan inte se den när jag inloggad, men som gäst går det bra.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Jag har nyss fått mitt system installerat och ville nu testa apiet på enklaste sätt genom att i browsern knappa in en url:
192.168.xxx.yyy/solar_api/GetAPIVersion.cgi

Men jag får inget svar, det går inte heller att få ett svar genom att pinga.

Växelriktare: SYMO 7.0-3-M(1)(#1) med datamanager.

Solarweb.com funkar så nätanslutningen verkar ju fungera.
Vad jag förstått så är det http man använder som ju har som standard port 80 men kan det vara en annan port som används?
Tacksam för svar.
12