Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

M A Numminen
larand wrote
Hej,
Jag har nyss fått mitt system installerat och ville nu testa apiet på enklaste sätt genom att i browsern knappa in en url:
192.168.xxx.yyy/solar_api/GetAPIVersion.cgi

Men jag får inget svar, det går inte heller att få ett svar genom att pinga.

Växelriktare: SYMO 7.0-3-M(1)(#1) med datamanager.

Solarweb.com funkar så nätanslutningen verkar ju fungera.
Vad jag förstått så är det http man använder som ju har som standard port 80 men kan det vara en annan port som används?
Tacksam för svar.
Moin!

Om du inte kan pinga din växelriktare så får du börja felsökningen där.

Det första du behöver ta reda på är om växelriktaren har fått en IP-adress via DHCP av din router. Gå in på din router och titta. hur man gör det beror helt på vilken router du har. När växelriktaren har fått en IP-adress så är den i och med det också ansluten till ditt LAN och det ska gå att pinga den. Detta under förutsättning då att din installatör konfigurerat växelriktaren för att ansluta till ditt lokala nätverk med DHCP. Är den konfigurerad med fast IP (vilket inte är omöjligt, men onödigt) så får du ta reda på vilken fasta IP-adress som angetts i växelriktaren och kontrollera att adressen inte används av någon annan klient samt ligger inom adressutrymmet för ditt LAN. Rekommenderar att man använder DHCP i kombination med en fast definition i routern att den alltid ska ge ut den IP-adressen till klienten med den aktuella MAC-adressen.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Problemet var att jag inte insett att växelriktaren hade ett eget wifi för detta. Jag trodde ju att det var det nätverket som kopplats till min router.

Ok Jag löste detta genom att aktivera den speciella wifi anslutningen och sedan funkade det.
Men efter min lunchpause så hade nätverket timat ut och jag kunde inte logga in igen. Nätverket hade dessutom bytt SID-namn till "FRONIUS_Timedout_..."
Jag undrar hur det kommer sig och varför går det inte att logga in igen?
Någon ide??

[...]

JA!

Du skall konfigurera växelriktaren så att den ansluter sig till ditt befintliga WiFi. Det inbyggda nätverket kan du ansluta till initialt så att du kan konfigurera om den. Därefter ska du inte ha något inbyggt Fronius-Wifi aktiverat längre.

Prova att starta om växelriktaren så kanske "FRONIUS_Timedout_..." byts till något som du kan koppla upp dig till så du kan få konfigurerat den.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Den är ansluten till mitt befintliga nätverk och har en ipadress men på den adressen svarar inte växelriktaren men då jag kan använda webplatsen "solarweb.com" där jag kan logga in och se hur växelriktaren arbetar så är ju allt i sin ordning vad jag kan förstå men jag kan trotts detta inte på något sätt kontakta den ipadressen. Att den inte svarar på ping behöver ju inte vara något fel, den kan ju vara konfigurerad för att inte svara på ping.

I växelriktarens display kunde jag gå in på setup och aktivera wifi igen då den stoppat.
Så om du säger att jag skall använda mitt befintliga wifi vilket var det jag försökte med från början och inte använda det inbyggda wifi, ja då vet jag inte vad jag skall göra - får väl kontakta installatören om nu han vet nå't. Jag skall kolla i setup-menyn om det finns något där jag kan ändra men jag har ju följt instruktionerna som FRONIUS har.

Rubriken i websidan i nedastående länk:
Fronius Datamanager web interface not available(Via WLAN accesspoint or LAN)
https://www.fronius.com/en/solar-energy/home-owners/contact/support-for-pv-system-owners/having-problems-with-a-device

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Helt obegripligt, nu kan jag pinga på det befintliga wifi:t utan att jag ändrat något. Det funkar också att skicka frågor.
Verkar som att jag behövde aktivera det interna wifit och när det sedan timat ut och kopplat ner sig så hoppade funktionen igång.
Kanon! Då slipper jag ha ett extra nätverk att ansluta till.

Tack för hjälpen - det är bra att kunna få diskutera med någon annan än sig själv - det brukar gå lite lättare då.

//LG

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Arne
När man konfigurerar växelriktaren 1:a gången då gör man det via växelriktarens trådlösa nät(WiFi). Då aktiverar man Wifi:t via knapparna på växelriktaren och jag har för mig det är aktivt bara ca 1 h. Tanken är väl att ingen främmande ska kunna gå in via WiFit och röja runt i växelriktaren. Men den aktiveringen av WiFit gäller bara för konfigurering. I övrigt ska växelriktaren kunna kommunicera med ett internetmodem via sitt WiFi och komma åt Froniusportalen och ladda upp data.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Ok, det funkar bra nu och jag har installerat grafana, influxdb och mosqiutto så jag är på gång ;-)
men jag saknar ett fält för total daglig AC-förbrukning I solarweb.com finns ju ett fält som visar den totala förbrukningen i kwh men jag hittar inget i API:et. Kan det vara jag som läser för dåligt eller finns det ej?

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

Vilken totala AC förbrukning(kWh) menar du?

Om du tänker på hushållets totala dygnsförbrukning(kWh), då behöver du ha en Fronius Smart Meter som mäter vilken effekt som går via servis-kabeln och ut(eller in från) på allmänna elnätet, och hushållets dygnsförbrukning(kWh) beräknas av växelriktarens produktion och smart meter värdet. Eller Smart Metern är monterad och mäter direkt hushållets effektförbrukning. Man måste gå in i menyn på växelriktaren och tala om för växelriktaren hur och var man kopplat Fronius Smart Metern.

Jag har aldrig petat med några Apier. Jag vet bara att ska man få visat hushållets förbrukning på FroniusPortalen behövs en Fronius Smart Meter och att man har talat om för växelriktaren var man har kopplat den.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Ja helst vill jag ju ha husets reella förbrukning men om man får inmatad energi från nätet så har jag ju uppmätt solenergi som jag kan dra ifrån.
Smartmeter har jag ju men det är ju api:et som jag kan läsa av som måste ha den informationen. Det är ju den jag loggar.

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

TommyE
Hej.
Det finns inget fält för totalt konsumerat. Men det går att räkna ut. Jag använde det här (eller något liknande) för att få fram det.

https://github.com/Blackpaw/fronius-pvoutput/blob/master/fronius.php

Re: Fronius Solar API (JSON) - Vad kan göra med det?

larand
Tackar!
Det där ser väldigt intressant ut, ska testa det så snart som möjligt.
12