Framtida projekt 1kW

Percy
Hej!

Jag har ända sedan vi byggde hus för 1,5år sedan gått omkring och tittat på garagetaket, och dagdrömt om solpaneler. Förhållandena är någorlunda goda, söderläge, 27% lutning och endast en tall i vägen som skuggar lite vår och höst när solen inte når så högt. Finanserna räcker inte till någon stor anläggning och jag är främst ute efter att täcka den egna förbrukningen sommartid. Överskottet går givetvis till nätet...

Resonerar som så att med en sådan liten anläggning vore micro inverters den bästa lösningen då man kan mata alla tre faser. Då täcks den egna förbrukningen med FTX, disk, tvätt, cirkulationspumpar, standby apparatur och bergvärmepumpen någorlunda. Skall jag åt topparna måste givetvis fler paneler upp...

Funderar på 4 st 240Wp med 4 st Involar micro inverters

Vad behövs annat i elväg förutom kablar m.m, säkring mellan central och panel?

Takkonstruktionen hade jag tänkt i trä. Bor i Finland och solel har inte kommit lika långt här som i Sverige, så det blir knepigt att hitta vettiga skenor. Har ett betongtegeltak men det skall nog gå att fixa fästen i läkterna.

Det finns att fås energistöd för solel här också, dock max 25% av investeringskostnaderna, men med villkoret ringa inkomster, vilket troligen överskrids i mitt fall.

Låter dessa tankar vettiga?

Re: Framtida projekt 1kW

Lunken
Om jag inte är helt ute och cyklar behöver till det du funderar på en eGate också.
Den kopplas in på tex fas 1, för att få till alla 3 faser via micro inverters behövs 3 st eGate.

Det som behövs till är väl en brytare att kunna koppla bort anläggningen.

Vart i Finland bor du, om jag får vara lite nyfiken?

Kan annars rekomendera REPS i södra finland till takkonstuktionen, skenor och krokar mm.
Tog själv hela min anläggning från REPS, prata med johan där.

Re: Framtida projekt 1kW

Anders J
Nej, du kan lägga mikroinvertrarna direkt på faserna (naturligtvis via brytare). Jag har tre på varje fas, en separat elmätare som ger 1000 pulser/kWh, brytare och så en kabel till en säkringsgrupp.

Det är ju ett krav för solcellsbidraget att man håller koll på produktionen och dessutom är det ju rätt kul. Ändå roligare är det ju om man registrerar pulserna, det är ju litet kul när man sitter på ett tråkigt standardiseringsmöte i London och tittar efter och undrar om solen lyser hemma i Gryt. Jag använder e-logger från Energibutiken, men det det finns ju flera sätt...

Så även om det bara är fyra paneler inledningsvis, så se bara till att få hem dem och upp med dem, sen är du fast!

2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Framtida projekt 1kW

Percy
Bra att det inte behövs någon dyr kringutrustning. Elmätaren byter elbolaget ut, men den håller väl koll på försäljning till nätet i alla fall, men inte den energi man tar tillvara själv. Annars är ju en logger2020 bra får många saker. (har separat trefas mätare på bergvärmepumpen)

Skulle jag i detta skede köpa ihop ett system på 960Wp så kommer jag fram till ca 1.6€/Wp. paneler och inverter 1150€, ställningar, kablar, frakt installation ca 450€. Återbetalar sig på 13-16 år utan externa bidrag... Blir mer en hobby då :)

Lunken: tack för tipset med skenorna! Har nog ärende till södra Finland nu som då så det är ett bra alternativ. Bor i Nykarleby, Österbotten.

Re: Framtida projekt 1kW

Energibolaget mätare kan de ställa ir ögat vad den skall visa, jag ville att den skulle visa köpt energi, för min energidisplay, och elmätaren som sitter på solanläggningen har en ir öga som sänder in till en egen display, så jag vet vad jag producerat, vet vad jag köpt, men ingen aning om vad jag sålt.

Skulle med vilja kunna läsa produktionen via app eller liknande.

/A

Re: Framtida projekt 1kW

Norrlandssol.
Missade..

Jag har med involar microinverter, 9st med 9st 240w, men ångrade att jag ej tog 290-300w, som ökar verkningsgraden betydligt..och kostnader marginell.

Hur många paneler rymmer du? Annars börja med 4 paneler, och mycket lätt att bygga ut, och betydligt lättare då, då man slipper pappersarbetet..men skall man vara hård så en ny färdiganmälan inlämnas.

Re: Framtida projekt 1kW

Percy
Hej!

det ryms nog betydligt mer än 4 paneler, det är mer en kostnadsfråga. Vad är det som du vinner på att ha mer effekt på panelerna? Är det inte 240w som är max vad invertern klarar av att omvandla? har inte riktigt koll på hur det hela fungerar, men det är ju därför som jag är här...

Nykarleby ligger ju i jämnhöjd med Umeå, hur många kWh snittar du på din anläggning?

Re: Framtida projekt 1kW

Norrlandssol.
Jag monterade denna i Sept, så ganska färsk, tycker den går lite dåligt trots bra sol, 1850w tror jag verkar vara Max..

Kolla på denna länk, här köpte jag mina 22st 290w paneler, de rekommenderar 290w på microinverter..

http://www.ev-power.eu/Micro-Inverters-1/GridFree-Micro-AC-Direct-Invertor-DC-AC-230V-230W-CE.html

Mycket smidiga att ha göra med, snabb mailkontakt, super snabb leverans! Endast några dagar upp till Norrland, och mycket prisvärt.

Bygger just nu på huset som är Öst/Västläge 6380w..

Re: Framtida projekt 1kW

Det är ganska sällan som solpaneler ger sin märkeffekt, och därför brukar man överdimensionerna panelerna relativt växelriktaren så att DC-märkeffekten för panelerna överstiger växelriktarens maximala AC-effekt.

En växelriktaren märkeffekt anges som maximal effekt på AC-sidan. Men det finns även förluster i växelriktaren så för att nå upp till AC-effekten måste DC-effekten från panelerna vara lite högre.

Så det är alltså två skäl till att lägga DC-effekten högre än AC-effekten:

1. Förluster i växelriktaren
2. Det är väldigt sällan DC-märkeffekten uppnås i praktiken

Olika tillverkare har olika rekommendationer för hur mycket man bör överdimensionera, men det ligger runt ca 10% ca.

Re: Framtida projekt 1kW

magneten
Då du skall ha dina paneler i samma vinkel och utan besvärande skuggningar under dagen hade jag personligen valt en central växelriktare istället som förmodligen kommer att ge dig 10-15% högre totalverknigsgrad (drivmedel på forumet har gjort en del jämförelser) med en central växelriktare har du den känsliga utrustnigen inomhus och du kan lätt och billigt bygga utt med några paneler till senare (vilket du förmodligen kommer att vilja)

Min elmätare mäter och summerar elen in/ut  på alla 3 faserna och registrerar bara totalsumman, det spelar alltså ingen roll att jag bara har produktion på en fas. Det blir alltså en direkt kvittning mellan faserna.

Re: Framtida projekt 1kW

Håller med om verkningsgraden, men betydligt bättre med microinverter för honom om han skall bygga efter ekonomin, börja att nätanslutna 4st, sen mycket lätt bygga ut, vilket är svårt med central växelriktare.

Re: Framtida projekt 1kW

Jansimon
Skulle säga att det inte är svårare med central inverter! Med lite planering vet man vart man vill, sedan planera inköpen efter det. I slutänden har man en optimal anläggning med högre verkningsgrad och bättre ekonomi. Tror detta är bättre. :)

Re: Framtida projekt 1kW

Norrlandssol.
Jo men svårt att då börja med 4st paneler, blir en ganska liten central växelriktare för att få detta att funka, och i andra änden blir den full ganska fort..

Re: Framtida projekt 1kW

Jansimon
Det är förvisso sant. Gränsfall att nå upp till startspänning för en normal inverter! 8st. Paneler och central inverter hade sett bättre ut :) ja då är det bara Microinvertrar som återstår.... Eller..... Ta ett lån :D

Re: Framtida projekt 1kW

Norrlandssol.
Aldrig lätt..! Bäst att ha pengar och beviljat bidrag och perfekt läge mot söder.

Ångrar litegrann microinverters, men husets nock skuggar, samt att ville ha 3-fas, men i efterhand när man köper/säljer så kvittar detta, och vidare ångrar jag att jag ej sökte betydligt mer bidrag, men köpte växelriktaren till sommarens utbyggnad på förra bidraget, och har sökt bidrag för solpanelerna, men pengarna slut, men ansökan ligger kvar..så vi får se..

/A

Re: Framtida projekt 1kW

jansimon
Ja känner igen mig. Lätt att vara efterklok :) Å så är det ju pengar som styr.  Men idag, med prisnivån på solpaneler kontra räntor så kan man ju faktiskt kalkylera på en investering som förvisso tar längre tid att räkna hem, men man kan då optimera anläggningen på bästa sätt.

Re: Framtida projekt 1kW

Percy
Det är väl en evighetsfråga vad som är bättre, micro eller central. Ifall jag sätter upp solpaneler är två saker säker: sker med egna pengar och det blir nog närmare 4 än 8st. Lån är inte att tänka på men nyss nybyggt hus. Varken jag eller banken är intresserade :)

Jag inte insatt i alla för och nackdelar, men vet att central inverter är effektivare under optimala förhållanden. Men livslängden är väl kortare pga högre slitage/kraftigare ström. Micro är väl ännu relativt nytt så där är väl livslängen ett frågetecken, men garanti på 25år låter bra.

I och med att jag främst i början försöker få ta del av elen själv, alltså vill ha 3fas, blir micro mer attraktivt.  Sen hur stor skillnad det är mot att ha 1fas och sälja mera vet jag inte, men har räknat ur att ifall jag får använt alla el själv i ett 1kW system (smått orealistiskt), har jag en pay-off tid på 11år. får jag 50% egen användning och 50% sålt är pay-off tiden ca 16år. här räknar jag in 3% årlig prisökning på el och effektminskning på panelerna (80% kvar på 25år), men inte olika invertrars inverkan.

Men en viktig faktor är att jag kommer att börja smått, sen öka om jag fastnar i solcellsträsket...

Re: Framtida projekt 1kW

jansimon
Du kommer fastna :)

Re: Framtida projekt 1kW

Percy
jag är illa rädd för det, är ju fast i teorin redan :)

orsaken till det hela är att vi skaffade en större varmvattentank för att förbereda för solvärme, men har förstått att det inte går att räkna hem ekonomiskt med bergvärme. Men det finns en 3fas elstav i tanken, så dit kunde ju överskottet från solceller styras. Har dock förstått att det varken är helt enkelt eller ekonomiskt...

Re: Framtida projekt 1kW

Som sagt med rätt konfigurerad elmätare så påverkar det INTE din registrerade egenkonsumtion negativt med ett enfasanslutet system.

I verkligheten kan det i mitt fall se ut på följande sätt: produktion 3500w på en fas (L1 i mitt fall) om huset i samma stund konsumerar 1000W på varje enskild fas L1 L2 L3 (totalt 3000w alltså) så kommer det att stå -500W (export) på min elmätare.
(i verkligheten exporterar jag dock hela 2500W på L1 och importerar/köper 2000w totalt på L2 &L3)

Detta "kvittas" dock av mätaren som bara registrerar summan av import/export över alla tre faserna.

Ett enfassystem blir enklare och billigare att installera än ett trefas.

Gjorde en körning i Sunny Design: En SMA Sunny Boy 1600 TL kommer att fungera perfekt med 5-9st 240w paneler och den torde inte bli dyrare än 4 st microväxelriktare.

Så kan du tänka dig att börja med 5 paneler istället så finns det med denna lösning utrymme för 4 st till i framtiden :)
12