Framtida projekt 1kW

Re: Framtida projekt 1kW

jansimon
Har själv jordvärme och det valet gjorde jag för 10år sedan. Våran vedpanna gick sönder och valet stod mellan ny ved, pellets och jordvärme. Har inte ångrat mig ett dugg. Vårat hus är byggt 1898 och är på 170kvm. Vi förbrukar 18000kWh/år. Detta inberäknat el till förråd ute i lagårn och lite annat som inte är inberäknat i själva bostadshuset. Den bekvämlighet som jordvärmen ger är värd en hel del. Inget fylla på, ingen ved som promt behöver vara klar i tid (förutom den till alla kakelugnar/vedspisar med hög mysfaktor) Det har fungerat mycket bra. Nya målet är att "kompensera" bort våran förbrukning till 100% med solel! Vill bevisa att det går att bo/leva på en äldre gård, ute på landet men resurssnålt. Utan att hugga 20kbm ved varje år. Vi får se om jag lyckas......

Som det är nu så är väl elnätet det bästa alternativet att "buffra" elen.

Tänkte senast mitt på dagen att det enbart skall bli solceller. Hade en tanke om en ackumulatortank och ett gäng med solfångare ett tag, men.... "Bliv vid din läst" säger man. Jag kommer satsa enbart på solel framöver :)

Re: Framtida projekt 1kW

Norrlandssol.
Janismon, hur kvm paneler rymmer du? Och hur mycket måste du ha för att komma upp i 16-18000kwh/år? Vi kommer att ha ganska fullt på taket efter i sommar, men kommer att ligga nära vår årsförbrukning på totalt köpt energi, med 8585w installerad effekt.

Ja många har börjat med ved i större skala, men bekvämligheten kommer ofta ikapp.! Har en god vän som eldade köpt ved för 18000kr/år, nu borras det.

När vi byggde huset för 3år sedan satte vi in luftburen pelletskamin utan skorsten, endast rör genom väggen med fläkt på baksidan, och digital styrning, med många funktioner, vart 2 vintrar med lite halvstrul, sotning, köpa/bära in pellets mm mm, och förbrukade ändå mycket små mängder, sålde denna i våras, Oj så skönt..! Tyst och skönt, slipper höra popcornsljudet, kompressor värme..!

Huset har förbrukat strax över 7000kwh/år..

Och har lite med intresse att göra med, tycker det är kul..!

Inte svårare att ansluta en 3 fas anläggning än 1 fas anläggning.

Trevlig kväll..

/A

Re: Framtida projekt 1kW

Här är en tråd som beskriver 1-fas jämfört med 3-fas, och hur produktionen registreras av elmätaren:

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/En-fas-kontra-3-fas-utmatning-Inverters-td5002709.html

Även om man med enfasproduktion rent elektriskt skickar ut all produktion på en fas så kommer det i de allra flesta elmätare att registreras som om produktionen var fördelad på alla tre faser.

Re: Framtida projekt 1kW

Percy
Ok, då lärde man sig något nytt igen. blir kanske 1fas då, om...

snubblade över en Zeversolar 2000 som verkar lossna relativt förmånligt. Någon som hört om detta bolag? SMA äger 75% av bolaget enligt en snabb googling

Europeiska återförsäljaren hade ett paket på 9st 265Wp monopaneler och en Zeversolar 2000 för drygt 1800€ exl. moms + frakt. 0.73€/Wp + frakt, moms och kringutrustning...

Re: Framtida projekt 1kW

nelos
Det var nytt för mig, den har ett bra pris. Annars brukar växelriktare på någon kW vara svåra att få till ett bra pris, det är enklare från ca 3kW och uppåt.

Här är mer information:
http://www.zeversolar.com/products/product-detail/product/detail/en-eversol-tl2000/

Men man måste kolla upp att växelriktaren uppfyller alla krav som ställs i olika länder.
I Sverige måste det finnas vissa intyg, annars kan elnätägaren neka inkoppling.

Vet inte vad som gäller i Finland, men det finns säkert något liknande.

Här är en lista med länder där växelriktarna är certifierade, den listar "EU", men inte specifika länder:
http://www.zeversolar.com/fileadmin/user_upload/PDFs/zeversolar_Certificate_overview.pdf

Värt att kolla upp.

Re: Framtida projekt 1kW

jansimon
På papperet så har den bra data. Ja lite lågt maxvärde på DC:n, samtidigt är ju det automatiskt en begränsning pga av maxeffekt, vilket gör att 500Vdc räcker gott och väl. Låga startvärden. Så bara den
har godkända papper för Finland som Nelos säger så verkar det ju riktigt bra.

Re: Framtida projekt 1kW

Har idag strax under 50kvm anläggning, rymmer på det använda taket nästan lika mycket till. Skulle behöva ytterligare ca: 25kvm. Min plan är, om jag kan ro iland det ekonomiskt på något sätt..... Är att fylla ut den ytan jag ej använder idag på maskinhallen, sedan montera en fristående anläggning för resterande.

Men det gäller ju att få ihop det med ekonomin

Det finns väl risk att värmepumpen behöver förnyas inom en viss period..... Nytt avlopp...... Nytt tak på lagårn.... Å så undrar man var pengarna tar vägen... Som min fru brukar säga: "En hyreslägenhet kan man också bo i"