Försäljning av överskottsel

Lars
Jag satte upp en anläggning på 8,8 KW med uppskattad årsproduktion av 7 250 kWh/år Jag har 31 st SolarWorld sunmodule Plus 285 Wp mono black ( 19 st på platt tak coch 12 st på tak med 45 graders lutning taket ligger i västlig riktning utan några hinder för trä eller liknande. Huste liggen i sydvästra Skåne. Växelriktare SMA stp tripower 7000TL-20
Anläggningen köptes nyckelfärdig av Solect Power i Vilshult. Min elleverantör är Eon. Årsförbrukningen är beräknad till 26 000 kWh före solcellsanläggningen.
Min anläggning startades den 4 september 2015.
September 2014 hade jag en förbrukning på 2310 Kwh
September 2015 blev förbrukningen 1067 kWh (solig månad) detta förde med sig att jag sålde tillbaks till Eon 187 kWh och fick en "producentfaktura" på SEK 58 inkl moms.
Det var under 5 dagar i september som jag hade så hög solcellsproduktion.
Enligt Eon så blir jag debiterad per timme och det känns lite fel. Min önskad hade varit att få på något sätt kvitta min producerad el mot min elförbrukning per månad eller en längre tidsperiod.
Är det någon som kan ge mig något råd om en elleverantör som skulle funka i mitt fall
Lars

Re: Försäljning av överskottsel

callec
Aktuell ersättning 1:a september 2015.
Ingen ändring från föregående månad:

Umeå energi: 1kr/kWh inklusive moms
http://www.umeaenergi.se/el/egen-produktion/overskottsproduktion

Sala-Heby energi: 0,80 kr/kWh exkl. moms (1 kr/kWh inkl. moms)
http://www.sheab.se/pdf/overproduktion.pdf

Falkenberg energi: 60 öre/kWh, inklusive moms
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Skellefteå Kraft: 60 öre/kWh inklusive moms.
http://www.skekraft.se/privat/elavtal/producera-egen-el/

Sundsvall elnät: 42 öre/kWh.
http://www.sundsvallelnat.se/default.aspx?id=3044&ptid=0

Öresundskraft: Ersättning 40 öre/kWh exklusive moms
http://www.oresundskraft.se/privat/produkter-tjaenster/producera-din-egen-el/ersaettning-inmatad-el/

Ovan är hämtat från Nelos information som finns i annan tråd under kunskapsbank
Det finns fler som betalar hyffsat för din överskottsel.
Tyvärr så tillåter inte våra Svenska politiker nettodebitering som vore det bästa för alla

Re: Försäljning av överskottsel

Lars,

Du skulle inte vilja lägga dina uppgifter(litet snyggt uppställda) i tråden:
solcellsanläggningar-projekt? Där hör det hemma, det du rabblar upp här över din anläggning.

Att kvitta solströmsproduktionen mot köpt ström, kalendermånadsvis, och inte få ersättning för ev.
högre solströmsproduktion än köpt ström, skulle vara väldigt ofördelaktigt för dig.
Tänk sommarmånader. Om man överhuvudtaget skulle gå med på något sådant,
så bör det vara årsvis kvittning.

Callec har glömt Sölvesborg Energi, som betalar 1,15 kr/kWh, exkl. moms
och 180 kr per elcertifikat, exkl. moms. Detta är inte dåligt.
Sölvesborg Energi kräver att du även köper din övriga ström av dem.
Av de som Calle radar upp, betalar ingen av dem så bra.

Jag vet inte vad du nu får betalt för dina elcertifikat av EON.
Men du får tydligen för såld solström till EON blygsamma 0,248 kr/kWh, exkl. moms,
  0,248=(58/1,25)/187 .

Det luktar, som om du skulle behöva byta elhandlare för att få anständig ersättning för din solström.
Förmodligen har du nu 1 kalendermånad uppsägning av ditt avtal för försäljning av solström.
Dvs säger du upp före den 30 okt, 2015, blir du fri den 1 dec. 2015.

Med:
ersättning på 1,15 kr/kwh.
skattereduktionen på 0,60 kr/kWh.
nättnyttoersättning på ca 0,05 kr/kWh.
elcertifikat på 0,18 kr/kWh.
så får du 1,98 kr/kWh, exkl. moms, för solström du matar ut på allmänna elnätet.

Du köper fulström av din elhandlare till ca 0,75 kr/kWh, exkl. moms, ca 0,94 kr/kWh, inkl. moms.

Det bästa är alltså att under ljusa tiden på dygnet mata ut så mycket som möjligt av solströmmen på allmänna elnätet, och köpta tillbaka efter skymningen.

T.ex. om man kör diskmaskinen(förbrukar ca 1 kWh) dagtid, då solcellsanläggningen är idrift
och diskmaskinen enbart tar solström, ja då har man ingen kostnad alls för den kWh.

Men, om man istället avstår att diska på dagtid, då går den kWh istället ut på allmänna elnätet,
och man får 1,98 kr, exkl. moms för den. På kvällen, då solen har gått till sängs, kör man diskmaskinen,
och man köper då fulström  1 kWh för 0,94 kr, inkl. moms. Genom att ha förlagt diskningen till kvällen, har man tjänat 1,04 kr = 1,98 - 0,94. Så kan man göra med fler förbrukningar. 1 normal tvätt i tvättmaskin tar ca 1 kWh). T.ex. tidur(eg. skymningsrelä) på den elektriska varmvattenberedaren att endast gå då det är mörkt ute. Detta är bara några tipps. Norrlandssol här på forumet gör så, med framgång.

Att göra så här är alltså bättre än att kvitta utmatad solström mot köpt fulström.

Energiförbrukning för moderna maskiner:

1 disk i diskmaskin(vattenförbrukn. 11 Liter): ca 1,0 kWh.
1 tvätt 60 oC  i tvättmaskin(vattenförbrukn. 40 Liter, dock mest kallvatten): ca 1,0 kWh
1 dusch per person( 40 Liter 37 oC): ca 1,25 kWh.
1 bad i badkar (150 Liter 40 oC): ca 5,2 kWh.
6 koppar(0,90 liter) kaffebryggning: ca 0,1 kWh.

Har ni äldre maskiner, så drar de mer än så.

Man brukar ange som normal varmvattenförbrukning per dag och person:
45 Liter 45 oC-igt varmvatten = 1,8 kWh.
då antas kallvattnet hålla 10 oC, och som värms alltså till 45 oC.
För en 4-personers familj alltså 7,2 kWh/dag.

Re: Försäljning av överskottsel

Lars
OK
Jag kommer att föra in in mina uppgifter under tråden solcellsanläggningar-projekt
Tack för alla tips om försäljning av överskotts ström
Lars

Re: Försäljning av överskottsel

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Försäljning av överskottsel

Har fått brev både från Vattenfall att de sänker sin ersättning till 40öre + spotpris nästa år, och Falkenberg energi till 75öre inkl el cert, har idag vattenfall, ett byte kanske tål att tänkas på.

Och precis som Arne redan nämt, så bästa dealen är att gå på sparlåga dagtid när solen skiner, helst om man säljer elen till betydligt dyrare än den köps in, jag laddar VV på natten och diskar/tvättar på kvällen.

/A

Re: Försäljning av överskottsel

filip71
Norrlandssol. wrote
Hej

[...]

Se upp för momsen, för här blandar du två olika avtal med och utan moms. Vattenfall är spot+40 ex moms dvs knappt 60 öre. Falkenberg är 60 öre ink moms dvs 48 öre. Väljer du falk-avtalet med elcert för 75 öre ink moms så får du 120 kr/certifikat vilket är rena rånet jämfört med det verkliga priset. Jag har jämfört runt lite på egen hand och trots att Vattenfall sänker rejält så gör alla andra det också till årsskiftet och därmed blir VF relativt de elbolagen inte så dåliga trots allt - kanske inte bäst men långt ifrån sämst. Telge betalar t.ex. endast spotpriset. SHEab ger 50 öre men du får behålla cert som de sedan köper i efterhand vid årsskiftet till nära nog marknadspris så om man inte kan sälja sina cert på annat sätt så är SHEab nog bäst betalt nästa år.

När det kommer till "bästa dealen" så beror det faktiskt lite på syftet man har med sin mikroproduktion. Om det handlar om att maximera sin inkomst så förbrukar man sin el på ett sätt. Om man vill göra största möjliga miljönytta så kanske man ska förbruka den på ett annat.

-filip

Re: Försäljning av överskottsel

Lars
Jag har bl.a. varit i kontakt med Sölvesborgs el och ett avtal är på väg. Troligt att jag väljer dem.
Lars

Re: Försäljning av överskottsel

Bra, Lars!

Då kommer du att vara väl förberedd inför nästa solsäsong och kunna skörda duktigt.
Sölverborg Energi, de har själva en solcellsanläggning.
Kanske är det därför de är så positiva till förnyelsebar energi?

Re: Försäljning av överskottsel

GustafH
Lite sent svar.

Förstod inte om Eon var din nätägare eller bara leverantör. Vi bor också i Skåne och har kraftringen som nätägare och de betalar 1,75 inc moms/Kwh och de använder sig av nån typ av kvittning. det du säljer sparas för att dras av på kommande räkningar.

Re: Försäljning av överskottsel

GustavH

Ni får alltså 1,40 kr/kWh, exkl. moms för er sålda solström av Kraftringen.
Det är bra det. Det skulle man allt gärna vilja få för sin solström.
Vi får nu endast 1,15 kr/kWh, exkl. moms.
Men Kraftringen, vad jag förstår, köper till ett sådant pris endast solström av sina elnätskunder.
För andra betalat de tydligen endast per kWh en spottstyver minus 2 öre.

Kvittningen som Kraftringen tillämpar är väl ingen kWh-kvittning,
utan kvittning av kronor såld solström med kronor köpt fulström.

Re: Försäljning av överskottsel

GustafH
Jo krav på att man är både nät och elhandelskund. Även krav på anlägging 10Kw eller mindre. vi har 12,2 Kw paneler men en 10Kw växelriktare så vi räknas dit. Yupp det är kvittning på kronor inte Kw

Re: Försäljning av överskottsel

callec
All el levererad ut på nätet realiserar en ersättning från nätbolaget, så kallad "nätnytta".
För min del är det Gbgs Energi som betalar 6,5 öre/kWh plus moms. Detta sedan 20 månader tillbaks.

När nätbolagen höjer nätavgiften borde även ersättningen för nätnyttan höjas.
Jag har inte fått någon höjning för nätnyttan.
Är det någon som har fått höjd ersättning för nättnyttan?

Re: Försäljning av överskottsel

Hur ser årets bud ut från försäljning av solel? Har vattenfall...som idag verkar 40öre plus timspot, rätt kasst alltså..

/A

Re: Försäljning av överskottsel

magneten
Är oxå kvar hos Vattenfall då de bjuder på min årsavgift samt i get påslag på spot priset unet ytterligare ett år. Vilket ju oxå är värt en del...600 spänn i mitt fall har jag för mig då jag köper ca 5000kwh/år

Re: Försäljning av överskottsel

Stefan_N
Vad har hänt i år när de sänkt ersättningarna så kraftigt? Boom för mikroproduktion?

Re: Försäljning av överskottsel

Norrlandssol.
Hej..

Beror nog på att staten sponsrar med 60öre på skattsedeln...

Re: Försäljning av överskottsel

TommyE
Sänkte dom inte inköpet direkt med 60öre när statens 60öring kom? Jag har som ett minne av det iaf. Vill minnas att jag slängde alla mina kalkyler och planer på investering i papperskorgen då. Sen hittade jag tillbaks dom och fortsatte, men med betydligt sämre förutsättningar.

Jag känner att det är något annat nu, har vi blivit för många så att det börjar kännas i vinstmaskineriet? Eller är det så att dom måste gå plus på alla kunder för att inte visa minus i någon rad/kolumn? Osäkerheten runt sälj-prisbilden gör det i vilket fall betydligt svårare att visa på en pay-off kalkyl åt osäkra köpare.

Re: Försäljning av överskottsel

Stefan_N
Håller helt med dig TommyE. Eon vill sälja anläggningar på totalentreprenad, klar med mätare bytt på några veckor och att man då får spot + 12 öre. Jag är låst till Eon till dec får spot - 5 öre och fick ingen hjälp av Eon att bli klar med min anläggning. Får se nu om min föranmälan hamnar lååångt ner i inkorgen.

Re: Försäljning av överskottsel

Westcoast
Undersök om du kan betala en liten peng för att avsluta avtalet i förväg?

Det kunde jag med min gamla leverantör... (inte EON)
12