Förbrukning/ andel solenergi.

Andreas
Hej i kvällen..

Hur stor del täcker er solenergi av den totala förbrukningen på villan?

/Andreas

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

nelos
Vi brukade ligga upp emot 19000 kWh per år tidigare, men nu har vi installerat bergvärme som gör att
årsförbrukningen ligger på under 9000 kWh per år(!)

Mitt bergvärmeprojekt finns beskrivet i denna tråd:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Energiprojekt-del-1-Bergvarme-td5001232.html

Bergvärmesystemet har om några dagar varit i drift i ett år, så jag kommer uppdatera bergvärmetråden med mer information när augusti är slut.

Vår elförbrukning de senaste 12 månaderna har varit lite drygt 8000 kWh,
men då har vi haft solenergi under de sista tre månaderna, annars gissar jag att de hade blivit uppemot 9000 kWh.

Solpanelerna är på 7.2kW totalt. Vi får se vad de ger under ett år, de är ju ganska långt från optimal placering.

Men jag hoppas på en produktion på upp emot 6000 kWh.

Då ser det alltså ut så här:

Elförbrukning:  9000 kWh
Elproduktion:   6000 kWh

Solcellerna kommer alltså täcka 2/3 av energibehovet, och kvar blir 3000kWh som vi får köpa från elbolaget.
Men nettobebitering är ju ännu inte infört så ska man räkna rent ekonomiskt på det så blir det mer invecklat.

Jag vet ännu inte hur stor vår egenutnyttjandegrad kommer bli, dvs hur stor del av energiproduktionen som vi kommer förbruka själva.

Att komma upp i 100% eller ännu större andel av förbrukningen skulle bara kräva 4 eller 5 kW extra solpaneler.
Men där sätter reglerna för mikroproduktion gränsen.

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

image

Följande diagram är min förbrukning/produktion per vecka. Tycker det ser bäst ut.

Det Röda är el som jag köpt. Grönt är el som solanläggningen producerat men jag själv använt. Lila är det överskottet som jag sålt.

Timmätaren kopplades in under vecka 2. Därifrån börjar data serien. V36-> har ännu inte inträffat men jag har redan förberett.

Totalt iår så har jag sålt 63,2% av det som jag producerat.
Av det jag konsumerat har 19.1% varit solel. Resten har jag varit tvungen att köpa in. I söndags så passerade jag 10MWh totalt producerat i år.
Skall tillägas att jag har medvetet kopplat in VVB och laddar LEAF’en enbart på natten. Jag köper in elen per timme och säljer den till Telje för 1,50kr/kwh. Alltså tjänar jag bäst på att använda billig natt el och sälja den dyra solelen!!

Sent: Thursday, August 29, 2013 9:41 PM
Subject: Förbrukning/ andel solenergi.

Hej i kvällen..

Hur stor del täcker er solenergi av den totala förbrukningen på villan?

/Andreas

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forbrukning-andel-solenergi-tp5002103.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Andreas
Hej igen

Intressant..!

Oj har tydligen missat Telge energi, vart Falkenberg energi, men läste nåt solcellsinlägg in en tidning, att anläggningen ej bör byggas större än huset förbrukar dagtid, för oss skulle det då räcka med endast 1 solpanel.!

Vi förbrukade förra året, utan solel, totalt inköpt energi 4900kwh, har kört luftburen pelletskamin i 2 vintrar, och denna har bidraget med strax under 3000kwh, men tröttnade på denna, bära in pellets och sota, aska, och detta "popcorns" ljud i vardagsrummet! Den åkte ut i våras..så blir kul och se vad huset förbrukar utan denna..

Vill helst komma under 8000kwh/år, kanske kanske..

/Andreas

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Hej Calle,
verkligen tydligt och informativt diagram Har du skapat det själv eller är det från någon sådan där site som man kan länka upp sin inverters värden mot?

SV: Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Jag har laddat ner Excel filer ifrån min nätoperatör EON och sedan gjort likadant med värden ifrån solaredge(växelriktaren).

Satt någon timme och fixade till diagrammen. Det krävs lite mattekolumner innan diagrammen blir dom man vill ha dem.
Jag har även en variant med månadsvärden över ett år och en drös med dygnsvärden över en månad.

Skickat från min Xperia™-smartphone

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forbrukning-andel-solenergi-tp5002103p5002107.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Andreas
Hur funkar Nissan då? Är det inte bökigt med sommarsemester? Resan till fjällen? För denna bil har som jag förstått det ingen fossilmotor som backup? Och 17-18mil, svårt att planera.

Men som vardagsbil torde den funka utmärkt, få som pendlar så långt, och vi norrlänningar har Motorvärmaruttag på jobbet, ladda! Men sambon åker en ny Focus kombi 1.6 Tdci, hon pendlar med den på 0.38liter/mil, och jag åker Toyota IQ, och kör den på ca 0.41Liter/mil, och dessa 2 bilar, årsmodell 2014 och 2010, kostar ca 270', och ändå en bit kvar till en Elbil..

Var nära att bygga en om en Prius till elbil, men funkade tydligen mindre bra att ladda bilen i kyla, men annars elbil med fossilmotor för att kunna åka litet länge skulle vara av intresse, men priserna är fantasi än..

/Andreas

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

filip71
Jag gillade Calles format så jag plagierade det. Tyvärr så blev det på månadsbasis eftersom australiensiska pvoutput tycker att en vecka börjar på en söndag vilket gjorde att mina värden från svenska Vattenfall hamnade en dag snett... och fredagsorken är låg.
Y-axeln är kWh... Tårtan är på totalen på året.
Notera att jag byggde ut mina solfångare från 2,88kWp till 7,28kWp den 25:e maj... därav skuttet i produktion i juni.

(Edit: Bilden blev fel - nu ska den vara rätt)

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Nissan LEAF är den bästa bilen jag ägt. Helt underbar att köra. Drar iväg snabbt, nästan helt tyst och inga ryckningar.

Den har 22-24kWh batteri beroende på hur man räknar. Räckvidden på en fulladdning är om man tokkör, vintertid och motorväg så kan man kanske tömma batteriet på 8mil. Men om man snålkör det är sommar och man kör på vanlig landsväg så kan man nå 14mil.

Om det är helt plant, AC/värme avstängt, 20grader ute, håller konstant 40km/h och ECO läge så skulle man teoretiskt komma 25mil.

Man väljar lite hur långt man vill komma beroende på körstil. Jag kör numera mycket lugnare. Ler

Den drar 0.13->0.24kwh/km. Så när jag pendlar nu till jobbet 9,5mil i Stockholmstrafiken inget problem.

Jag laddar den varje natt vid garaget. Om jag skulle behöva åka lite extra så finns det idag snabbladdare (50kW!!, 500V, 125A) så att man kan på 20min fylla på med 50% mer el. 4 st finns i Stockholmsområdet idag, gratis att använda. Sedan finns det 2 i Uppsala, 1 Västerås och 1 i Ludvika. Längre bort än så så blir det till att ta längre pauser. Men många MAX och McD har gratis el i 16A uttag men att vänta 4-5h och sedan köra 1-1,5h är ju ingen höjdare.

Så till Fjällen så blir det bensinbilen.

Kolla in om elbilar på www.elbil.forum24.se sök på Nissan
Laddstolpar på www.uppladdning.nu det finns även en app!

Tips är att räkna på hur många gånger per år som du gör körningar som är längre än 15mil och en pause på 8h.
Med min gamla jobbpendlarbil så var det bara 8 körningar på 7 år. Då skulle jag kunnat tagit bensinbilen istället.

Dyr att köpa, ja. Men jag kör leasing och har egen firma. Skatten är låg och förmånsvärdet lågt också.
Måste man ändå ha 2 bilar varför inte den ena som elbil.

Åk till en LEAF handlare och provkör. Man kan oftast få låna en gratis över några dagar för att testa. Det gjorde jag. Rekommenderar www.mbil.se i Bromma.

Sent: Friday, August 30, 2013 7:16 PM
Subject: Re: Förbrukning/ andel solenergi.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forbrukning-andel-solenergi-tp5002103p5002110.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Andreas
Hej igen

Ja då förstår jag bättre, håller helt med på körstilen, Fjällen till Påsk och nån längre sommartur, väldigt få gånger på året man åker längre än 10mil

Tänkte vidare, vad kostar en service? Borde inte vara så direkt ingående arbeten som krävs? Eftersom huvudpunkten att byta motorolja är borta.

Vi lever mycket miljövänligt nu, och detta med elbil lockar, helt klart! Sen att jag har 3mil T&R till jobbet, Samvon har 4.5-5mil, och ladda på jobbet..!

/A.

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

calle
Jag har kört min nu i ett år och närmar mig första servicen. Tänkte snart ringa runt å kolla vad det skulle kosta. Har just nu ingen koll.

Det är mest att kolla att bromsarna fungerar som de ska och uppdatera lite mjukvara. Inge slabb. Ler
Alla 192 batterierna övervakas av Nissans eget system Carwings. Det rapporterar om något konstigt inträffar och man blir uppringd och de vill då kolla på bilen. Riktigt bra. De har ett speciellt batteri test men det verkar inte ge så mycket mer än ett ok.

Sent: Sunday, September 01, 2013 11:33 AM

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forbrukning-andel-solenergi-tp5002103p5002117.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: SV: Re: Förbrukning/ andel solenergi.

hej calle, du skrev "Jag har laddat ner Excel filer ifrån min nätoperatör EON och sedan gjort likadant med värden ifrån solaredge(växelriktaren)." Menar du med värden från solaredge(växelriktaren), värden från själva växelriktaren eller från SolarEdge monitoringportal? Undrar alltså om det går att plocka ut data från växelriktaren att leka med själv?

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Jag tankade ner siffrorna ifrån solaredge portal. De lagrar datat i minst 18månader. dvs data loggat var 3e min ifrån varje panel. Den mer övergripande datan över systemet lagrar de i många år. Minns inte riktigt hur länge.
Min anläggning på 50 paneler genererar ca 250Mb av loggdata per år! så man förstår att de inte vill lagra allt i evighet.

Det finns dock ett service program som man kan köra emot växelriktaren via RS232 och där kan man göra en hel del.
Alla logg värden skickad dock över till servern och verkar inte finnas kvar i växelriktaren.
Jag körde det programmet en del direkt efter att jag installerade anläggning. Har inte kört det på minst 1år.

Jag rekommenderar att du tar det ifrån portalen.

Sent: Friday, December 05, 2014 11:12 PM
Subject: Re: SV: Re: Förbrukning/ andel solenergi.

[...]
3,64kWp, 13x280W JA Solar JAM6(L)-60-280/PR, Skaraborg, 45° taklutning, Azimut 196° syd-syd-väst.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Forbrukning-andel-solenergi-tp5002103p5006465.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

Mono Wafer
tack calle, ett service program skrev du, finns det att ladda ned från SolarEdge?
En annan sak, jag har för ett bra tag sedan, någonstans läst om hur registreringen av anläggningen hos SolarEdge (SE) går till / hänger ihop, alltså möjlighet att som ägare ändå kunna regga sig som installatör. Kanske var det på detta forum, men hittar det inte, du har ju skrivit mycket om just SE här på forumet, var det möjligen du som skrev om detta och var hittar jag i så fall den texten?

Re: Förbrukning/ andel solenergi.

eftersom jag gillade calle's diagram så har jag nu gjort mitt eget efter samma princip. Mitt är dock bara per månad och så valde jag att vända på visningen. Jag valde att ha importerad köpt el som uppåtstaplar, är van att se kostnadsstaplar på det sättet. Nedan kan ni se två olika varianter på presentation.

Över nollinjen har vi alltså min konsumtion d.v.s. importerad köpt el (gul stapel) och egenanvänd egenproducerad solel (blå stapel). Under nollinjen min exporterade sålda överskottsel (röd stapel).

Här visas i stället under nollinjen min produktion och över nollinjen min importerade köpta el. Stapelfärger samma som första bilden. En fördel här är att det grafiskt bättre syns hur min import har minskat fr.o.m. maj månad i år då jag hade produktionsstart.