Fler frågor..

Stöfeld
Hej på er igen.
Har några fler funderingar/frågor ang mitt ev projekt på mitt garage tak!
Takets totala yta att montera celler på 40,5 kvm och då tänkte jag att det kanske är mer ekonomiskt att fylla taket när man ändå håller på, men då vill ju jag ha ut så mycket effekt som möjligt! Så då till min första fråga: Tjänar man på att montera Monokristallit celler Typ Lg Neon 315w och köpa dom med måttet 1640/1000 och få plats med några fler celler (24st) än att man sätter Polyceller med ett lägre w antal?
Fråga 2: Hade sedan tänkt att ev sätta en Fronius Symo 3,0 S (3000W) eller liknade som riktare eftersom det blir max 7560 kw totalt eller räknar jag fel/tänker fel??(om ni vill ge mig ett annat förslag på riktare så är det en trefasare som gäller!
Fråga 3: Hur är det igentligen med dom billigare typ China/korea solcellerna är det riskfyllt att köpa dom eller?
Jättebra Forum för den som tänker.....Tack på förhand
Förresten!!!....Finns det någon Värmlänning med i detta forum? Studiebesök
Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Fler frågor..

Du har ju redan en tråd, varför lägger du inte ovanstånde fråga där?
Borde du göra.  Det är bättre att du håller det inom en och samma tråd.
Trådrubriken kan du ändra.

Att ange antal m2 man har att lägga på en yta, är inte så intressant. Du kan nämligen inte kapa av solcellsmodulerna likt ett laminatgolv och lägga dem. Istället ska du ange takfallslängd(alltså nock till stupränna) och takets bredd(gavel till gavel).

Monokristallina solcellsmoduler är dyrare att tillverka än polykristallina.
Därför kostar monokristallina mer per Wp än polykristallina. Om du är ute efter mest kWp för dina pengar, då skall du titta på det. Där "p" står för peak. Solcellsmodulernas märkeffekt.

Vi tittade mycket på det att få bra pris, alltså kr per kWp, men ändock kvalitet som håller, innan vi köpte anläggning, som vi monterade själva. Så jag vet att en 260 Wp solcellsmodul av polykristallin typ, där får man mest för pengarna. Visst är det trevligt med starkare moduler, säg 330 Wp, men de kostar bra mycket mer per Wp. Modulerna skall hålla många många år, ca 25 à 30 år. Visar de sig bara hålla 5 till 6 år, och man måste byta, och tillverkaren inte går att får tag på, eller är ointresserad av att leverera nya moduler utan kostnad, ja då kan det som såg billigt ut vid köpet, bli väldigt dyrt.

Den Froniusen du nämner, alltså med beteckning "S" saknar webserver, och är därför ca 1000 kr billigare än "M" och kan inte ladda upp data på Fronius portal. Kanske du inte vill ha?

Visst, 3-fas växelriktare ska du klart välja. Det finns ingen anledning att välja 1-fas. Dessutom får du troligen inte lov av din elnätsägare att köra med en 1-fas med den effekten.

Om du installerar 7 kWp på en och samma takyta, då kan du nog inte ha en så liten växelriktare som 3 kW.
Under maj, juni och juli kommer den lilla växelriktaren då att klippa bort solströmproduktion, pga den slår i taket. Det är ju heller ingen större skillnad i pris, om du kollar det, om man går upp 1 kW på en växelriktare.
Sedan kanske du får blodad tand, och vill bygga ut, och står där med den lilla växelriktaren, som inte klarar mer. Därför bättre att ta till litet extra kW på växelriktaren. De har så bra verkningsgrad(ca 90 à 95 %) idag lång ner mot 10 % av sin märkeffekt. Kolla Fronuis datablad, så ser du.

Om du köper billiga moduler, så skall du vara medveten av att de där långborta kanske inte tar så allvarligt med kvalitet. Det går att fuska med mycket vid tillverkningen, slarviga lödningar, bakar inte den genomskinliga etylvinylacetaten tillräckligt lång tid för att den skall härda ordentlig, vilket visar sig genom att vatten tränger in. Genom att de härdar otillräcklig tid, så kan de pressa igenom fler moduler per dag i sin befintliga fabrik. Det sitter en väldig mängd lödningar i en solcellsmodul. Modulerna ser säkert fina ut vid montaget. Man kan nämligen inte se slarv och fusk utanpå. De ser blanka och fina ut. Sedan, litar du på vad tillverkaren där långt bort garantilovar och att han också ersätter vid skada? Den som tillverkar dålig kvalitet kan också riskera att krävas på höga skadestånd och kan därför gå i konkurs, och ingen ersättning alls betalas ut.

Re: Fler frågor..

Stöfeld
Hej igen på er
Här funderas det för fullt......har nu ett par frågor till er
Tänkte ju sätta upp celler på garagetaket så ligger bra till med azimut 180 söder, 31 grader taklut, har även huset vi bor i skapligt läge azimut ca 95 sydost, 30 grader taklut. Vad jag har läst mig till så är det bra med strängar i 2 olika väderstreck i en större anläggning eller? Om jag köper en riktare på ca 10-12 kW och sätter 26 paneler a 255 watt/st på garaget, samt lika många på huset, funkar detta med riktaren(blir alltså 26 paneler per sträng/ingång totalt 52 paneler)?
Hur många paneler kan man ha i en sträng?
Tänker att jag börjar med garaget och lägger krut på en bra riktare som klarar ca 12-13000 kw så kan jag bygga på med huset senare.
Lite rörigt skrivet kanske försök förstå och kom med era tankar
/Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: Fler frågor..

Man kan inte säga att det är en fördel att ha modulfält i olika väderstreck.
Rakt mot söder är alltid bäst, om man vill ha störst årlig kWh-skörd, och det vill man.
Som du har ditt garagetak, rakt mot söder och takvinkel 31 grader, är mycket bra, bättre ej tänkas kan, skulle en viss barnboksförfattare ha sagt.

Har man ett modulfält åt öster och ett åt väster, på samma växeriktare(men klart på olika DC-ingång(MPPT-ingång))då uppnår de båda modulfälten inte samtidigt sin maxeffekt under dagen. Då kan man gå ner litet i märkeffekt (kW) på växelriktaren. Men det är inte någon riktig fördel, eftersom en växelriktare med märkeffekt 10 kW, kostar inte mycket mer än en på 8 kW. Kanske är det den "fördelen" du menar?

När det gäller antal moduler i en sträng se:
http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/13kw-p-villatak-i-Dalarna-Sydvastlage-48-paneler-tp5012432.html

Och nu har du sett att du kan på en vanlig växelriktare(som tål max 1000 V) inte ha fler än ca maximalt 23 moduler, kanske bara 22 när de är rakt mot söder. Men det går att parallkoppla t.ex. 26 moduler till 2 x 13 st, men blir då 2 strängar med vardera 13 st seriekopplade, som sedan parallellkopplas, vilket ger ganska låg spänning i strängen, så växlriktaren startar senare under dagen, än den gör med 22 st seriekopplade. Alltså sämre verkningsgrad. Med en SolarEdge-växelriktare kan du emellertid seriekoppla 26 st(ja till och med 50 st) i en och samma sträng, men ett SolarEdge-system är dyrare, och kanske inte motiverat, speciellt inte om du saknar skuggproblem.
Men huruvida du kan ha 22 eller 23 st moduler i serie, bör du se i beräkningsprogrammet för tänkt växelriktare. Din solcellsfirman upplyser dig om det, annars byt firma.

Re: Fler frågor..

"Fördelen" med olika väderstreck är väl även att man normalt får en jämnare produktionskurva över dagen, och inte lika stor topp mitt på dagen som sagt gör att man kan klara sig på en billigare mindre riktare..

Angående din installation så blir den ju något enklare att utföra samt lite mindre kabeldragning om du nöjer dig med 22 paneler på garaget och 22 på huset i var sin sträng kopplade till en vanlig 10kW ex fronius eller SMA växelriktare. Väljer du ex 44 st 270W paneler så blir det totalt 11.88kwp vilket blir perfekt till en 10kw växelriktare och du klarar dig fint med endast 16A huvudsäkring dessutom!

SV: Fler frågor..

Stöfeld

Tja magneten/Arne...

Tack för svar d hjälper...