Fler frågor..

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

callec
Du får bedöma själv.
Tipset är att googla firman ihop med ord som problem etc. för att få ett grepp om hur seriös firman är.
Sedan kan man alltid ge en bankgaranti men det kostar några procent.
Betalar du med kort, så kan ofta kortföretaget få stå för en eventuell förlust för dig vid köp.

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

En granne och kollega handlade från rofoto i slutet av förra sommaren för runt 100000:- och då var det förskottsbetalning som gällde. Var inga problem iaf för honom, tyckte nog att det verkade vara en seriös firma då han fick mycket bra hjälp och support av säljaren på denna firma kan jag nog tycka.

Själv har jag bara handlat direkt från Tyskland och då är det så gott som alltid förskottsbetalning som gäller! Är dock inget man är van vid då man handlar från Svenska firmor.... Troligen så handlar väl alla svenska firmor sina paneler osv. direkt från utländska firmor/tillverkare/grossister och de måste då troligen även själva förskottsbetala prylarna innan de skickas...

Då det är dyra prylar så finns det väl alltid en risk att en liten svensk firma inte vill ligga ute med dessa pengar i väntan på att du och jag som kund skall betala fakturan efter 30 dagar, (betänk även att vissa medborgare har en bristande betalningsmoral, vilket skulle kunna slå hårt mot mindre företag)

Rofoto känns dock hyfsat seriösa med en fysisk butik med både en riktig fysisk adress och telefonnummer (vilket vissa firmor i denna bransch saknar) Verkar ju inte heller vara ett nystartat bolag med snabba inkomster som mål.

Måste dock medge att jag var ganska nervös första gången som jag förde över en större summa pengar som förskottsbetalning till ett Tyskt bankkonto (TST photovoltaik-shop) finnan jag fick kollinummret några dagar senare och prylarna var på väg :)

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

Jag handlar på solcellsproffsen.se och dom tar 30% i förskott.
Är nog inte så mkt att göra, vill firman ha förskott, så kan du nog bara välja att antingen betala eller söka en annan leverantör. Solcellsgrossen.se sägs skicka mot faktura, har dock inte handlat där själv, så det är hörsägen.

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

Stöfeld
Hej igen på er.
Skall inom kort driftsätta min 11,2 kw anläggning men har en fråga:
Ser att några eller kanske alla av er sätter en Dc-box med brytare och överspänningsskydd från strängarna(panelerna) innan V-riktaren! Måste man ha detta eller??
Tacksam för inlägg
/Stöfeld
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

callec
Överspänningsskydd måste du inte ha.

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

magneten
Många kör nog utan detta extra skydd, har köpt överpäningsskydd till mina 2 strängar men ej installerat det ännu.... ingen fara att köra utan!

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

Stöfeld

Tjena Magneten
Ok, varför har du övervägt att köpa och installera? Är det skydd för tex ett åsknedslag eller vad är det egentligen skydd för? Min elektriker tyckte också det var lite " Overkill" och förstår inte riktigt varför. Har lite dålig koll på "gnistbiten så därför är jag tvungen att fråga, kan bara du eller någon annan förklara för mig vad fördelen är med detta,  så att slipper jag montera något i efterhand!!
/Stöfeld

Lenovo TAB 2 A10-30

Den 25 apr 2017 19:31 skrev "magneten [via Solcellforum]" <ml+[hidden email]>:
Många kör nog utan detta extra skydd, har köpt överpäningsskydd till mina 2 strängar men ej installerat det ännu.... ingen fara att köra utan!
5,68kWp 54% överdimension:
16 st REC 255PE poly 8° taklutning, sydöst.
8 st Luxor 200 mono, 14° taklutning, sydväst.
SMA Sunny boy 3600 tl-21 Enfas, 16A, 3680W AC
Loggar med android och felix.

1st Enecsys mikroväxelriktare + 1st 200wp Luxor mono,  söderläge 40°lutning stolpmontage.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Fler-fr-gor-tp5012087p5013156.html
To unsubscribe from Fler frågor.., click here.
NAML
11,2 KWp
44st Heckert Nemo 255 watt.
22 st sydost 31°lutning.
22 st söder 31° lutning.
Windon LT 10 HD trefas 16a

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

magneten
Köpte mina 2 skydd  för att det var relativt billigt typ endast 700 kr för skydd till 2 strängar. Har ganska långa DC kablar mellan mina modulfält och växelriktaren  (ca 25 och 40m) och det är väl främst i kablarna som det kan induceras en  hög skadlig spänning vid åsknedslag i närheten har jag förstått det som.  Ju längre kablage ju större risk...
Och för 700 spänn är det ju ett billigt extra skydd.

Brukar dock bryta bort anläggningen om jag är hemma och det åskar.

Re: SV: SV: SV: Fler frågor..

Stöfeld

Ok, supertack för svar!!
Återkommer när jag driftsatt😎

[...]