Extern AC-brytare?

Björne
Har nu kommit så långt att panelerna sitter på taket och växelriktaren är uppskruvad i källaren.

Nätägaren, Öresundskraft, vill att AC-brytaren ska sitta utomhus?!
Vad är poängen med det? Vad säger andra nätbolag? Finns det generella rekommendationer?

I mitt huvud ska en elektriker som behöver arbeta med strömmen i mitt hus mötas av varningskyltarna som talar om att det finns ström in från två håll, och kunna vrida av brytaren vid elcentralen, där ju också inkommande servis kan brytas.

Re: Extern AC-brytare?

magneten
Vissa nätbolag verkar kräva detta för att de skall ha möjlighet att koppla ifrån anläggningen med synbart brytställe (om de behöver göra jobb när du inte är hemma)

Vattenfall krävde det av en granne, själv har jag Ellevio som inte hade några speciella önskemål när jag ville ansluta 2013, kan ju ha ändrat sig då det var några år sen...

Re: Extern AC-brytare?

Jag fick krav på att sätta en brytare i fasadskåpet, har Vattenfall.

Re: Extern AC-brytare?

Björne
För att förtydliga;
Jag har inget fasadmätarskåp. Har inkommande servis med mätare och brytare i källaren.

Om det är en elsäkerhetsgrej och de ska arbeta med min servis måste de ju ändå skilja ifrån i elskåpet på gatan, och då släcker de min växelriktare samtidigt.

Om man ska arbeta med min central är det väl snarare en fördel att alla brytare sitter nära varandra och alla föreskrivna skyltar.

Och ska man ha en extern brytare lär man ju vilja låsa den. Ska nätbolaget ha en nyckel till den? Får jag ha en, eller måste jag boka upplåsning så fort jag anlitar elektriker som ska skilja från min anläggning?

Luktar skrivbordsprodukt av det här...

Re: Extern AC-brytare?

TommyE
Håller med, det låter som en skrivbordsprodukt.
Ring och fråga igen, förklara så personen förstår hur du har trådarna. Det kan inte vara meningen att du ska dra en kabel ut och sedan dra en ny kabel in igen.
Det finns väll bara ett tillfälle då dom är sugna på att bryta din anläggning och det är om dom ska jobba med elmätaren. Andra jobb så räcker det att dom bryter din huvudbrytare och den sitter i källaren.

Hos oss har vi
Växelriktaren - bryt den så är det strömlöst.
Kopplad till en säkerhetsbrytare.
Sen till säkringar.
Vidare ut genom väggen till en säkerhetsbrytare.
Genom huvudbrytaren och huvudsäkringarna.
Lite tårta på tårta :)

Re: Extern AC-brytare?

Micke
Brandkåren vill kunna bryta strömmen innan de går in i ett hus med solceller......

Re: Extern AC-brytare?

Alex
Bandkåren vill bryta solcellerna, att växelriktaren blir frånkopplad spelar egentligen ingen roll för dem, den är lika farlig som övrig el i huset.
Så om inte solcellerna fysiskt kopplas bort så finns det fortfarande strömförande kablar hela vägen till inverter.