Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Vi har inte ännu köpt en solcellsanläggning (ca 10 kWp), men kommer att göra det snart. Anbud har
inhämtats.

Vad finns det för alternativ att ansluta till allmänna elnätet?
Vår servis-ledning har 5 ledare, nämligen 3 faser, 1 nolledare, 1 jordledare. Varje på 10 mm2.
(Med så grova ledare kan knappats någon förstärkning av elnätsägarens servis behövas. Annars måste
man tydligen själv slanta för det).
Vi har direktverkande elvärme, och 16 Amp. huvudsäkring, och nu är årsförbrukning ca 7000 kWh/år,
men en luft/luft-värmepump har nyligen installerats, så årsförbrukningen kommer att bli lägre.

Vi överväger:
1 anläggn. på 10 kW växelström. ( P = 400 V x 14,6 A x roten av 3 = 10 115 W)
köps in av enskilt företag

plus eventuellt en liten på 2 kW växelström (P = 230 V x 8,7 A = 2000 W)
köps in som privatperson.

Vad jag har förstått, så skulle följande alternativ finnas, se principskiss för olika inkopplingsalternativ.
Jag har inte ännu diskuterat grundligt med nätägaren.

Årskostnaden måste övervägas för:
-förbrukarabonnemang, och då vilken huvudsäkring(16, 20, 25 etc)
-inmatningsabonnemang (Alt. 3), och då vilken huvudsäkring(16, 20, 25 etc)
-själv äga Elmätare 1 (och Elmätare 2).
-utöver stor 10 kWp-are, en liten på 2 kWp (Alt. 4)

Vad säger ni som redan har solcellsanläggningar?
Vilket alternativ har ni, 1, 2, 3 eller 4 eller kanske annat?

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

callec
Alt.1 är nog det vanligaste, så har jag det.

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Variant 2 är lämpligt eftersom du har planerat för en ganska stor anläggning.
Du får elcertifikat för hela din produktion om du kan mäta den. tex dinels certifikat mätare. Den kostar en del och vid en sådan stor anläggning så börjar det bli lönsamt att installera en sådan.

Din egenförbrukning är mellan 30-40%. resten kommer du nog att sälja. alltså borde du kunna få 3 certifikat extra per år. idag ca 500kr.
Mätaren kostar 2900 så den är intjänad på 6år. Certifikaten få du under 15års tid.

Själv så har jag variant 2 med separat certifikat mätare.

Sent: Saturday, May 02, 2015 10:47 AM
Subject: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

[...]

Vilket alternativ har ni, 1, 2 eller 3 eller kanske annat?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elnatsanslutning-solcellsanlaggn-tp5008023.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Hej Calle,

Tack för dina synpunkter.
Menar du möjligen "Egen El" elcertifikatsmätare för 2900 SEK inkl. moms? Du skrev annat företag.

Calle, varför kopierar du in min text i ditt eget inlägg? Det blir då en massa
onödig dubbel-text i tråden. Svårt för läsare att följa tråden.

Skulle det gå att använda Elcertifikatsmätaren (från Firma Egen El) för att mäta inmatad
solström till allmänna elnätet(alltså position Elmätare 1)? Se Alt. 3 och 4.
Elcertifikatsmätaren måste ju vara certifierad
och godkänd av Svenska Kraftnät, annars skulle den inte få användas för elcertifikatmätningen.
Om nu Egen El rapporterar in antal elcertifikat till Svenska Kraftnät, så skulle de då också
kunna rapportera hur många kWh solström, som matas in på allmänna elnätet.

Hälsning

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

callec
Slänger bara in en brasklapp beträffande elcertifikat

Om du inte nöjer dig med 7st/år och skaffar dig mätare för ca 3000:- exkl. montage för att få betalt för 10st.
I detta läge ska du veta att egen-el tar betalt för alla dina certifikat.

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Callec,

Skulle inte du ändra från Alt. 1 till Alt. 3, dvs mata in all din
solström på nätet? Du nämnde tidigare att ditt avtal för att
sälja din solström snart löper ut.

Hur är det med egenförbrukad solström och priset för den?
Måste man för den betala spotpris, nätavgift, elcertifikatavgift
ursprungscertifikatavgift, energiskatt och moms på allt detta?

Om man inte skulle behöva betala för den, betraktar
inte skattemyndigheten det som skattesmitning då?
Eller är det så att man kan njuta gratis av sin egenförbrukade
solström? Den regimen som har makten i Sverige kan den
verkligen tillåta att medborgarna har något gratis att glädjas åt?

Se t.ex. Alt. 1 och 4, där mäts överhuvudtaget inte den solström,
som man själv förbrukar. Ingen  (inte ens man själv) kan därför med
säkerhet ange hur mycket solström man egenförbrukar.

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

callec
Hur länge mitt nuvarande avtal löper vet jag inte eftersom ingen av parterna har sagt upp det.
Oavsett det så tror jag långsiktigt med en stor solcellsanläggning att det inte är försvarbart med en elcertifikatsmätare.
Vi producerar så lite i förhållande till vad certifikatmarknaden var ägnad åt.
Dessutom skulle jag tro att 15 års snittpris på certifikaten kommer att vara ca 100-lappen.
Tyvärr har vi en frutansvärt dålig regering inkl. Den förra som inte vågar ta krafttag för en ökad helt ren solkraftsproduktion i landet.

SV: Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Lite snabbt där. Det är den ifrån Egen El. Och det var inte meningen att bifoga skissen.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Arne [via Solcellforum] skrev ----

Hej Calle,

Tack för dina synpunkter.
Menar du möjligen "Egen El" elcertifikatsmätare för 2900 SEK inkl. moms? Du skev annat företag.

Du har i ditt inlägg bifogat min skiss. Vad är syftet, har du ritat om den och gjort tillägg, vilka i så fall?
(om du av misstag skulle ha bifogat min skiss, var vänlig radera den, annars blir det svårt att följa tråden för läsarna.

Hälsning

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Elnatsanslutning-solcellsanlaggn-tp5008023p5008031.html
To start a new topic under Solcellsanläggningar - Projekt, email [hidden email]

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Snygg systemskiss!

Jag har alternativ 2, med en extra elmätare för elcertifikat.

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Anders J
Jag har i princip enl nr 2, men jag har då två elmätare, jag hade redan en tidigare för e-logger och så kom EgenEl-mätaren till.

Skulle man bygga ut ordentligt så är det alt 4 som vore smart, dvs man ser till att man dimensionerar produktionen så att man fortfarande är nettokonsument och så lägger man till en rejäl anläggning i en separat firma (antagligen då <144 kW som det ser ut nu) med inmatningsabonnemang, momsavdrag och hela bidevitten.

Då borde man kunna flytta produktion mellan de två anläggningarna alltefter myndigheternas svängningar.

Det vore då dock frestande att sätta in en Stirlinggenrator och köra den privata anäggningen off-grid, skulle kunna bli en riktig ingenjörsjulgran, ingen tid över till annat ;-)
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Thomas
Troligen kommer inte din elanslutning behöva förstärkas men detta bör din nätägare kunna svara på innan du går vidare med anbuden, oftast inte svårare än ett telefonsamtal.

Du kan inte äga elmätare 1 utan detta är enligt dina skisser elnätsbolaget debiteringsmätare.

Det finns även ett femte alternativ som man kan använda. Dock bör man stämma av det med sitt nätbolag då jag fått indikationer på att inte alla tillåter det.

Om man bygger upp sin anläggning enligt bifogad skiss som kommer i från Garos katalog för mätarskåp men det är samma skiss som i standarden SS 430 01 10 utg.9 som gäller för mätarskåp. Kan man installera en större solcellsanläggning på sin anslutning än vad man har i huvudsäkring. Man slipper då betala för ett högre elnätsabonnemang än man har sitt behov, en engångsavgift för uppsäkringen kan ev. finnas. Samt att produktionsanläggningen måste anslutas i mätarskåpet.
Förklaringar till skissen.
F1 är dina mätarsäkringar - begränsar maximal konsumtion.
F2 är dina servissäkringar - begränsar maximal produktion
F3 är en säkringslastbrytare för produktionsanläggningen.
P1 är elnätsbolagets debiteringsmätare (dubbelriktad för produktion)
P2 är en eventuell elcertifikatmätare.

När det gäller alternativ 3 och 4 är frågan om elnätsbolagen godkänner att du endast har ett inmatningsabonnemang. Jag är tveksam till detta då det alltid finns en viss standbyförbrukning på växelriktarna även om denna må vara liten samt att du har möjlighet att konsumera på anläggningen. Men detta kan säkerligen variera mellan olika bolag.

Du bör även tänka på att i samtliga dina skisser sitter brytaren i mätarskåpet troligen fel. Denna ska enligt standarden vara placerad efter mätaren i ditt mätarskåp/mätartavla. Troligen olika mellan olika nätägare här med men så står det i standarden, se även till att alla erforderliga skyltar som ska sitta i anläggningen ingår i anbudet.

får jag fråga vilken nätägare du har?

Re: Elnätsanslutning solcellsanläggn.

Alt. 1 i min skiss, är tydligen som elnätsägarna vanligen gör inkopplingen. Dvs, de
byter ut den befintliga 1-vägs-elmätaren helt enkelt mot en 2-vägs. Då
mäts och rapporteras emellertid inte all producerad solström till Svenska Kraftnät.
Man kan då tycka att Alt. 1 är dåligt, då man förlorar elcertifikat- och
ursprungsgarantiersättning för den solström, som man egenförbrukar.

Alt. 1 kanske ändock inte är så dåligt. Vi har en egenförbrukning på
ca 5000 kWh/år och en solcellsanläggning, som kommer att ge ca 10000 kWh
per år. Vi har direktverkande elvärme. Så många Elcertifikatsersättningar
förlorar vi nog inte med Alt. 1.

På sommaren då solcellsanläggningen på dagtid, producerar för fullt, då
har vi ingen elenergiförbrukning alls på den direktverkande elvärmen. Dessutom
kan man vara så full i fan att man förlägger körning av tvättmaskin, elektrisk
varmvattenberedare och annat efter skymningen, dvs då solcellsanläggningen
är avstängd. Därmed blir i stort sett all solström på sommaren överskottsström
och passerar via 2-vägs-elmätaren in på allmänna elnätet, och man får ca 1 SEK/kWh +
elcertifikats- ursprungsgarantiersättning och plus 0,60 SEK i skattereduktion.
På vår och höst gör man detsamma, dvs förlägger storförbrukarna till efter
skymningen.

Med den metoden kanske vi kan komma upp i en inmatning av kanske 8000 kWh
på allmänna elnätet., och få elcertifikat- och ursprungsersättning för alla dessa.
Visserligen anger elhandelsbolagen att de endast ersätter själva överskott av solströmmen
med t.ex. 1,00 SEK/kWh. Vårt fall blir då solströmsöverskottet= 10000 - 5000 = 5000 kWh.
I vårt fall betyder det alltså att de köper max 5000 kWh/år.
Men på elcertifikaten(ca 0,20 SEK/kWh) och ursprungsgarantierna(ca 0,05 SEK/kWh)
finns väl ingen sådan begränsning, utan man får ersättning för all sådan solström(dvs för 8000 kWh),
som mäts och rapporteras till Svenska Kraftnät.

Å andra sidan är vår egenförbrukade solström helt gratis(bortsett från investeringen).
Man tvingas tydligen inte betala strömpriset, energiavgift, nätavgift, elcertifikatsersättning,
ursprungsgaranti och moms(25%) på det hela. Man kommer att känna sig som en
skattesmitare när man förbrukar sin egentillverkade solström. Medborgarna i Sverige
utnyttjas vanligen annars hänsynslöst av skattemyndigheten, som roffar åt sig.
I ett hushåll är skatten nämligen den enskilt största utgiften.

Arne