Eldriven båt

bjorn.O
Jag håller på att byta dieseln i min snipa mot en elmotor. Jag kommer att ha en laddare som kan användas vid hemmabryggan, men där har jag bara tillgång till 10A enfas under tre timmar. Jag kommer att ha ett 48V system med 11kWh.
Jag behöver lite råd och tips för solladdning av mitt projekt.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Vad jag har svårt att lösa är hur mycket solpanel jag behöver och om det finns någon bra laddare som kan göra sitt jobb utan att knäcka LiFePO4-batteribanken.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Jag hittade dessa https://genasun.eu/collections/genasun-lithium-mppts. En step-up converter och laddare gör att jag kan klara mig med paneler med längre spänning.
Har gon av er använt step-up converter för laddning?

Re: Eldriven båt

CONTENTS DELETED
The author has deleted this message.

Re: Eldriven båt

Svenne
Vill du ha solcellerna på land eller på båten?
Hur snabbt vill du ladda? Några timmar eller kanske en vecka?

Re: Eldriven båt

bjorn.O
This post was updated on .
Solcellerna ska sitta på båten. Jag tänkte mig sätta dem som ett extra ”tak” ovanför sittbrunnen. Jag har tillgång till el på bryggan, 10A tidsbegränsat till 3 timmar så det blir huvudkällan. Batteribanken är på 10 kWh. För att slippa åka till hamnen flera timmar innan jag ska åka så tänkte jag att solen kan hjälpa till.

Re: Eldriven båt

Svenne
Så när du kommer i hamn efter en strävsam dag på sjön, kopplar du landsladden till landladdaren och laddar ca 6 kWh på 3 timmar.
Solcellerna är fast monterade och har en egen liten laddare som alltid laddar när det finns någon sol. I runda tal och med marginal bör de ge ca 100W per m2. På en dag med 5 timmar sol kan de ge ca 0,5 kWh per m2.
Hoppas andra kommer in och rättar mina påståenden när det behövs.

Re: Eldriven båt

Svenne
Angående laddare så köper du en som är anpassad till solcellernas spänning på ingången och till batteriets spänning på utgången. Ingen omvandlare behövs, eller man kan säga att den är inbyggd i laddaren.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Just så. När jag kommer hem kan jag fylla på med halva kapaciteten (och jag har nog lite kvar i batteribanken också). Inför nästa tur ett par dagar senare är det mer än halvladdat i alla fall.
Jag länkade till en speciell laddare i det tredje inlägget, som laddar även vid så låg inspänning som 5V, vad tror ni om den?

Re: Eldriven båt

Svenne
Vid första titten ser laddaren bra ut.Här är också en solpanel som passar, max effekt 300W till laddarens 350W.
https://www.ev-power.eu/Solar-Panels/Solar-panel-GWL-Sunny-Mono-300Wp-60-cells-MPPT-32V-EUFREE.html#tab2

Re: Eldriven båt

tor_fransson
Den var lite klen den laddkontrollern, tycker det ser ut som att du skulle kunna ha två eller tre standardpaneler bredvid varandra ovanför sittbrunnen, och då behöver du ha en kontroller som kan ta in 750W minst. Med tre paneler, horisontellt monterade bör du ta in uppåt 4kWh en riktigt solig sommardag. Då räknar jag installerad effekt (kWp) 900W ggr 5,5kWh/kWp/dag ggr 90% för horisontellt montage ggr 90% för laddförlust. Men är det molnigt blir det förstås mycket mindre.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Om jag tolkar dig rätt är kWp den effekt som anges för panelen. Användbar effekt blir då 90*90=81% av märkeffekten. Hur många timmar/dag kan man räkna med en ”normal” solig sommardag?

Re: Eldriven båt

tor_fransson
kWp är vad som står på panelen, effekten vid 1000W/m2. I svensk atmosfär är det oftast max 800W/m2

Men om man har en panel med fix vinkel, dvs som inte har någon motor eller liknande som gör att den följer solen, då varierar effekten som en halv sinuskurva (inte riktigt men på ett ungefär)

För att få en grov skattning tittar man på tabellvärden, som är empiriskt framtagna (uppmätta), de tar hänsyn till olika faktorer som atmosfärens klarhet m.m. Tabellvärdet för sverige är (beroende på var i sverige så klart) nånstans 5,5-5,7, och det gäller en panel monterad horisontellt har jag för mig, och medeltal över juli. Nu kan jag inte hitta tabellen jag pratar om just här och nu, men kanske någon annan har den i färskt minne och kan länka?

Vill man ha en exakt effekt så får man leta upp en kalkylator, men oftast behöver man inte så jätteexakt, räcker oftast med att veta toppeffekten och kWh/kWp för att dimensionera ett system.

Här har du en bild på hur det kan se ut en sommardag, här var maxeffekten 0,84kW/kWp och infångad energi 7,18kWh/kWp alltså lite mer effekt och betydligt mer energi än medel för juli

Så i sammanfattning - effekten varierar mycket under dagen och under året. Men infångade energin är ungefär 5,5 timmar ggr märkeffekten per dag i juli. Något mindre i juni och ännu mindre i maj och augusti.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Jag tackar för informationen. Den blir användbar när jag ska dimensionera sol-delen av systemet.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
This post was updated on .
Jag har kört med el under sommaren, men det har inte blivit några längre resor pga. Corona.
Nu står båten på land och jag ska installera solpaneler. Jag har två sådana:

Jag tänker koppla dem i serie. Vill gärna ha tips på laddare och annat för mitt system. 24V-system med 8 st 12V LiFePO4-batterier kopplade 4p2s.

Re: Eldriven båt

BerntMgn38
Denna använder de flesta långfärdseglarna
https://www.victronenergy.se/markets/marine
via sök i Youtube Victron kan du hitta många likasinnade
//BerntMgn
//BerntMgn

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Solpanelerna på plats (men inte inkopplade ännu). Sjösättning nästa helg.

Re: Eldriven båt

bjorn.O
Nu är båten även soldriven. Mer info i min blogg:
https://el-artella.blogspot.com/