Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Vi har fått anbud över en solcellsanläggning 10 kW, totalt 39 polykristallina
tyska moduler, svarta à 260 Wp, montagesystem Schletter, och solarkabel.
I anbudet tar de med en effektoptimerare Solaredge 300P för varje
solcellsmodul och växelriktaren Solaredge SE 10K TL.

Effektoptimerare Solaredge 300P är inte gratis, de tar 500 SEK/st,
inkl. moms.

Med 39 extra elektroniklådor(alltså effektoptimeraren) på taket i hetta, kyla
och fukt, skulle jag tro att risken för att någon av dem ger upp, vara stor.

a) Frågan är hur de fungerar och vad för elektronikkretsar den innehåller.
Den matas av solcellsmodulen med likström och ger tydligen även ut
likström. Vad den gör med likströmmen som matas in framgår ej.
Dvs om den hackar sönder ingående likström och tillverkar likström
med lägre spänning och högre ström, alternativt högre spänning och
lägre ström, jämfört med vad den får från solcellsmodulen, är oklart.

b) Kan SolarEdge effektoptimerare användas på en del av solcellerna
som matar en växelriktare?

c) Måste växelriktaren vara av fabrikat SolarEdge för att använda
SolarEdge effektoptimerare?

Själv är jag skeptisk till kinesiska växelriktare, och föredrar tysk kvalitet,
t.ex. SMA Tripower 10000TL-20. Dock SMA presenterar den 13 maj 2015 sitt
resultat för 1:a kvartalet 2015. Röda siffror igen?
Om de går i konkurs, kan man glömma 5-års garantin, vid köp av SMA växelriktare.

Hälsning

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

nelos
Tänk på att effektoptimerare inte gör nytta om anläggningen inte är skuggad och alla paneler har samma vinkel mot solen.

För en oskuggad anläggning kommer den centrala växelriktaren hitta maximaleffektpunkten
eftersom den är samma för alla solpaneler. Då ger inte effektoptimerare någon extra energi.

Men är anläggningen skuggad så kan effektoptimerare vara en god idé.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Som ägare av en solaredge anläggning så kan jag svara på den del av frågorna.

Ja det har hänt mig att en har gått sönder. Den gick sönder efter 2månander och den blev utbytt mycket snabbt av dem.
Dock fick jag själv byta den. I mitt fall satt den på en enkel plats.

Optimerarna fungerar så att de har MPPT funktionen inbyggd I sig. De ser till att det alltid kommer 750V DC till växelriktaren. Strömmen I slingan igenom varje Optimizer är lika men spänningen över dem är olika beroende på hur mycket effekt de kan mata ut. Det finns måste finnas mellan 16 till 56 st I en slinga. Den styrda DC/DC som finns inuti mäter av solpanelen för att hitta effekttoppen och lägger sedan ut rätt ström. Då stiger eller sjunker hela slingans spanning men Växelriktaren justerar då strömmen så att spänningen åter landar på 750VDC.
Varje optimerare jobbar optimalt för sin solpanel och man får nästan alltid ut maximalt ur den panelen.

Det finns flera fördelar med detta system.  Varje panel har lite olika effekter. en 265W panel är emellan 265 och 269Wp och detta kan optimeraren utnyttja.
Blir panelen skuggad så kommer den skuggade panelen att ge mindre effekt utan att dra ner de andra panelernas effekt.
Växelrikaren kommer alltid att få en hög spanning så den behöver inte ett boost steg I omvandlaren som sänker verkningsgraden. Där av att Solaredge har markandens högsta verkningsgrad på sina växelriktare.
Man får dessutom övervakning på varje panel separate. Skulle någon av dem vara dålig så syns det och man får dessutom larm ifrån systemet.

Man kan använda optimizers utan växelriktare men då behöver man en kontrollburk som styr dem. Den kostar några tusenlappar. Då kan man tex lägga in några paneler på en plats där det blir skugga ibland och hela systemet blir inte degraderat pga att en enda panel blir skuggad.

Man kan förstås välja vilken växelriktare som helst med denna extra burk men då skulle jag välja solaredge istället.

Prismässigt så är solaredge växelriktare ganska billiga men varje optimerare kostar en del. Totalt så blir de 20-50% dyrare men de kan också generera upp till 20% mer Kwh per år. I skuggiga platser ännu mer.

Jag valde systemet pga att halva mitt tak skuggas vintertid av grannens hus. Även på mornarna så är det en rejäl skuggning som flyttar på sig. I mitt fall så är det klart lönsamt med denna lösning.

Andra lösningar är förstås microinvertrar men dess verkningsgrad är I runda slängar 80-85%. De kostar också mycket mer än optimizers. För en liten anläggning så är det lönsamt också enkelt att bygga ut men om man bygger en större anläggning så skulle jag inte välja dessa.

Svenska optistring har en likande lösning som solaredge. Känner dock inte till hur mycket det de sålt av deras system.

5 maj 2015, Arne [via Solcellforum] <[hidden email]> skrev:

Hej!

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Effektoptimerare-Solaredge-driftserfarenheter-tp5008064.html
To start a new topic under Solcellforum, email [hidden email]

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Calle, en tackar för info.

Jag kan inte låta bli att undra varför enbart(nästan enbart) SolarEdge
saluför effektoptimerare om sådana nu skulle vara så oerhört genialiska?
Det tycker i alla fall inte merparten av växelriktartillverkarna.

Jag skulle vilja veta vad det sitter för elektronikkretsar, filter,
i SolarEdge effektoptimerarna. Det kanske bara är en by-pass-diod.
När en solcellsmodul börjar bromsa strömmen, så släpper den helt
enkelt förbi. I en växelriktare vet man vad det sitter för
elektronikkretsar och hur de ungefär jobbar.  Vad det sitter
i effektoptimerare, har jag inte sett, läst eller hört. Öppnar man en låda,
kanske det bara ligger en diod och skramlar?

Kopplas effektoptimeraren SolarEdge parallellt över en solcellsmodul?
Jag har aldrig sett hur en sådan skall kopplas.

Vi kommer att ha:
Sträng 1: 12 moduler tittande mot öst, lutning ca 12 grader.
Sträng 3: 12 moduler tittande mot öst, lutning ca 22 grader.
Sträng 3: 15 moduler tittande mot väst, lutning ca 23 grader.

Sträng 1 och 2, tänker vi parallellkoppla och gå in på en
oberoende MPP-ingång på växelriktaren. Sträng 3 går in på den
andra oberoende MPP-ingången på växelriktaren. Eftersom
1 och 2 tittar i precis samma väderstreck, skall det gå bra
att parallellkoppla dem. Att lutningen skiljer att par grader
skall däremot inte ha någon större betydelse.

Det är inte så mycket som skuggar. Klar tidigt morgon och
sen kväll, ja.

Hokus-pokus-lådorna(effektoptimerare), är jag fortfarande
skeptisk till.

Calle, menar du att man kan ha SolarEdges effektoptimerare på
några skuggutsatta moduler, utan att ha SolarEdges växelriktare?
Och att man då behöver en slags styrburk för en tusenlapp.
Måste den styrburken vara från SolarEdge?

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Mono Wafer
SolarEdge optimerare innehåller inte några elektrolytkondensatorer, bara keramiska. Elektrolyter har ju benägenheten att åldras.
Själv har jag valt att sätta optimerarna utmed en takstege, men fortfarande under panel, för åtkomst utan att behöva montera ned paneler. Detta var möjligt för mig då jag har ganska få paneler. Fick dock göra korta förlängningskablar till fem paneler för att nå fram till optimerarna.
Även Tigo Energy tillverkar optimerare. Här nedan bild på kretskort i en SolarEdge optimerare.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Monowafer,

Tack för att du vinglat upp på taket och skruvat ner en effektoptimerare
och brutit upp locket och fotat det mystiska innanmätet.

Det sitter alltså ganska duktigt med elektronik i den. Vad är det till höger
på fotot som sitter utanför kretskortet och har kopparband till sig?

Försäljaren sa att Effektoptimerarna är en spänningsomvandlare,
likström till likström.

Säg att solen skiner och man har 25 oskuggade moduler seriekopplade,
och strömmen genom alla ligger på 8,0 Amp. Tänk sedan, att en modul
skuggas, vilket är samma som att den belyses mindre, och strömmen
genom denna skuggade går ner till säg 6 Amp. Nu bromsas strömmen
genom alla modulerna ner till 6,0 Amp. (inte bara den skuggade),
vilket är just problemet vid skuggning.

Tänk samma men att alla de 25 moduler nu har varsin effektoptimerare.
Vid skuggning av en modul, blir den alltså mindre belyst, och strömmen
ut från modulen från dennna går ner till samma 6 Amp, som i tidigare fallet,
vilket den måste göra vid samma skuggning av den.

Om effektoptimerare för den skuggade modulen skall kunna upprätthålla
strömmen 8,0 Amp, så måste den "trixa upp" strömmen på något sätt
till 8,0 Amp. Upprätthåller den inte strömmen vid 8,0 Amp., utan vid lägre
nivå, så bromsar ju tvungetvis även effektoptimeraren alla övriga moduler,
vilket påstås att den inte gör. Att spänningen för den skuggade modulens
effektoptimerare går ner vid ett sådan trixande är acceptabelt,
och nödvändigt annars skulle den trolla fram mer energi
än vad motsvarar den skuggade modulens belysning. Hur gör den när
den trixar upp strömmen, vilket jag anser att den måste göra?

Försäljaren påstår att alla effektoptimerare styrs av växelriktaren.
Går det en kabel då från växelriktaren till varje effektoptimerare
i så fall en herrans massa extra kablar utöver solarkabel? Eller
sker styrningen via radiovåg, eller möjligen frekvensmodulering
på likspänningen i solarkabeln?

Monowafer, du anger att det inte sitter några elektrolytkondensorer
i SolarEdge effektoptimerare. Jag misstänker att effektoptimeraren
måste röra sig om en apparat, som hackar (kHz eller MHz) sönder
likströmmen från modulen och mellanlagrar energin i kondensator
eller spole, och sedan sätter samman energin så den fås med högre
spänning(och då lägre ström) eller lägre spänning och då högre ström.
Annars skulle den inte kunna göra det som påstås.
Sitter det endast keramiska kondensorer i den, som inte har
stor kapacitans(ca pico till möjligen nano Farad), då undrar man
hur energin kan mellanlagras? Man tycker det skulle behövas
mikro Farad-storlek, och då blir det en elektrolytkondensator.
Men de använder kanske istället spole?

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Mono Wafer
Nej Arne, jag har inte fotat själv, skulle gjort det när jag höll på, men glömde det, har i stället hittat bilden på forumet Elektronikforumet. Grejerna till höger tror jag är drosslar - induktanser. Hur dessa optimerare funkar rent tekniskt kan jag inte förklara, men vill du fördjupa dig i detta kanske denna länk ger dig svaret https://matter2energy.wordpress.com/2013/08/01/optimizing-optimizers-tigo-vs-solaredge/
Har du sett sett tråden Effektoptimerare under Kunskapsbank?
Så här skriver min leverantör Solcellsproffsen om SolarEdge konceptet http://www.solcellsproffsen.se/solaredge-se

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Monowafer,

De där pryttlarna till höger på fotot är troligen spolar(drosslar), som du
också misstänker, för mellanlagring av den upphackade likspänningen.
De ser ganska kraftiga ut. Spolar är långtidsddriftssäkrare än
elektrolytkondensatorer.

I din länk till solcellsproffsen.se, står det tyvärr, som väntat,
bara vanligt skryt från en firma, som vill sälja en vara. Inget av värde.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Vi börjar alltmer överväga köp av ett system à la SolarEdge.
Ett sådant system har faktiskt fördelar. Vi avser nämligen om
kanske 2 år utöka den nu tänkta 10 kW-solcellsanläggningen
med ca 2 kWh, genom att lägga solcellsmoduler på ett tak med
helt annat riktning än övriga moduler. Om vi nu skulle välja en "vanlig"
växelriktare, kommer vi då att behöva köpa ytterligare en
växelriktare för de 2 kW, och installera växelströmsledning,
DC-brytare, AC-brytare, behörig elektriker med mera.

Med SolarEdge-systemet kommer vi däremot helt enkelt att
kunna montera de nya solcellerna + effektoptimerare och dra
solkabeln till den befintliga SolarEdge-växelriktaren. Et voilà, klart!

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

magneten
Blev det ett solaredge system eller hittade du nån annan bra lösning?

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

hej Magneten,

Det vart 9,2 kWp med SolarEdge växelriktare 12.5 kW och
40 st tyska Heckert solcellmoduler NeMo poly 230 Wp, varav 32 svarta
och 40 SolarEdge effektoptimerare P300. Blir en sträng,
eller ev, 2 strängar.  Heckert tillverkar i Tyskland, därför valde vi dem.
De skall dock hålla i 20 à 30 år. Heckert-solcellsmodulerna är litet
mindre än vanliga moduler, nämligen 1481 x 991 x 38 mm och lättare att
placera ut på våra små tak. Det blev montagesystem
(plåtfalstak och korrugerat plåttak).
Allt är beställt.

Anledningen till SolarEdge-systemet är att vi har
4 olika tak, i 3 olika väderstreck.
Olika taklutning också 11, 15 och 28 grader.
Men olika taklutning vore även acceptabel för andra system.
Det knepiga var de olika väderstrecken på taken, och att
vi har en del skuggning från grannhus, träd m.m, vilket
andra system icke skulle kunna hantera med en enda
växelriktare. Vi vill inte ha fler än 1 växelriktare, pga större
sannolikhet för växelriktar-haveri. SolarEdge skryter med
12 års garanti för växelriktare och 25 år för effektoptimerarna.

Med SolarEdge kan vi enkelt bygga ut i etapper på
ytterligare 3 fria tak upp till ca 14,6 kWp och detta
med samma växelriktare. Fina fisken!

Vad jag befarar är att effektoptimerare falerar, pga att de är
så många och då stiger sannolikheten att någon av
dem ger upp sin ande. Även om man får sig tillskickat en ny
effektoptimerare, så skall den bytas, vilket kan bli svårt att
komma åt. Man kanske får montera bort en hel del andra
moduler för att nå den skadade effektoptimeraren.
Om 1 sträng och pga de är seriekopplade, så slår en enda
falerande effektoptimerare ut hela anläggningen.

En WiFi-insticksmodul( + antenn) för växelriktaren blev det också.
Då skall växelriktaren i garaget kunna prata med vår router ca
15 meter bort i vardagsrummet, och därmed nå internet.

Det blir 6 mm2 solarkabel, ingen mening med att spara
någon krona på 4 mm2. Svarta buntband kommer att
användas för fixering av solarkablar mot alu-profilerna.

Hur effektoptimerarna skall fästas är ännu oklart.
Kanske bäst att skruva fast dem i alu-ramen på
solcellsmodulen? Då följer de med solcellsmodulen,
när man lyfter den. Vi kommer inte att ha korslagda alu-skenor,
utan endast 1 lager. Det kallas linjär-placering,
vilket gör att endast den undre kanalen(M10) i alu-skenan
kan användas för att fästa effektoptimerare (M6 eller M8).
Montagedetaljtillverkare har dock inga fästskruvar för det, kanske
får vi improvisera något.

Jag hoppas att svaret är tillräckligt uttömmande.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

callec
Callebo på tjörn har solaredge och producerar väldigt bra, där är taken också åt alla tänkbara håll.
Callebo finns bla på pvoutput, har även en egen hemsida om jag inte minns fel

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Min anläggning Sjökarby var ifrån början på 33x265. Detta på ett tak som lutar 45 grader.
Grannens hustak skuggar min anläggning mellan okt och mars . Den var ifrån början på 3 rader där i december endast den översta var belyst. De andra fick endast indirekt belysning. Dessutom så har jag en kraftig skog i öster som skuggar fram till 9 på mornarna.
När jag byggde ut den med ytterligare en rad nedanför de 3 tidigare så blev skuggningen vintertid ännu mer.
I nästa steg så placerades 6st på garagetaket. detta är platt men ligger nedanför den andra och skuggas alltså ännu mer.

Nu uppstod ett problem. Även om SolarEdge har inverterar som är stora så klarar varje slinga bara av ca 11kw. dvs jag maxade ofta på sommaren.
Detta hade jag redan planerat för så taken var delat i en fram och bak del. 20 resp 24 på det stora taket.
Det var enkelt att koppla in garage delens 6 paneler på den slingan med 20. Det blev två slingor med 26 resp 24 paneler.
Frid och fröjd var det tills hösten kom. SolarEdge system kräver att minst 16 st optimizers jobbar i en slinga för att det skall produceras ström.
Varje optimizer genererar max 60V och Invertern behöver >800V för att starta.
När sen höstens skuggning satte in så startade den ena slingan bara mitt på dagen och till sist så inte alls. Det blev inte ens 16 som var aktiva.
Lösningen blev att ha ett sommar och ett vinter läge. Två DC brytare som växlar om slingorna innan de går in till invertern.

Detta kan ni alltså drabbas av om ni bygger ett SolarEdge system större än 11kw och har mycket kraftig skuggning.

Ett problem med att man måste ha 16st aktiva optimizers kan kanske också uppkomma om man har ett system där riktningarna är mycket olika.

Har man 16 optimizers så kan ingen skuggas utan att systemet degraderas
har man 20 optimizers så kan 4 vara helt skuggade utan degradering
30 optimizers så kan 14 vara helt skuggade.

Skulle man ha tex 16 åt öst och 16 åt väst så kan ingen vara skuggat på ena eller andra sidan för att det kan orsaka degradering. Ev så kan globalstrålningen hjälpa till och skapa lite marginal men man måste räkna på det.

Tips är att dela anläggningen i flera delar och dra in kablarna på vinden så man kan koppla om och optimera när man börjar köra anläggningen.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Effektoptimerare-Solaredge-driftserfarenheter-tp5008064p5008584.html
To start a new topic under Solcellforum, email ml-node+s18852n4879499h49@n6.nabble.com

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Calle,

Tack för info om effektoptimerarna och praktiska erfarenheten av dem.

När man läser databladet över SolarEdges effektoptimerare,
står det för 3-fas "minimal stränglängd(optimerare) = 16".

Det står inget om att de skall vara aktiva.

Jag har redan tänkt göra 2 strängar, och dra ner de 4 solarkablarna
till 2 DC-brytare vid växelriktaren. Då kan jag nämligen genom
att manuellt koppla om MC4-kontakter lätt få 1 sträng eller
2 strängar. Då blir det nämligen då också speciellt enkelt att bygga ut.
(alltså tydligen så som du har gjort).

Försäljaren rekommendera alla 40 solcellsmodulerna i en sträng, och
jag förstår honom bättre nu med hjälp av din info Calle.
Jag väljer nog 1 sträng. SolarEdges beräkningsprogram ger för:
1 sträng = 7980 kWh/år
2 strängar = 7931 kWh/år.
Dvs ung. samma. Men, det är givetvis för helt oskuggade moduler.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Arne, varför kan du inte fästa optimerarna i övre spåret på skenan? Jag har fäst mina OPi-300 i övre spåret med hjälp av Schletter 943914-008 Square nut M8, V4A och 129010-008 KlickIn click component M8 samt M8 rostfri insexbult med plan- o låsbrickor. Finns även i utförande för nedre spåret med M10 alt. M8.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Monowafer,

Som jag redan nämnt skall vi lägga solcellsmodulerna
linjärt.

Då ligger solcellsmodulernas ramlångsida direkt(ja finns ett
underläggsbleck dock endast 1,5 mm tjockt) mot
ovansidan på alu-profilen (tvärsnitt 40 x 40 mm)
Man kan säga att 2 modulers långsidor samsas om en alu-profil.
Därför kan inga effektoptimerare fästas i den övre
kanalen på alu-profilen.

Jag har valt linjärt montage pga åtgår färre meter
alu-profil och solcellsmodulerna ligger då också närmare taket.
Alltså inga korsande alu-profiler, utan endast ett lager alu-profiler.

Solcellsmodulernas ramkant som kommer att ligga mot alu-profilerna,
är enligt måttskiss på datablad 20 mm (eller 15 mm). De upptar alltså
hela alu-profilens ovansida längs hela alu-profilens längd.

Jag har sett på dina foton, att du har 2 korslagda alu-profiler,
och då har du den övre skruvkanalen på den undre alu-profilen
ledig att använda för att skruva fast effektoptimerare.

Vi har inte fått någon leverans ännu. Givetvis vore det bra att
ha fått leveransen, för att kunna se hur man skall fästa saker.
Men det är ett förbannat hemlighetskrämeri,
så man får inga ritningar eller anständiga måttskisser. Kinesen
har väl redan kopiera vad han kan kopiera, kan man tycka.

Eftersom jag inte kunde hitta en måttskiss överaluprofilen
på tillverkarens hemsida, bad jag dem om en måttskiss.
Jag fick till svar att de kunde inte lämna ut någon måttskiss pga
patentskyddat, eller vad det var. De tror alltså att en köpare
inte kan mäta hur deras oerhört hemliga tvärsnitt på alu-profilen ser ut.
Jag hade velat veta precis hur prylarna ser ut och om de passar
samman, innan jag köper dem, för att slippa obehagliga överraskningar.

Enl. en skiss jag lyckats komma över, så är slitsen i effektoptimerarnas
fästbleck 8,2 mm. En M10 skruv passar alltså inte. Borrar man upp
till 10 mm, så har SolarEdge en anledning att skippa garantin pga
man har gjort åverkan på deras effektoptimerare.

Stoppar man i en M8 i undre kanalen, snurrar den troligen runt.

Enligt montagedetaljtillverkaren har de inte M8 skruv för undre kanalen,
jag har nämligen frågat dem. De har endast M10 för undre kanalen.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Mono Wafer
ok Arne, jag trodde du skulle ha vanlig porträtt montering. Men att Schletter säger att de inte har M8 för nedre spåret förstår jag inte. Taget ur deras egen katalog 2014/2015 får du följande av mig:

943914-010 Square nut M10, V4A

943914-108 Special square nut M8, V4A (design as with M10)
Compatible with all Schletter system rails, can be combined with
click-groove M10 and KlickIn click components

129010-001 M 10 KlickIn click component
For a simplifi ed insertion of the M10 square nut
at any point of the M10 KlickIn groove

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Monowafer,

Jag har en prislista från Schletter på 13 sidor,
och de prylarna du listar ovan är med där.
Någon Schletter katalog, har jag aldrig sett. Endast en
"Schletter Solar Montage-Systeme, Komponenten Übersicht
2015/2016" på 84 sidor.
Kanske är det den du menar med "katalog"?

Har du förövrigt verkligen skruvat fast något i den undre kanalen(M10)
genom att använda M6 eller M8 som du föreslår?
Eller är det bara att "du tror" att det går?

Här ser du precis hur Schletter svarar på min fråga om de
har M6 eller M8 för den undre kanalen för Solo05light.
(Den kanalen är egentligen avsett för M10.)

Som framgår så anger Schletter att de inte har några M6
eller M8 skruvar för den undre kanalen, pga att sådana inte är
avsedda eller utprovade.

Men, den personen är möjligen kanske inte den rätte att svara,
pga han är ansvarig för Schletters beräkningsprogram Configurator
för solcellsmodul-montagesystem och dess hållfasthet.

Jag skulle kunna konfrontera honom med dina uppgifter.
Du kan ju ha rätt.

Sehr geehrter Herr,

nein wir haben keine geeignete Schraube dafür weil diese
dafür nicht vorgesehen und geprüft ist.

Mit freundlichen Grüßen

Schletter GmbH
Alustraße 1
83527 Kirchdorf/Haag i. OB
www.schletter.de

Sehr geehrter Herr,

Schletter hat also keine geeignete M6 oder M8 Schrauben für den unteren
Kanal des Modulträgers. Man kann wohl mit geeigneten Scheiben
und ähnliches doch eine M6 oder M8 Schraube in den unteren
Kanal anschrauben, denke ich. Man muss nur einbisschen erfinderisch sein.

Mit freundlichen Grüssen

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Mono Wafer
japp, Components overview 2014/2015 handlar det om, och 84 sidor. På sidan 74 har jag tagit uppgifterna från och det är min tolkning av text och bilder jag går på, för jag har själv inte använt mig av nedre kanalen.
Men jag inser nu att jag nog är ute och cyklar, nedre kanalen är ju inte som övre. De muttrar jag hänvisar till är avsedda för det de kallar "Klick groove" kanalen, den övre. Nedre kanalen är en "Screw channel".
Ursäkta mig Arne. Har haft tänket M8 mutter för övre kanal och M10 mutter för nedre kanal, men ser nu att det finns kraftigare skenor som har en M10 Klick groove kanal.

Re: Effektoptimerare Solaredge driftserfarenheter?

Tack Monowafer

Nedre kanalen har du säkert använd för att fästa
takkrokarna(M10) i alu-profilerna.

Som sagt det är ett förbannat hemlighetsmakeri från firmorna
som marknadsför montagesystem för solcellsmoduler med sina
alu-profilerna, skruvar och muttrar.

Vad jag skulle vilja ha från dessa firmor är sprängskisser
(som man hade på gamla goda tiden, microfiche) så man
verkligen ser hur prylar skall passas ihop. Som det är nu
måste man "gissa" och "anta" och "förmoda" eller fråga
tillverkarna för varje liten pryl, vilket orsakar dem oerhört
mycket jobb att besvara.

Arme
12