Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
This post was updated on .
Jag funderade på en sak rent praktiskt alldeles precis. Jag undrar hur man gör praktiskt om man har låt säga en 6Kw anläggning men använder sig utav två invertrar, en inverter på Västra sidan och en på Östra sidan (jag vill dela upp varje takhalva i två delar, två strängar på varje takhalva pga skuggning) och ska koppla dessa till griden? Finns det någon sammankopplingsmodul eller kopplar man helt sonika dem parallellt på AC-sidan?

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

magneten
Då kopplar du dom till varsin fas bara på AC sidan, du får du en 2 fasig anslutning med 3 kw på varje fas.

Ty 6 kw enfasig anslutnig godkänner nog inte din nätägare, det skulle även krävas minst 25A huvudsäkring drygt...

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Anders J
Om du har högre effekt så är det ju inget som hindrar att du låter två trefasväxelriktare jobba parallellt heller, fas/spänning styrs ju från nätet ändå.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Det känns som kaka-på-kaka att använda två stycken trefasväxelriktare efter två stycken DC/AC växelriktare, man kanske borde se sig om efter en enda växelriktare som kan ta alla fyra strängar och mata ut trefas direkt. Jag ställer mig kritisk till att mata på enbart en fas jag inte riktigt vet vilken av faserna i huset som är mest belastad, det är ju den man vill mata ut mes hembränd ström på.

Jag har nyss bytt varmvattenberedare och kör den på en-fas, på samma fas går cirkulationspumpen till poolen och cirkulationspumparna till solfångarna och radiatorerna, det är den fasen jag vill ha ut mest gratisström på dåd en används mest såklart, men o andra sidan så går luftvattenvärmepumpen på trefas  och spisen har jag ingen aning om, så det kanske jämnar ut sig i slutändan eller tänker jag krokigt här?

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

magneten
En växelriktare är ju att föredra om du hittar någon med 4 mppt.. 2 är ju ganska vanligt.

Min elmätare mäter och registrerar totalsumman över alla tre faserna, det sker alltså en momentan kvittning direkt i mätaren vilket  gör att all utmatad el från min enfas växelriktare kvittas mot det som importeras på de andra två faserna.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Är det någon speciell mätare du har? Är det OK med din elleverantör, dom förlorar ju i princip på det då det blir som nettokvittering? Det lät ju tämligen intressant så länge du inte blir debiterad elöverföringsavgiften på den elen ändå.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

magneten
Det är fortums elmätare, edmi mk-10. Mätarna kan vara konfigurerade på olika sätt antingen som min (registrerar bara totalel) eller så att de registrerar ström ut och in på varje enskild fas.

Så för mig blir det precis samma egenkonsumtion som om jag hade valt en dyrare trefas installation.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Fantastisk egenskap om man har ett hus som drar mycket ström hela tiden, men mitt hus har väldigt låg tomgångsförbrukning så det blir nog att pytsa ut överskottet till Kraftringen för en spänn istället.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

magneten
Har  oxå mycket låg tomgångström här säljer till telge för 1.30

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Norrlandssol.
Förstår inte detta tjat om att använda elen man producerar.? Och denna anläggning skall annars vara tämligen liten i sådanfall, skulle då klara mig med 1st 290w panel, vi ligger på sommarmånaderna på 170-190kwh/mån, så vi säljer större delen.

Var med skeptiskt enfas växelriktare, men de flesta elmätare funkar som ovan beskrivet, den har 6st register som mäter köp/sälj på varje fas, men den summerar import/export på alla faser.

Och blir det så att man förlorar på att sälja sin el så åker större del av anläggningen ned från taket..

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Nu är det ju inte alla som har råd med nyproducerade hus där dom är byggda med energibesparing i åtanke. Vi är väl ganska återhållsamma med elförbrukningen kan jag tycka, har lågenergilampor/ledlampor i varenda armatur, har solfångare på taket, förvärmer både tappvattnet och värmevattnet, har luft/vatten-värmepump, har luft/vattenvärmepump, har kamin, men gör av med 13000-15000Kw i vilket fall som helst på våra 136kvm. Poolen står kanske för 1000Kw av dessa, men jag anser oss vara återhållsamma. Nu är det ju inte vi Skåne som har billigast el, det är ni i Norrland, så jag betalar runt 1,30Kr per Kw med allt inräknat, det vill säga att det priset är högre än 1,20Kr per Kw jag skulle få med elcertifikat för elen jag sjäv skulle sälja. Det är helt ren vinst (småpengar såklart) att förbruka sin egenproducerade el.

MEN jag tycker nog att det borde vara en njutning i sig själv att förbruka den el man producerar för egen maskin. Det är som att göra sitt eget vin, sin egen öl, eller varför inte sprit, det finns ju att köpa, men roligare när man gjort den själv. Har man en miljon på banken så lånar man ju inte pengar för att köpa en bil bara för att räntan är låg, eller hur? En stor avgörande faktor till att jag skaffar solceller är mitt genuina teknikintresse, jag ser det mer som nöje än nytta, även om det nog är en blandning av båda.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Anders J
Jo du, krux. Vi bor i ett hus som antagligen är byggt 1870-90 och trots att väggar och övervåning är välisolerade och trots vidrigt fula isolerglasfönster så är det nästan hopplöst när det blåser nordlig vind. Huset vänder bredsidan till och det blir väldigt bra ventilation i krypgrunden. Man visste vad man gjorde på den tiden ändå, huset ligger uppe på åsen och nutida byggregler om kapillärbrytande skikt och slikt var ju inte uppfunna. Men det är väldigt torrt under och det är bra. Men fårskinnstofflor är ett måste!

Jag tror vi kommer runt på ca 15000 kWh trots en stor energimedvetenhet, denna vinter ned emot 12000. Det slår väldigt mycket på väder och hur mycket man har tid att elda. Kontor och stall kommer ovanpå det.

Riktigt hur du får fram siffran 1,30 kr/kWh vet jag inte, att sälja sitt överskott för 1 kr + ca 20 öre certifikat (och några öre nätnytta) är ju ett rent marginalpris och den bör ju då jämföras med marginalkostnaden. Fasta kostnader för nät och elhandel ligger ju där ändå?

Jag tittade just på Kraftingen, eftersom jag har både nät och elhandel hos dem och det är ett bolag som finns både här och i Skåne och det skiljer ett öre i handel mellan SE3 och SE4 om man tittar på priset i april, dessutom tre öre i nät. Men ändå, 1,30 kr/kWh?

Men du har rätt, när det ramlar fotoner från himlen en dag som idag är det väldigt tillfredsställande att lyckas lura ned vår beskärda del när effekten kryper uppåt.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Anders. Jag tar summan av min räkning och delar på antalet förbrukade kilowatt. Själva elen i sig själv är ju inte dyr, men jag anser att man måste ta alla påslag i beaktning när man jämför med egen producerad el. För att räta ut dina frågetecken:
Nät-
Abonemang 20A 341,92:-
Elöverföring: 144,30:-
Moms: 121,56:-
Summa: 607:-

Handel-
Årsavgift: 20,71:-
Fastpris: 498,39:-
Energikskatt: 325,23:-
Moms: 211,09:-
Summa: 1055,42:-

Totalt alltså 1663:- för 1110kw. Det är mitt elpris, inget annat.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Anders J
Jo. det var ju det jag tyckte mig förstå. Men jag försökte påpeka att om du tillverkar t ex 1000 kWh solenergi så att du minskar ditt elköp med 1000 kWh så minskar ju inte din kostnad med 1 300 kr utan kanske med 900 kr eller så.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Hur räknar du när du får 900 istället för 1300?

SV: Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Nätavgiften skall du inte räkna med. Den måste du betala så fort du är inkopplad.
Och förstås dess Momsdel. 340+90 dvs ca 430 mindre än du angett.

För att kunna jämföra elpriser så skall inte nätabbonemanget vara med det skiljer sig för mycket mellan säkeringsstorlek och nätbolag.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Krux [via Solcellforum] skrev ----

[...]

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dubbla-invertrar-on-grid-Hur-gor-man-tp5004051p5004089.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Anders J
Elpris + skatt + moms + nät

I mitt fall just nu 76,36 öre för elhandel, ink skatt och moms, och 13,125 öre för nät, dvs totalt 89,485 öre/kWh. Det var den siffran jag höftade till 90 öre, är väl något öre dyrare i SE4.

Om jag minskar min förbrukning med att mata på 1000 kWh solel så sjunker priset med 894,85 kr, alldeles oavsett vilka andra kostnader jag har för abonnemang, fakturor och vad det kan vara till elhandlare och elnät.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Du måste minska kostnaden med 341.92 +moms för dina 1100 kwh när du jämför med solelen, ty denna kostnad kommer du ju att ga även om du bara förbrukar 1 kwh.

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Krux
Ja de fasta kostnaderna är ju just det, fasta. Det kommer man såklart inte undan. Dumt räknat av mig, jag har råkat räkna off-grid helt enkelt, man ska inte göra uträkningar i sängen på morgonen. Men det tar fortfarande bort det faktum att det måste kännas bra att förbruka sin egenproducerade el själv, måste ju försvara mig med nåt när jag framstår som en sopa ;)

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Anders J
Nej krux, jag har själv tidigare föreställt mig att elpriset var kring 1,20-1,30 totalt, t ex vintern för två eller tre år sedan och om man hade fast pris så var det nog så illa. Sedan dess har man ju lärt sig att det bara finns en vinnare på bundet elpris och det är elhandlaren!
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/
12