Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Norrlandssol.
Vi bor i Norrland, samma elpris, fast 13öre/kWh i rabatt på elskatten, vi betalar inkl alla skatter 87öre kWh, och säljer för 100öre, men hursom förbrukar ändå huset ingen el, eller otroligt lite på sommarmånaderna, oavsett om jag bor i hydda eller nytt eller gammal hus spelar ingen roll sommartid! Vintertid så spelar läget i landet och isoleringsklass mm.

Sommarmånaderna är det våra bra eller dåliga vanor som spelar in, som avgör förbrukningen, VV mm..

Sen är det inte helt lätt att räkna baklänges på det riktiga elpriset, vi har bland landets billigaste fasta nätavgift, och denna räknas inte jag in i elpriset, varken när jag köper eller säljer..

Hursom är jag vinnare när jag säljer min el, och bryr mig inte på vilken el frysen går på..

SV: Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Jag köper el per timme.
Laddar elbilen på natten och VVB går bara igång på natten när elen är billigast.

Kolla in elpris variationen mha EONs app. Spot heter den.

Det skiljer oftast >30% över ett dygn.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Norrlandssol. [via Solcellforum] skrev ----

[...]

Bor i nyproducerat hus med låg förbrukning, (7500-8000kwh) har 2205w med 9st microinverters på garagets södertak, viss skuggning av huset, håller i detta nu på att bygga 6380w i Öst/Väst läge till en SMA 4000, hoppas hamna nära husets totala köpt energi över året.

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Dubbla-invertrar-on-grid-Hur-gor-man-tp5004051p5004098.html
To start a new topic under Frågor och svar, email [hidden email]

Re: SV: Re: Dubbla invertrar on grid. Hur gör man?

Kollade det, men tycker det var för liten prisskillnad, men vi kan ställa värmepumpen att endast göra VV en viss tid, samt olika temperaturer vid olika tidpunkter...

Sol elen som man säljer verkar vara per timme..om man läser fakturan.