DIY mindre projekt

Kenta
Funderar på att sätta upp en mindre anläggning och göra så mycket jobb jag kan själv.
Mest för att det blir en kul hobby. Då jag är ny på alla delar och teknik, så är det bäst att kolla så allt lirar.

Huset har tegeltak (sadel), med 22 graders lutning tyvärr så är lutningen till öster och till väster. Tänkte ha solcellerna på den halva som får kvällssol.

Omvandlar tänkte jag välja "Solis Mini 1500-4G 1.5kW Solar Inverter Single Tracker w DC Isolator"

Till den så någon billigare panel, har kollat på paneler med halva celler.
Troligen 4st i serie.
LUXOR Eco line Half Cells P120 280Wp

Har jag tänkt fel? Ska man välja mono eller polly (blå).
De största problemen blir att hitta och välja kablar samt montering av panelerna på taket.

Re: DIY mindre projekt

magneten
Är denna Solis verkligen godkänd för Sverige?
Luxor 300w m60 är en grymt prisvärd monopanel med svart snygg ram!

Re: DIY mindre projekt

Johnny
Kenta har du bestämt vilket montagematerial du vill ha? Tror inte kablar ska vara så svårt att hitta.

Re: DIY mindre projekt

Kenta
Nej, jag måste börja leta efter infästningar till betongpannor och även kabel. Var man köper det bäst är välkommet tips.
Såg att ett svenskt företag sålde Solis, så de borde vara godkända.

Re: DIY mindre projekt

Johnny
Jag la nyligen en order från https://www.solshoppen.se/ de är en återförsäljare av K2 montagesystem och låg bra till prismässigt. De verkar också ha kablar.

Re: DIY mindre projekt

TST photovoltaik shop i Tyskland brukar jag alltid handla hos, bra pris på kvalitetsprylar samt helt ok fraktpriser även vid beställning av montagesystem då de beräknar frakten enbart på vikt verkar det som :)

Re: DIY mindre projekt

Denna växelriktare kan hanter 5st 300W paneler eller 6 st 275w paneler
https://www.photovoltaik-shop.com/wechselrichter-invt-mg-1k5tl.html

bra och prisvärd 275w polypanel för 1100kr/st:
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-suntech-stp275-20-wfw-5bb-poly.html

snygg monopanel med svart ram och 15 års produktgaranti för 1300kr/st (bra val!)
https://www.photovoltaik-shop.com/solarmodul-luxor-eco-line-m60-lx-300wp-mono.html