Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Hej på er

Har som sagt nyss installerat 2.2kw system med 9st paneler/microinverter, men har ganska stor summa på bidraget kvar, fyllt nästan hela garagetaket vilket har rakt söderläget, huset har även bra läge med masardtak som är ganska plant längst upp och ligger i Österläge, men frågan är om man ska fortsätta bygga med dessa Microinverter, eller om man ska köpa 4-5 paneler med enfas växelriktare..? Eftersom har redan 3 fas från andra systemet.

Tacksam för input, prisvärda system inkl takfästen mm, hur skulle ni gjort..?

Man blir så eggad..!! 1300w produceras, 0w köps..! Häärlisch.!! Men inte fått leverans nr för att kunna sälja el, försöker ladda VV och dammsuga..!! Haha..

/Andreas.

Re: Bygga ut ny anläggning.

Se till att du inte bygger mer än du har beviljats bidrag för. Jag tror att du bara får bidrag för den effekt du har angett i din ansökan, även om de beviljade pengarna räcker till mer effekt.

Om du t.ex. har ansökt för 3000 W och 100 000 kr får du inte fullt bidrag om du bygger 5000 W, även om det bara kostar 90 000 kr, tror jag.

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Aha, då kanske man ska ge sig..?? Sökt för 2kw, men byggt 2205w, men långt fram till den summa som jag angav i ansökan, vet Länstyrelsen detta?

/Andreas

Re: Bygga ut ny anläggning.

jansimon
Som jag förstått gällande bidrag så är ansökan ram/tak nivån. med kvitton redovisar du vad det kostat totalt, vilket då ligger till grund för bidraget du får för systemet. Förhållandet mot den verkliga kostnaden. Utan redovisning, inget bidrag. Du måste styrka kostnader. Sedan om det är kopplat till den sökta effekten vet jag inte. När jag läser kravspec. för länstyrelsen Västra Götalands län står inget om effekt.

Har du fått ett beslut om att få bidrag måste nog en ny ansökan göras, men på en annan byggnad. Har du bara ansökt, men inte fått besked kan man ju kolla upp med berörs länstyrelse om man kan komplettera din ansökan, så att utökningen faller in i din befintliga ansökan.

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Morning.

Sökte för 2kw och 58'kr, men byggde 2.2kw och har det har kostat 38500kr, inkl ny central, markkabel, mm, så det finns 20' kvar innan bidragstaket, ända som står är Max pris/kW, Jag har blivit beviljat bidraget, och skall vara klart och nätanslutet innan 2012-03-30, annars går bidraget vidare till nån annan.

Ska prata med Länstyrelsen på Måndag, säkrast så.

Funderar annars på att bygga 1kw till, med monokristallina paneler och 1 fas växelriktare, vilka har bra priser på en komplett sådan anläggning?

/Andreas

Re: Bygga ut ny anläggning.

jansimon
Ja bäst att prata med dom tycker jag.

Vet inte hur hugad du är att handla utomlands. Har precis beställt Inverter från Frankrike. Inkluderat med frakt så är det flera tusen kr. Billigare.

Annars är det bara att ställa frågan till några av de Svenska leverantörerna. Mitt system kommer från flera olika håll. Handlat där det är billigast. På det sättet har jag fått ner kostnaden rejält. Men det är en del jobb med det ( som jag gillar :) Glöm inte hålla koll på fraktkostnader. Kan bli stor post iaf. Inom Sverige.

Är det mindre anläggning kanske det är bäst att handla allt från samma ställe. Kollla med

SolelDalby, PPAM eller någon av de övriga. Utomlands kan jag tipsa om PV Store Europe.

Re: Bygga ut ny anläggning.

detta att köpa inverter från utlandet, hur funkar det med konfigurering för svenska regler? Fixar den utländska leverantören det eller får man konfigurera det själv? Eller är invertrarna hårdvarumässigt olika för olika länder?

Re: Bygga ut ny anläggning.

nelos
Konfigureringen av växelriktaren för svenska regler får man ofta göra själv.

Exakt hur det görs varierar mellan märken och modeller, men t ex på Piko-modellerna så är det en DIP-switch
inuti växelriktaren som behöver ställas om.
Man får alltså öppna lådan och ställa in Sverige.

Se dokumentationen för piko-växelriktarna avsnitt 6, sidan 20:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/Betriebsanleitungen/Manual_PIKO_en_1_12.pdf

Köper man från någon mindre tillverkare utomlands är det alltså viktigt att säkerställa att växelriktaren verkligen har stöd för svenska inställningar.

Om växelriktaren inte har stöd för Sverige kan elnätsbolaget vägra att tillåta installationen/byta mätaren så kontrollera noga att Sverige stöds.
För de stora tillverkarna (SMA, Kostal, Fronius, etc )skall det nog inte vara några problem dock.

Vidare så måste det finnas intygsdokument på att reglerna verkligen följs som elektrikern kan skicka in till elnätsbolaget.

Här är intygsdokumenten för Kostals växelriktare:
http://www.kostal-solar-electric.com/download/certificates/KSE_SE_ZT_U12-0194_PIKO_EN50438.pdf
http://www.kostal-solar-electric.com/download/certificates/KSE_YY_ZT_2012-04-24_PIKO_EU-Declaration-of-Conformity.pdf
http://www.kostal-solar-electric.com/download/certificates/KSE_XX_ZT_U12-0407_PIKO_IEC-60947-3-DCS-Switch.pdf

Re: Bygga ut ny anläggning.

jansimon
Ja man skulle nog inte vilja chansa på ett okänt fabrikat. Då får man vara elingenjör själv för att förvissa sig om att saker och ting är rätt. Men väljer man de stora SMA, Kostal mm. mm. Då är det lugnt. Visst är det en liten chansning med om något inte är som det ska. Handlar dock mycket från utlandet i mitt dagliga arbete så jag upplever att servicegraden från Europa är otroligt bra. Har nog blivit bättre. På det sättet märker man att det mer och mer blir en gemensam marknad.

Re: Bygga ut ny anläggning.

osse99
Sedan är ju Sverige en liten marknad så man får se upp ytterligare!

Blev sugen på att köpa en Kostal växelriktare på tyska ebay, blev osäker och frågade Kostal, visade sig att det måste vara tillräckligt ny mjukvara också!

http://www.kostal-solar-electric.com/download/datasheets/2013/2013-03-06_Datasheet_PIKO_EN.pdf
Se sidan 8!

I mitt fall slutade det med att jag köpte i Sverige, får bidrag nu så det kändes OK, skulle jag bygga ut kanske det skulle bli en begagnad växelriktare från Tyskland...

Inte koll på andra fabrikat, gissar att några är enkla att uppdatera medans andra kan kräva ombyggnad.

/osse99

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Hej igen

Kan man bifoga kvitto från Frankrike till Länstyrelsen? Borde väl gå bra? Ska helt klart kolla, billigare system= Större!

Ska kolla.. Tackar!

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Hittade dessa på PV shop, verkar mycket prisvärt!

http://pvshop.eu/PV-Solar-Panel-Yingli-Panda-255-260-265Wp-Mono.html

Men hur kollar man lättast frakten? Ni som beställt, har ni ca pris?

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Jag igen..!!

Gick lite fort sist, såg att panelen kostade 2000:-, visst är detta en vanlig Microinverter?

http://pvshop.eu/Power-One-Aurora-OPTI-0.3-TL-OUTD-Optimizer-for-Single-PV-Panel.html

Re: Bygga ut ny anläggning.

osse99

Tror det var Eur 260 för 20 paneler från Tyskland, blev två feta pallar.

Nu gick allting bra med dom tack och lov, värre med växelriktaren som blev totalt mosad när den fraktades i Sverige.

Ingen rolig historia, fraktbolaget vill inte ersätta alls, "dåligt emballage", och bråket mellan dom och min leverantör pågår sedan i maj.

Har försenat mitt projekt ordentligt men jag dispens av Länsstyrelsen, skulle varit klarrapporterat 2013-09-01 annars.

Se alltså till att det finns riktig fraktförsäkring på det du beställer!!

/osse99

Re: Bygga ut ny anläggning.

Hej Andreas,

nej detta är nog en paneloptimerare, inte en microinverter,
Power-One’s optimizer uses DC to-DC technology to maximize the energy harvest, within the whole PV system. Already on the level of single PV panel occurring: shading, panel failures or different PV orientations, now can be optimally handled.

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
Aha..!! Tackar..!

Vad kostar frakten ca? Och hur tar man rätt på det..?

Re: Bygga ut ny anläggning.

jansimon
Bäst är att Maila dom. Då får man rätt svar. Dom är bra att göra med. Fick lägga på 380kr för få hem  SMA Sunny Webbox med UPS.

Re: Bygga ut ny anläggning.

Andreas
380kr lät billig frakt, ändå ganska tunga, tycker svenska priserna är ganska prisvärda när man kollar runt, kanske vid stora mängder det blir bra pris.

Pratat med Länstrelsen, det är summan man fått bidrag för man får bygga för, oavsett vilken effekt man skrivit på ansökan.

Har 14500:- kvar att bygga för, skulle plockat ihop ett litet system för detta, dumt att låta det försvinna, får nog bli Microinverter igen, men hustaket är stort, man kanske ska tänka frammåt? Och köpa större riktare och bygga mer senare..

/Andreas

Re: Bygga ut ny anläggning.

jansimon
De 380:- var enbart för webboxen. Invertern på 35kg (gissar halvpall) skickas fraktifritt!

Funderade oxå på att köpa en större inverter för att kunna komplettera med fler solceller (har plats med 24st till), men alla duktiga på forumet fick mej att tänka bredare, välja fokus på det jag har och optimera det. Sedan komplettera med nya och förhoppningsvis med bättre verkningsgrad osv. Med kompletteringen som kommer förhoppningsvis inom några år.

Ja kolla gärna med Svenska leverantörer noga innan man beställer något utomlands. Finns ju trots allt vissa fördelar språk osv.