Billiga solpaneler?

gljf
Hej!

Har köpt på mig 30 st 130W paneler via internetauktionen ps.nu

http://www.ps.nu/auktion/eco-supplies-solar-ab-i-konkurs-solpaneler-goteborg-11/

Mitt slutpris blev 27750 så 7110 kr/kW. Har fått löfte om att köpa till ytterligare 10 paneler till samma pris.

Eftersom det är konkursbo så är väl garantisituationen oklar. Sen uppfattar jag det inte direkt som morgondagens teknik så egentligen är det kanske inget superpris? Blev ett impulsköp när jag satt hemma sjuk...

BR
Andreas

Re: Billiga solpaneler?

Uffe
SolarWorld är ett kvalitetsmärke med garanterad livslängd och 7110 kr/kW är väl bra. Jag gav 8750 för mina.
Solskivan1: 42 x ZNShine ZXM5-96-250W, 10.5 kWp, Fronius IG Plus 100 V-3, Pac=8 kW, Helsingborg, 23° takvinkel, rakt söderläge
Driftsatt 2013-09-05 Fronius Solar.web PVOutput

Re: Billiga solpaneler?

Priset är ok för att vara en 130W:s panel. Dock är det ju så att dessa har något år på nacken i utveckling. Idag tillverkas paneler över 300W. Har man bara platsen, ladugårdstak eller stora markytor, så är ju ytan inga problem så kan man ju bara titta på vad man betalar /watt. Bra affär skulle jag säga. Köpte även mina paneler på liknande auktion hos KVD för drygt ett år sedan (240w:s paneler) och hamnade på 1670:-/panel.
6960:-/kW.

Garantin är nog inget man kan räkna på då det är ett konkursbo och säljs ut som sådant.

Har du ytan, intresset och pengarna så kan det vara intressant att köpa på sig 10st till... (eller kanske fler )

/Janne

Re: Billiga solpaneler?

Anders J
Du kan köpa 240 W-paneler från EV-power för 0,55 EUR/W plus tjeckisk moms och frakt om man ska ha en rimlig anläggning. Med 20 % moms och 8,85 SEK/EUR hamnar man på 5,84 kr/W och jag har nog inte hittat billigare. Paneler i Tyskland tycker jag verkar dyra, för att bara inte tala om vårt hemland!

Däremot så kan man ju fråga sig vad det i praktiken är värt med 25 års garanti och vilka leverantörer som finns kvar så länge...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Billiga solpaneler?

jansimon
Man får inte glömma fraktkostnaden. Brukar räkna med ca: 170:-/panel vid större köp. Men jag håller med dig Anders. Priserna i vårt land är ju inte direkt intressanta i förhållande till Europa i övrigt. SolElDalby verkar dock gå på offensiven nu när man nylanserar sig. Känns som man förhandlat hårt med leverantörer inför nylanseringen av sitt företag. Kan det bli prispress bland de svenska leverantörerna eller är det för få aktörer fortfarande?

/Janne

Re: Billiga solpaneler?

Trots frakt som är ganska dyr så är Ev Power prisvärda, 22st 290w paneler inkl frakt till norrland 42000:-.

Vi har solpaneler på vår sommarstuga, som är 25-30år, funkar mycket bra.

/A

Re: Billiga solpaneler?

Anders J
Vi fick en pall med 25 st 240 W-paneler, invertrar och div kabel, totalt drygt 500 kg, och det kostade i frakt 506 EUR från Tjeckien avlastat på stallplan i Ösmo.

Mindre än en tiondel av ordersumman alltså. Inte orimligt, men givetvis måste man ha med det i kalkylen.
'
Det är ju också så att bara för att grejera finns i Sverige är ju inte frakten gratis här heller. Jag var en gång med och tog hem en 40-fotscontainer från Vietnam och då var det dyrare att få den från Göteborg tll Stockholm än från Vietnam till Göteborg.
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Billiga solpaneler?

jansimon
Ja frakter i Sverige är en tung bit. Med mina kontakter i mitt arbete ute i Europa är frakterna häpnatsväckande låga i jämförelse med Sverige. Såvisst är det så att man måste räkna med detta när man handlar här, såvida man inte kan hämta (vilket ju oxå i realiteten är en kostnad). Med €506 på din frakt blir det slarvigt uträknat ca: 179:-/panel. Men totalt i samma prishärad.. Bra att ha en estimerad kostnad för frakt av paneler.

Vid mitt köp av inverter var frakten inräknad, trots riktigt lågt pris. Man undrar ju egentligen vad priserna i grunden ligger. Man anar att det är lite låg konkurrens i Sverige för tillfället. Men vi är ju många som handlar lika gärna ute i Europa än Sverige. Inga konstigheter idag, bara man vet att det är en leverantör att lita på.

/Janne

Re: Billiga solpaneler?

Hej igen

Håller med om frakten, var i kontakt med en firma som skulle skicka fästmatrial, skulle ha 6000:- för detta till 22 paneler.! Så 500kg från Tjeckien är billigt..

Såg de var billiga Microinverters på Ev Power, var lite sugen på 2 sådana och kombinera dem med 290w panelen, torde verkningsgraden bli betydligt bättre, trots att jag har 9st och lite skrivit ned dem pga dålig verkningsgrad.

Hur gör man betalning via internetbank till utlandet? Nåt man skall tänka på.

/A

Re: Billiga solpaneler?

Anders J
Man betalar till deras IBAN-konto för EUR eller USD (olika om jag kommer ihåg rätt) och man betalar mot ett ordererkännande och så får man originalfakturan med godset och med e-post. Litar man inte på det så får man se sig om hemma i Sverige...
2,2 kW poly och 0,9 kW tunnfilm i Ösmo, 0,9 kW tunnfilm till snart. http://s-solel.se/vastergryt/

Re: Billiga solpaneler?

Självklart är man alltid lite skeptisk mot förskottsbetalning, men skönt att du beställt och är en nöjd kund, tänkte beställa 24st 290w och 2 microinverter och en 120w panel till stugan..

/A