Betalning för mikrodproducerad el

1234 ... 9

Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Här är en sammanställning av ersättning för producerad solel från internationella energimyndighetens solcellsprogram.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/solenergi/article3830542.ece
http://www.nyteknik.se/incoming/article3830844.ece/BINARY/original/elbolagen-1200.jpg

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Stämmer inte riktigt, ringde Skeåkraft idag, de betalar 1kr/kWh till privatperson, men till företag eller momspliktig 1.25kr.

Vad är fördel/nackdel med nettodebitering? Jag har möjlighet att ta detta istället, men visst måste det vara bättre att sälja el för 1kr än att låna ut den för 87öre?

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Något har hänt hos Vattenfall, enligt denna sida betalar de spotpris + 1 krona per kWh, exklusive moms.

http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Det är alltså ett byte från att vara sämst i klassen till att bli en av de bästa...
Från:
 spotpris - 0,04 kr
Till
 spotpris + 1,00 kr

De har nog märkt att alla som skaffar solel byter från Vattenfall till någon som har betalat bättre.
Får se hur länge det varar...

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Har nu varit i kölista hos Telge i nästan ett år, men inte hört någonting därifrån.

Det verkar helt omöjligt att bli kund hos dem, så även om de står på plats två i listan ovan så är de ointressanta. De tecknar (nästan?) inga nya avtal.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

magneten
Har telge idag och en grej som är lite trist är att de endast betalar ut solelserättningen i en klump årsvis (i efterskott)

Hade varit trevligare att få det justerat direkt på varje faktura....

Kanske ska ta och byta till Vattenfall i vinter....

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Här är en lista med aktuell ersättning för solel.
Endast de elhandelsföretag som lagt upp information på sina webbsidor finns med i listan.

Vattenfall: spotpris + 1 krona per kWh, exklusive moms.
http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Eskilstuna Energi och Miljö: 1 kr/kWh.
http://www.eem.se/privat/elnat/mikroproduktion/

Borlänge energi: 1 kr/kWh
http://www.borlange-energi.se/sv/Elnat/Egen-elproduktion/

Falkenberg energi: 100 öre/kWh, inklusive moms
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Öresundskraft: 1 kr/kWh.
http://www.oresundskraft.se/privat/produkter-tjaenster/producera-din-egen-el/ersaettning-inmatad-el/

Skellefteå Kraft: 0,6 kr/kWh inklusive moms.
http://www.skekraft.se/privat/elavtal/producera-egen-el/

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Vill bara tillägga att DinEl i Gbg kör med Nettodebitering vilket är väldigt bra på sikt.
Dessutom får du behålla dina Elcertifikat.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Utmärkt, jag lägger till det. De har informationen på sina webbsidor.

DinEL Göteborg: Nettodebitering, "Du kan då kvitta din överskottsproduktion mot den el du köper av oss."
http://dinel.se/vara-elavtal/gor-din-egen-el/egenel/

[...]

filip71
Mälarenergi nettodebiterar bara om din anläggning är ansluten till deras nät.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Fabbe
Jag har Mälarenergi sedan några år.
När jag installerade min anläggning (juli) försökte jag få tag på dem i ett par månader men fick inga svar, har dock bindningsid hos dem tills februari 2015. Blev ganska förvånad när jag fick elräkningen på 114 kr förra veckan, de har kvittat producerad mot förbrukad. Loggade in på deras sida nu och såg att jag helt plötsligt bara hade en månads uppsägningstid och att mitt nuvarande elpris är 115 öre / kwh.. Märkligt kundbemötande tycker jag..

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Svårt med Vattenfall tycker jag........ Bra att man skärper till sig, samtidigt har dom intressen i annat som inte är speciellt "pro" förnyelsebar energi.

Har idag min lokala nätleverantör, men det ger ju inga 1kr eller mer. Dags att byta nu när det kommer vara vakum ett tag gissar jag på detta pga. regeringsläget.....

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Vattenfall som elköpare kan funka om jag använder all el själv, men ett hån att se betalar spotpris plus 4öre..!

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Vattenfall har ändrat ersättingen, så den är numera spotpris + 1 krona per kWh, exklusive moms.

http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Har också betänkligheter mot Vattenfall, men samtidigt bör ju framsteg belönas.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

jansimon
Ja jag är tudelad. Håller med att det skall belönas, men jag tror knappast att det är de sunda som sköter strategierna ang. kolkraften....

Men visst! Hedersamt att dom hakar på trenden.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Om man väntar med ett eventuellt byte tills i vår så blir det den nuvarande elhandlaren som får intäkter för vintern, och det är då de tjänar pengar.

På sommaren tjänar de inga pengar på mikroproducenter om de betalar runt 1 kr/kWh.
På vintern däremot kommer vinsten.

Och det är ju synd om den elhandlare som betalat bra under sommaren om man byter bort dem lagom till vintern.
Därför väntar jag med ett eventuellt byte till i februari.

Om erbjudandet finns kvar då vill säga. Det är nog ingen slump att det är just i september som Vattenfall presenterar detta erbjudande.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Spelar ingen roll vem man köper av på vintern, måste ju hursom ske, och priset är ganska lika, skiljer några ören upp eller ned, men vid stor förbrukning så gör det av sig, men knappast för oss som förbrukar 7500kwh, och producerar ca 7000kwh/år..

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Med dagens politiska utspel förstår jag vattenfall mer och mer

Nu ska det ersättas med solel (som inte är så stort och inte kan bli så dyrt) .
Se nu hur dyrt detta blir, säger någon.

Så enkelt har de nått sitt mål
Sen kan vi iofs utnyttja läget.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Aktuell ersättning 1:a november, ingen skillnad mot september:

[...]

Stefan
Hej

Pratade just med vattenfall och det är meningen att de ska betala spotpris + 1 kr + moms under hela 2015 samtidigt får man 60 öre tillbaka på skatten. Om det går igenom nu till 1 Jan 2015.
Inte illa det. Riktigt bra betalt.
Måste ringa telge och se vad de har för mot bud.

Mvh Stefan
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

1234 ... 9