Betalning för mikrodproducerad el

1234567 ... 9

SV: Re: Betalning för mikrodproducerad el

calle

Jag skaffade mig ETCs elcertifikatselmätare, de köper dem. Får nu även certifikat för hela produktionen.
Annars vänta! Sälj dem om några år. Då borde det finnas fler köpare.

Skickat från min Sony Xperia™-smartphone

---- Stefan [via Solcellforum] skrev ----

Jag kör också med vattenfall från 1/1 hade Telge innan.

Någon som vet var eller till vem man kan sälja elcertifikaten då vattenfall inte köper dessa ?

http://solcellforum.18852.x6.nabble.com/Betalning-for-mikrodproducerad-el-tp5004426p5006841.html
To start a new topic under Kunskapsbank, email [hidden email]

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Emulsionen/egen el köper elcertifikat, men då måste man ha köpt deras mätare:

http://www.emulsionen.org/produkter/smarta-elmatare-for-solceller/

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Fick ett brev från Falkenberg energi om den nya ersättningen för mikroproducerad el.

Falkenbergs energi kommer fortsättningsvis betala 60 öre/kWh. Här finns information:
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Med 60 öre skattereduktion ger det totalt 1,2 kr/kW.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
... och förändringen gäller från 1:a mars.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Tror det de flesta elbolag sänker sina ersättningar under året, det är lite samma som affärerna kör med, lockpriser! Så man ska teckna sig hos dem, sen sänker de.., så tror inte jag ids byta till vattenfall, och tror knappast att de säger att de kommer att sänka ersättningen när man frågar dem, de hänger nog på neråt när de andra sänker...

Re: Betalning för mikrodproducerad el

magneten
Om de kommer att sänka ersättningen redan i år hos vattenfall så kommer ju deras generösa goodwill plötsligt bli en kraftig badwill med missnöjda kunder. Tror personligen att de kommer att hålla fast vid sin utlovade ersättning ett tag då det ju inte handlar om några betydande summor för vattenfall med det blygsamt lilla solel överskott som finns på marknaden idag.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Jag tecknade för 1.50 som första "pilot" kund, den 1/7, ej hos vattenfall, de höll några månader till de sänkte, Falkenberg gör det samma, sänker en så hänger resten på..

Självklart säger de inte att se kommer att sänka priser om jag ringer och frågar om priset, likadant om jag går in till en butik och frågar när rean börjar på en vara..

Re: Betalning för mikrodproducerad el

haltaolof
Det verkar ju som du hoppas på att Vattenfall ska sänka.  Eller?

Re: Betalning för mikrodproducerad el

magneten
Bättre att vara nöjd så länge det håller i sig!
Är ju dessutom busenkelt att byta elhandelsbolag om förutsättningarna förändras eller om man inte är nöjd.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Aktuell ersättning 1:a februari 2015, se nedan.

60 öre/kWh inklusive moms verkar vara det nya normalläget.
Men Vattenfall ligger nu i en klass för sig, och betalar mer än dubbelt så mycket som de andra.

Deras pris anges också exklusive moms, vilket innebär att momsen tillkommer i det som betalas ut,
men momsen ska ju betalas tillbaka till staten. Men för att jämföra priser enkelt ska man räkna allt likadant vad gäller moms.
Om vi exempelvis antar att spotpriset är 30 öre blir vattenfalls ersättning inklusive moms 1,3 * 1.25 = 1,625 kr/kWh!

Vattenfall: spotpris + 1 krona per kWh, exklusive moms.
http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Falkenberg energi: 60 öre/kWh, inklusive moms
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Skellefteå Kraft: 60 öre/kWh inklusive moms.
http://www.skekraft.se/privat/elavtal/producera-egen-el/

Öresundskraft: Ersättning 40 öre/kWh exklusive moms
http://www.oresundskraft.se/privat/produkter-tjaenster/producera-din-egen-el/ersaettning-inmatad-el/

Borlänge energi: Ingen aktuell information på webbsidan. "Vi kommer att anpassa oss till skattereduktionen"
http://www.borlange-energi.se/sv/Elnat/Egen-elproduktion/

Eskilstuna Energi och Miljö: Ingen information på webbsidan. Behåller dock länken tills vidare:
http://www.eem.se/privat/elnat/mikroproduktion/

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Givetvis kommer vattenfall att sänka lagomt till sommaren, lätt att erbjuda bra solenergipris Okt-Mars när alla kunder endast köper energi, sen när alla börjar producera energi då sänker de väl, men vi får se hur länge de varar, men knappast hela 2015.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Aktuell ersättning 1:a mars 2015, se nedan.
Ingen förändring jämfört med förra månaden.

Intressant att Vattenfall ligger kvar med sin ersättning, det ser ut som det är en permanent mycket bra betalning.

[...]

Ny prismodell på gång hos vattenfall...? Lagom till solsäsongen, hur juste är det ?

http://www.atl.nu/teknik/vattenfall-backar-p-enkrona

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Verkar fortfarande vara den högre ersättningen för de som köpt anläggningen av dem.

Ingen ändring på Vattenfalls sidor än dock:
http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Med den högre ersättningen under vintermånaderna från september till mars osar det surt lång väg.
(Om det är sant förstås, men det verkar det ju vara)

De hade en av markandens sämsta ersättningar fram till september 2014,
för att sedan höja till den "bästa" ersättningen under vintermånaderna,
men när vårsolen börjar skina sänker de lika snabbt igen.

Det blir ingen större solelproduktion som matas ut på elnätet att tala om under oktober till februari,
så det är ju ett billigt sätt att lura till sig kunder.

Jag är glad att jag ligger kvar hos Falkenberg.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

magneten
Han skulle ha sig en känga den där Niclas Stålhandske på Vattenfall!
Höja ersättningen på hösten för att få folk att investera i solceller under vintern och sedan sänka ersättningen till våren när folk har börjat montera upp sina nya anläggningar!!! Skäms på honom!

Så här sa han i höstas:

Energibolaget hoppas att höjningen ska få fler kunder att investera i mikroel.

Vattenfall har beslutat sig för att höja betalningen till småskaliga elproducenter till en krona över spotpriset på den nordiska elmarknaden.

– Vi ser den småskaliga elproduktionen som en viktig fråga för den framtida elförsörjningen, och det här är ett sätt för mindre kunder att komma igång att köpa solceller, säger Niclas Stålhandske, tillförordnad försäljningschef på Vattenfall.

Flera företag säljer i dag installationsfärdiga solcellspaket för fritidshus eller villatak. Kunden får då betalt för eventuellt elöverskott.

I dag är det vissa kunder som tvekar, bland annat för att regelverket kring solceller är lite krångligt, enligt Stålhandske. Många som installerar solceller gör det nog framför allt för att det är en god gärning för miljön, tror han.

Samt på Vattenfalls hemsida:
http://corporate.vattenfall.se/nyheter/nyheter/2014/oktober/lysande-affar-for-solcellsagare-att-salja-el/

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Ja precis det jag sa..! Jag skrev på för vattenfall i början av feb..drar tillbaka detta!

Spelar nog ingen roll vilka man säljer till, alla lär gå samma väg..!

Men jäkligt snikit, för att få folk att investera...idioter!

Re: Betalning för mikrodproducerad el

BengtK
Var i kontakt med vattenfall i torsdags 12/3-15 och ville teckna avtal med dem. Jag berättade att mitt nuvarande avtal gick ut den siste juni och ville teckna fr o m juli. Den jag pratade med var ärlig och sa att det var ändringar på gång i april (!) och att jag borde avvakta . Ändringar skall aviseras 2 månader i förväg , så vad mitt avtal då skulle bli var okänt . Jag avvaktar således.
33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Har en vän som jobbar på vattenfall, ska lyssna med honom imorrn, och bryta mitt avtal med vattenfall, den krona som jag svek när jag bytte bolag, verkar vara rätt bra betalt, sen orkar jag ej bry mig mer för att jaga några ören, när de ändrar varannan dag.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Stefan
Ja jag lämnar också vattenfall om de sänker ner till sportpris.

Kommer bli badwill för vattenfall detta.

Gå ut med bra ersättning och säger att det ska vara hela 2015.
Sedan när solen börja komma fram så har de planer på att sänka.

Har ännu ej fått något papper så minst två månader till med den ersättning de ger i dag.

9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Pratade med vattenfall idag, Han visste ej nåt om när och vilken prisbild de skulle hamna på, men mitt avtal med vattenfall börjar gälla i början av April, och låg öppet så ingen bindningstid.

Annars går jag tillbaka till det lokala elbolaget som betalar 1kr/kWh, men frågan hur länge detta gäller?? Hinner väl bara byta så sänks det väl..!!

Ja vilket skämt, och med så få personer som har denna läggning så absolut inga slantar det handlar om..!

1234567 ... 9