Betalning för mikrodproducerad el

123456 ... 9

Re: Betalning för mikrodproducerad el

callec
Jag har drivit företag i alla tänkbara företagsformer, så jag förstår inte hur momsskyldighet/registrering kan ske utan någon form av verksamhet.
Det borde vara enskild firma.
All ingående moms dras av plus alla övriga omkostnader.
Det bör bli en bra affär

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Stefan

När jag pratade med dom så ska de gå över till Nordpols spotpris per timme.
Samt man får ersättning för E och U som dom tar över. Detta gör dom ju idag också.
Med de 60 örena så skulle ersättningen ligga på 1-1,30
Moms var de inte glada åt att betala ut. Men de ingår också i den ersättningen.

Så det är ju mycket dålig ersättning jämfört med vattenfall och Kraftring som just höjt till 1,75 inkl moms.

Mitt avtal med Telge skulle gå ut 2014-03-01 men de ringde för någon dag sedan att de släpper mig redan 2014-01-01

Så vattenfall är nästa för mig.

Vad gäller momsen för mig så är det ju lätt då jag har firman.
Den el jag säljer bokförs i firman och en del el som firman behöver drar vi också av för.

Med vänlig hälsning Stefan
9,75 KW 39st 250w Moduler med Replus 250 Micro Inverter.

Allectra Computer AB

Re: Betalning för mikrodproducerad el

magneten
Mitt avtal med telge löper vid årsskiftet 1,30 inkl moms, känns nog som om det får bli vattenfall för mig oxå.

Vi  har ju en lanbruksfastighet där vi redovisar moms, dock så är det frugan som är momsregistrerad och jag som står på elabonnemanget, vet ej om det ändå går bra att betala in momsen via gården?

Solcellsanläggningen är köpt privat och ej med i lantbruket.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Telge  kräver oxå att man är momsregistrerad från 2015

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Så här ser Telges nya prismodell ut, något sämre än tidigare.
De har även satt ett väl högt fiktivt pris på UG som tidigare varit värda nästan ingenting på marknaden.

Om dessutom skattereduktionen uteblir blir kalkylen snabbt mycket sämre med telge.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

filip71
Jag försöker fylla i den jävla blanketten nu men fattar ingenting så jag är lagom sarkastisk i mina svar. Skatteverket borde rimligtvis ha en speciell blankett för detta om de ändå ska löpa linan ut...
Men är det någon här som kan bjussa på en utskrift som har gått igenom så vore jag väldigt väldigt väldigt tacksam.

--filip

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Aktuell ersättning 1:a december, ingen skillnad mot november:

DinEL Göteborg: Nettodebitering, "Du kan då kvitta din överskottsproduktion mot den el du köper av oss."
http://dinel.se/vara-elavtal/gor-din-egen-el/egenel/

Vattenfall: spotpris + 1 krona per kWh, exklusive moms.
http://www.vattenfall.se/sv/mikroproduktion-vi-koper-din-overskottsel.htm

Eskilstuna Energi och Miljö: 1 kr/kWh.
http://www.eem.se/privat/elnat/mikroproduktion/

Borlänge energi: 1 kr/kWh
http://www.borlange-energi.se/sv/Elnat/Egen-elproduktion/

Falkenberg energi: 100 öre/kWh, inklusive moms
http://www.falkenberg-energi.se/elforsaljning/mikroproduktion

Öresundskraft: 1 kr/kWh.
http://www.oresundskraft.se/privat/produkter-tjaenster/producera-din-egen-el/ersaettning-inmatad-el/

Skellefteå Kraft: 0,6 kr/kWh inklusive moms.
http://www.skekraft.se/privat/elavtal/producera-egen-el/

Re: Betalning för mikrodproducerad el

callec
Jag har dinel i gbg med nettodebiteringsavtal sedan 1/7-14
När jag gjorde upp om detta via telefon och mail sades följande: avtalen lyder på ett år.
Dinel kommer inte att betala för överproduktion av el.
Detta accepterade jag
Dinel har egna sidor på nätet där det går att kolla produktion och konsumtion.
Där ser jag då att konsumtionsavtalet är på ett år och produktionsavtalet är till 2014-12-31.

Skickar då mail och önskar en förklaring.
Dinel svarar att jovisst gäller nettodebitering för dig OM inte regeringen börjar med skattereduktion för då bryter vi avtalet, därför står det inte ett år......., men vi nettodebiterar dig under ett år om det inte blir någon förändring.

Tyvärr har jag läst juridik och jag gråter när jag hör sånt här.

Dags för byte tror jag.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

callec
Gjorde upp med vattenfall idag med start från årsskiftet.
1 månads ömsesidig uppsägning, det tycker jag är helt OK.
Så får jag ordna en privat momsregistrering.

Har en liten tanke här
Vattenfall exporterar en hel del el, hur ser exportpriserna ut, någon som vet?

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Vattenfall har alltid legat lågt i pris på el som man köper, bara man slipper vara kund i deras nät så! För de har bland de dyraste nätavgifterna, vi bor där de bland landets lägsta nätavgifter, det tackar vi för.

Står och väger om jag skall byta, men vet inte om det känns lönt, får idag 1.5kr/kWh inkl elcert och ursprungsgaranti, om jag fattar det rätt så betalar vattenfall 1kr+Spotpris+moms, vilket blir 175öre om spotpriset ligger på 40öre..

Re: Betalning för mikrodproducerad el

+ värdet av elcertifikat o UG som du får behålla hos vattenfall, ty man kan ju samla dom på hög tills man hittat en köpare.

Fick även slopad årsavgift, +200 i engångsrabbat, en smart plug och inget påslag på spotpriset det första året då jag blev kund hos vattenfall, vilket ju oxå är värt nån femhundring..

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Norrlandssol.
Alltså kan jag behålla dessa kvar hos min "gamla" elköpare? Annars blir det bra affär med vattenfall...

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Aktuell ersättning 1:a januari 2015:
Eskilstuna Energi och Miljö samt Borlänge energi har uppdaterat informationen på sina sidor.

[...]

Eskilstuna Energi och Miljö: I de flesta fall till börspris?
http://www.eem.se/privat/elnat/mikroproduktion/

Borlänge energi: 1 kr/kWh, men kanske med förändringar?
[...]

Dinel i Gbg vill inte skriva nettodebiteringsavtal nu när 60 öringen har kommit.
Därav mitt byte till Vattenfall.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

nelos
Ja, dinel verkar inte ha uppdaterat sina sidor efter riksdagsbeslutet, men de skriver:
 "... har vi sedan mars i år inte längre erbjudit EgenEl till nya kunder. "

Spotpris minus 2,9 öre/kWh verkar det vara för nya kunder.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Uppdaterar informationen.

Aktuell ersättning 1:a januari 2015:
Eskilstuna Energi och Miljö samt Borlänge energi har uppdaterat informationen på sina sidor.

DinEL Göteborg: Nettodebitering endast för befintliga kunder, annars spotpris minus 2,9 öre/kWh.
[...]

BengtK
Jag har sedan start av el prod okt 2013 haft DinEl i Gbg. Avtalet var nettodebitering ( 97 öre / kwh exkl. moms ).

Har idag fått ett nytt avtalsförslag där de ger mej spotpris ( c:a 30 öre/kwh ) PLUS 25 öre/kwh i "bonus"
dvs totalt 55 öre/kwh exkl. moms. Momsen skall jag sedan 1) betala in året efter, samt 2) få tillbaks samma år . Wow
Jag har - sedan länge - en enskild firma , där jag har en del kostnader och inga intäkter. Momsen jag redovisar i självdeklarationen i maj månad brukar återbetalas i juni. Jag utgår ifrån att det blir så med solelsproduktionsmomsen (!!) med.

De har helt klart tagit höjd för skattesubventionen på 60 öre. Så nu får jag leta efter något annat bolag.

Skulle vara intressant med en redovisning av övrigas avtal ( planerade & ingångna ) lite svårt att hitta i allt som finns här i forumet.

33 st Sharp ND-R245A6 (245W) 8,085 kW 54,2 m2 Rakt söderläge 0°. Taklutning 27°. Kostal 7,0. 2 strängar 15 +18 54 st Stion 150W tunnfilm 8,1 kW 58,9 m2 Rakt norrläge 180°. Taklutning 27°. Kostal 5,5. 2 strängar 27 +27

Re: Betalning för mikrodproducerad el

magneten
Vi är ju några som hoppat på vattenfall erbjudande, då de tidigare sagt att de inte har för avsikt att sänka sin höga ersättning under 2015 även om skatteavdraget skulle genomföras...

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Jag har haft dinel tom 20140131, därefter Vattenfall.
Din El ville inte ens skriva något avtal betr. Produktionen.

Och då återstod endast Vattenfall som vettigaste alternativ.
Köper till spotpris, säljer till spotpris + 1:- kwh.
dessutom 6,5 öre i nätnytta, ca 20 öre kwh för elcert samt 60 öre i skattesubvention.

Re: Betalning för mikrodproducerad el

Stefan
Jag kör också med vattenfall från 1/1 hade Telge innan.

Någon som vet var eller till vem man kan sälja elcertifikaten då vattenfall inte köper dessa ?