Beslutsångest - vad göra?

thomas_blekinge
Hej,

jag har begärt in offerter för en 5,5 kW anläggning nyckelfärdigt. Jag är inte benägen att klättra på taket utan vill ha allt ur en hand. Jag fattar att det blir dyrare än att shoppa enskilda komponenter separat.
Nu fick jag tre offerter där priset blir 22 kr/W (två offerter med Solar Edge) eller 17 kr/W med Onyxium-paneler. Allt inkl momoch montage, exkl. ROT eller annat bidrag.
Alla kringkostnader (frakt, AC-anslutning, ställning, DC-brytare mm) är delvis lite oklara trots frågor.
Är det fanatasipriser?
21 st 260 W moduler

Re: Beslutsångest - vad göra?

callec
Ja, det tycker jag
Begär offert av www. Nordhenergy.se
Jag byggde nyckelfärdigt med dom och är väldigt nöjd

Re: Beslutsångest - vad göra?

Din tilltänkta anläggning är ganska liten, 5,5 kWp,
så att montagekostnad och elarbeten blir förhållandevis dyrt.
Är det sedan ingen lokal säljfirma, utan en som har firmasäte långt borta,
då tillkommer nog dyra reskostnader och hotell med mera, med mera.
Du verkar ha litet högre till stuprännan än normalt (ca 4 meter),
så det behövs troligen byggställning längs hela taket,
ca 14 m vilket kostar en slant, skulle jag tro.

Har säljfirmorna varit på plats hos dig och inspekterat?
Har de visat med skiss hur de tänker lägga modulerna på taket?

Om frakt, byggställningar, elarbeten är oklart om ingår eller ej,
ja då har du inte fått ett riktigt anbud, utan budget-anbud.
Sådant måste klar anges i anbudet, annars blir de givna stridspunkter,
när väl betalning skall göras.

Tänk på om du vill ha möjlighet att bygga ut anläggningen i framtiden?
Om du skulle vilja lägga moduler även på takkupan, så går inte det om du väljer normal växelriktare som bara har 2 MPPT. Även om azimuten är den samma, så är uppvinklingen alltför annorlunda på takkupan jämfört med taket. Troligen föreslår säljfirmorna en sträng(dvs MPPT 1) för modulfältet till vänster om takkupan, och en sträng(MPPT 2) för fältet på höger sida. Då inverkar inte ev. skuggning av fältet till vänster om kupan på strängen till höger om kupan, och vice versa.

Vår första etapp på 9,2 kWp, som vi installerade själva, kostade ca 15 700 kr/kWp, inkl. moms,
och inga bidrag beaktade. Och färdigutbyggt till 16,3 kWp, blev det 14 800 kr/kWp, inkl. moms, inga bidrag beaktade. Detta är SolarEdge med effektoptimerare på varje solcellsmodul. Vi har då också överspänningsskydd på båda strängarna. Alla kostnader är med, även frakt, byggställning, skruvar, klammer, elektriker, elmaterial m.m. Byggställningen kostade dock bara för 3 dagar 560 kr, inkl. moms.
Men vi betalade dyrt för solcellsmodulerna.

Callec betalade troligen ganska högt pris för sin anläggning,
med tanke på de dyra modulerna han har valt, nämligen LG 300 Wp, tror jag han har.
Givetvis bra prylar, men ett högt kWp-pris, och därmed ett högt totalpris.